Jag behöver ersätta en del parkett (eller skulle vilja). Det är klickparkett som sattes in av NCC när huset byggdes 2009. Verkar vara någon slags standardkomponent som NCC använder.

Jag tänkte fråga här om det är någon som vet vad det är för parkett och var man kan få tag på mer av den?

(Jag frågar förstås NCC också, men de är inte så snabba...)
 
Vi kan nog säga med hyfsad säkerhet att NCC inte tillverkar några egna parkettgolv, så det rör sig om någon av de stora tillverkarnas golv. Det skulle förstås vara bra med en bild om vi ska kunna veta. Men troligen ett Tarkett eller Kährsgolv, dock kan det vara speciella varianter. Jag vet att iaf Kährs har golv med tunnare faner (13 mm) för stora byggen istället för 15 mm som är det normala.
 
Det är jättetunn faner. Är osäker på om det ens räknas som parkett. Jag fixar lite bilder, har även någon slags serienummer på baksidan...
 
Bilder. Om någon har en bättre beskrivning än "klickparkett" med tanke på hur tunn faneren är så är det ju också bra...
Har haft samma golv i två lägenheter, båda byggda av NCC.

parkett.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vad är totaltjockleken? Ser ut som 3 mm trä vilket är helt normalt. Det svåra kommer bli att hitta rätt nyans, låsning och lackning.
Skulle gissa att det är Boen eller Kährs.
 
Exakt rätt nyans blir nog jättesvårt eftersom den har 7 års blekning, det är jag medveten om... (Syns på kantbiten ovan, som har en centimeter som var under vägglisten). Men i närheten vore ju bra.

Total tjocklek verkar vara 14mm (eller något över).
 
T
Mirar skrev:
Exakt rätt nyans blir nog jättesvårt eftersom den har 7 års blekning, det är jag medveten om... (Syns på kantbiten ovan, som har en centimeter som var under vägglisten). Men i närheten vore ju bra.

Total tjocklek verkar vara 14mm (eller något över).
Alltså vanlig parkett, fanérgolv är endast 7-8 mm och ej slipbart!
 
Så rätt term _är_ klickparkett fast det bara är 3-4mm ek? Då var den biten rätt i alla fall.
 
Ser ut som vilket Tarkett eller Kährs som helst. Ta med en bit till butiken och kolla och jämför.
 
M Mirar skrev:
Bilder. Om någon har en bättre beskrivning än "klickparkett" med tanke på hur tunn faneren är så är det ju också bra...
Har haft samma golv i två lägenheter, båda byggda av NCC.
hej fick du veta vilket trägolv var det eftersom jag har också samma problem?
[bild]
 
M Mirar skrev:
Bilder. Om någon har en bättre beskrivning än "klickparkett" med tanke på hur tunn faneren är så är det ju också bra...
Har haft samma golv i två lägenheter, båda byggda av NCC.

[bild]
Den parketten är slipbar vill jag påstå. Kan det vara ett alternativ istf att byta ut den?
 
ClasseClas ClasseClas skrev:
Den parketten är slipbar vill jag påstå. Kan det vara ett alternativ istf att byta ut den?
Bra trådlyft, frågan är nog löst... :)
 
Stringfellow Hawke Stringfellow Hawke skrev:
Bra trådlyft, frågan är nog löst... :)
Hehe, säg inte det, nu var det någon före som lyfte tråden och jag läste alla inlägg utan att kolla några datum:D
 
M Mirar skrev:
Jag behöver ersätta en del parkett (eller skulle vilja). Det är klickparkett som sattes in av NCC när huset byggdes 2009. Verkar vara någon slags standardkomponent som NCC använder.

Jag tänkte fråga här om det är någon som vet vad det är för parkett och var man kan få tag på mer av den?

(Jag frågar förstås NCC också, men de är inte så snabba...)
Hej!

Hittade denna tråd och har samma problem som jag vill lösa.

Bor i ett Ncc folkboendehus byggt 2018. Det är ett Kährs parkett enligt infopärmen som finns i lägenheten. Det ska också vara mattlackatt ev??

Mått på parkettstavarna:
2423 mm långa,
200 mm bred,
ca 15 mm tjock.

Nån som kanske vet vilken typ det är? Det brukar stå ett nr på undersidan av parkettstavarna.

Såg trådstartaren lagt upp bilder på sin parkett där man ser ett nr på undersidan. Svårt att tyda en siffra.

Jag lägger upp 2 bilder från mig. Vill gärna veta säkert vilket nr det är innan jag plockar upp mitt golv.

Tack på förhand
 
  • Trägolv med synliga träådringar och skarvar, varma färgtoner, blank yta, sannolikt inomhus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Trägolv med olika nyanser och mönster, slätt yta, ingen synlig inredning eller personer.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.