Hej!

Har funderat på att köpa ett hus vid Svartahavskusten, antingen Bulgarien eller Rumänien.

Klimatet kan vara mycket bättre än i vårt avlånga land.

Och att äga lägenhet är inte som här, du köper verkligen lägenheten, den är sedan din och du kan göra vad du behagar med den.

Ett exempel är uthyrning, till skillnad mot här köper du och sedan hyr ut så många lägenheter du har råd med - helt standard och är vad som driver bostadsmarknaden och priserna utomlands.

Och, råkar det finnas någon samfällighetsavgift, så är denna blygsam, typ några hundra SEK.

Detta motsatt mot Sverige, där du först köper lägenheten för flera miljoner, sedan betalar 10 - 15 tusen i hyra.

Standarden på byggnaderna är däremot stor, "Bulgarisk standard" innebär naken betong i golv, väggar och tak.

Husen byggs i betong, ytter- och innerväggar i tegel, puts på detta samt fönster - klart!

https://www.google.se/maps/@42.5572...4!1scTu016DjrT2t7ojnMSInwA!2e0!7i13312!8i6656

https://www.google.se/maps/@42.5103...4!1s5fT3uFbzT7DRCGrSefQB3Q!2e0!7i13312!8i6656

Även taket brukar vara i betong, förhoppningsvis med yttre tätskikt.

https://www.google.se/maps/@43.9524...4!1sUdEjCdrAs2rL7Jg7PdDvzg!2e0!7i13312!8i6656

Strandnära läge brukar gälla, men blir minusgrader och kallt även där, så mögel fukt & kyla brukar vara resultatet.

https://www.google.se/maps/@42.5673...4!1s9FZYCnbigjPSoA73Vk09SA!2e0!7i13312!8i6656

Att det är behagligt under sommarhalvåret är ingen tvekan om, däremot att bo i en råkall oisolerad ouppvärmd betongbunker under vintern inget att se fram emot.

Priserna är dock behagligt låga, och när man väl betalt inköpspriset, så lever man billigt.
 
Redigerat:
Tittar även på lägenheter - se bifogad PDF fil.

Dom kräver 2000:- EUR nonrefundable, i förskott, bara det.

Lägenheten är inte färdig.

Som synes saknas uppvärmning, och isolering.

Svinkallt ute, långt från broschyrens verklighet.

Vattenkvaliteten är inte bra, separat vattendunk i köket.

12308350_10201052096622487_4470031620098642005_n.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Men, billigt i längden - c:a 380 SEK månad i föreningsavgift.

Och går att hyra ut, nuvarande ägaren har hyrt ut övre våningsplanet, som synes.
 
Om jag skulle köpa något utomlands oavsett var. Så skulle jag börja med att undersöka hur ägarskapet verifieras, alltså hur vet jag att jag verkligen blir ägare?

Nu är det möjligt att jag är lite fördomsfull, men som jag ser det så är de nämnda länderna länder med hög korruptionsnivå och tvivelaktigt rättsväsende. Under de förutsättningarna finns det stor risk att någon annan mutar till sig ägarrätten på din lägenhet.

Vid alla köp i utlandet så tar man en valutarisk. Om du betalar i Euro, och landets valuta devalveras så riskerar du att värdet på bostaden sjunker kraftigt, såvida du inte betalar med pengar som du lånar i lokal valuta. Men då riskerar du det motsatta, om deras valuta går upp kraftigt så kan det bli svettigt att betala lånet.
 
hempularen skrev:
Om jag skulle köpa något utomlands oavsett var. Så skulle jag börja med att undersöka hur ägarskapet verifieras, alltså hur vet jag att jag verkligen blir ägare?

Nu är det möjligt att jag är lite fördomsfull, men som jag ser det så är de nämnda länderna länder med hög korruptionsnivå och tvivelaktigt rättsväsende. Under de förutsättningarna finns det stor risk att någon annan mutar till sig ägarrätten på din lägenhet.

Vid alla köp i utlandet så tar man en valutarisk. Om du betalar i Euro, och landets valuta devalveras så riskerar du att värdet på bostaden sjunker kraftigt, såvida du inte betalar med pengar som du lånar i lokal valuta. Men då riskerar du det motsatta, om deras valuta går upp kraftigt så kan det bli svettigt att betala lånet.
Helt korrekt!

Vi har stor fördel av, att vi har ett centralt register för fast egendom i detta landet.

Vet en, som köpte tomt söderöver, trodde han skrev på alla papper, och kontrakt riktigt.

När han efter några månader återvände för att påbörja ett husbygge, var tomten såld igen, till någon annan...tog en hel del ilska strul och elände innan han fick en ny tomt som kompensation.

Och, jepp valutan är knepig - ser att det mesta utannonseras i EUR i dom annonser jag tittar på - inget för lokalbefolkningen MAO - tror för övrigt att en massa Ryssar sitter i hissen just nu.
Var en Svensk bank, som vägrade låna ut i RUB, utan lånen fick tas i EUR i stället.
Sedan kollapsade RUB - helt omöjligt att betala av, eller betala tillbaka, så dom blev hemlösa med gigantiska skulder i EUR.
 
Coca Cola direkt ur kranen, inte illa. Finns det inga andra mer utvecklade länder att investera i, typ Kroatien tex?
 
  • Gilla
likblek
  • Laddar…
Hej!

Idel öron - berätta mera!

Söker billigt, gärna kust & turist men inget absolut krav.

Bor mitt i skogen nu, men gärna med lite affärer i närheten.
 
Jag har ingen koll men skulle aldrig köpa i ett av de länder du räknade upp men den standarden , fick ju magont direkt :(
 
Kroatien och kustnära låter dyrt :/
 
Jonatan79 skrev:
Jag har ingen koll men skulle aldrig köpa i ett av de länder du räknade upp men den standarden , fick ju magont direkt :(
Hej! Bor på landet just nu, egen brunn, värmer mest med egenhuggen ved och har inte stora krav.

Söker billigt hus i varmt land, gärna nära sol och bad.

Har inte så stora krav, vill sitta på en solig altan och njuta - utan att allt kostar skjortan.
 
Hyr något billigt ist, airbnb.com tex
 
Jonatan79 skrev:
Hyr något billigt ist, airbnb.com tex
Hmmmm, jo - faktiskt ett alternativ.

Gillar tanken på att äga och hyra ut, framför allt för det kostar noll i hyra - men bara hyra kan vara en tanke..
 
SWIN skrev:
[länk] :/
Dobra! Ingår "båten" så slår jag till, som hittat, haha.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.