Det lönar sig verkligen att ta in flera offerter.
En bekant på jobbet skulle bygga ut totalt 100kvm 1 1/2 plan.
Tog in olika offerter för att få allt gjort i bygget.
Billigaste : 350.000:-
Dyraste 850.000:-

Konstigt att det skilljer så mycket.
 
Har de använt samma underlag och offererat samma hus då. Har man inte specat ner exakt vad man vill ha så finns det oftast många genvägar för en byggare att spara på materialet.
Tex u-värde på komplett byggnad, undertak, takbeläggning mm.
 
Det är vissa krav. billigast utifrån det.
tex elite fönster, takpannor etc
 
Frågan är vilket som blir dyrast i längden.

350 000 kr är knappast ett rimligt pris om standarden är normal. 3500 kr per kvadrat kommer de inte undan med, inte en chans.
 
Det låter faktiskt lite misstänkt billigt. Jag skulle inte utana mycket nogranna kontroller våga anlita den billiga firman.
Vi hade en liknande situatio för några år ssedan när vi la om tak, relativt så fick vi ungefär så stor spridning på anbuden, fast det var förståss mindre summor i absoluta tal.

Den billigaste firman låg bara 10 000 över vad jag hade räknat med att det skulle kosta om jag gjorde allt själv (material, ställningar, maskinhyror etc). Det tyckte jag var misstänkt billigt. Valde efter mycket funderingar den billiga och det blev bra.
 
Dessa personer har oxo valt det billiga alternativet efter att ha sett referens byggnationer som dom gjort.
 
Vi har byggt ut vårt hus 60 kvm fördelat på 1 1/2 plan. Tyvärr tog vi fel firma fick det gjort lite billigare men sitter efter dte fast i en tröstlös rätsprocess som slukar pengar samt har just haft en stor vattenskada! Och vårt utbygge gick ändå löst på en miljon (den billigaste offerten låg på 850 000 den dyraste på 2,5 miljoner) exkl alla skador och rättsprocess :surprised: :surprised: :surprised:. 350 000 är FÖR billigt ngt måste vara fel där!
 
Lite förenklad så brukar man räkna ca: 8000:- / kvm för tillbyggnad. sen tillkommer om det är mycket markarbeten m.m eller exklusiva matreal.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.