Haft en bunt belagda sannolikt rutila elektroder liggandes I kallgarage I åratal,bara att slänga eller kan jag torka på element,i ugn,på vedspis?Vilken temp o tid?Kostar ju inte mycket att köpa nya men undrar ändå,de har Inga skador eller släpp avssende beläggning.Den lilla Bantam svetsen har ochså stått I kallgarage länge bör väl tas in I rumsvärme några dagar,torka med fläkt?Rädd för fukt I lindningarna så att jfb eller säkring loser.
 
Det verkar väldigt noga med att inte få dom fuktiga. Stod i affären som säljer svetsar och kollade på en liten låda som det såg ut som man värmde matlådor i och det va tydligen så att så fort man öppnade ett paket skulle dom ligga i den lådan med värme i annars kom chefen och vart väldigt arg.
 
Man brukar ha elektroder i värmeskåp alternativt värmetråg.

Enligt Esab så ska du torka dina rutila elektroder under 2 Tim i 350grader.

Ska du svetsa med krav på hållfastighet är det nog bara att göra enligt föreskrifter. Jag har svetsat mkt med fuktiga pinnar, det brukar gå bra. Dock väljer man kanske inte att skarva en balk då:)

Källa
http://esabsp.esab.net/files/Handbooks/Welding Consumables/XA00097010_SE.pdf
 
Jag tror att det beror på vad man skall svetsa hur stor roll det spelar. För hobbybruk är det nog bara att köra på. Men jag vet att jag läst om att när det gäller fuktkänsliga elektroder och kinkiga svetsjobb så kan man grädda elektroderna i ugn före svetsning för att få dem så torra som möjligt.
 
Tack för svar får torka I ugn,ska bara svetsa för hushållsbruk inget som kan orsaka olycka om svetsförbandet brister I alla fall!
 
Svetsade nyss med pinnar OK 48,00 som legat minst 5 år i kallgarage och det märks inte att dom är fuktiga i alla fall även om svetsen säkert blir sämre med dom än med pinnar som ligger i värme skåp. Man använder alltid torra pinnar + värme skåp vid noggrann svetsning har inte koll på tempen men ca 70 grader gissar jag på.
 
Skulle vara kul att prova lägga svets prov med mina gamla elektroder och se om det går igenom utan att torka dom.
 
Torka rutila elektroder? Från vad jag förstått behöver dom inte torkas, utan det är basiska elektroder som ska torkas.
 
Är dom blöta lär dom tirkas men tror inte man behöver ha dom i värme skåp i alla fall inte tidigare men det är mera noga numera.
 
  • Gilla
Ollberg
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.