Våren närmar sig med stormsteg och jag står inför ett svårt beslut.

Gräsmattan får mycket kärlek i form av gräsklippning, gödsling etc, men mattan har aldrig vertikalskurits.

Tycker ni det är värt insatsen att vertikalskära gräsmattan? Bör man förvänta sig någon större skillnad, om övriga förutsättningar lämnas oförändrade i form av klippning, gödsling m.m.
 
Oavsett hur mycket man vårdar med klippning och gödsling så packas jorden hårdare och hårdare med tiden. Om man vertikalskär får man ner luft i jorden och får bort gammalt gräs som packats ner. Gräset får luft och kan andas. Gräset tar sig fortare på våren, gräsrötterna skärs av och bildar nya gräsrötter och ger ett tjockare gräs.

Så ja, en eller ett par timmars vertikalskärning om året gör underverk.
 
Ja, vertikalskärning är bra.
Men om du menar "riktig" maskin med knivar skulle jag vänta tills det finns växtkraft i maj och senare.
 
  • Gilla
kitco
  • Laddar…
en som håller på med trädgårdar sa att man skulle klippa gräset 1 eller 2 gånger innan man vertikalskär
 
Jag brukar vertikalskära direkt efter första gräsklippningen någon gång i maj. Huvudsaken är att det har torkat upp efter vintern och att det inte är lerigt och att gräset börjat växa ordentligt.
 
Vertikalskära är väldigt bra ur många synvinklar. Gjorde det förr innan jag la ner slinga till min robotgräsklippare. Man ser verkligen skillnad på gräset någon vecka efter.
Mitt recept
Klipp gräsmattan 1-2ggr
Göda och vattna
Låt det gå ca 1 vecka så gräset tar sig ordentligt
Klipp relativt lågt med uppsamlare
Vertikalskär så djupt det går, räfsa upp allt.
Kör det sista med en klippare med uppsamlare
Vattna någon dag senare
Göda därefter igen efter ca 3 veckor
 
  • Gilla
hus520
  • Laddar…
När ni vertikalskär, har ni rensat bort allt ogräs före eller hoppas ni att gräset ska växa starkare och pressa bort ogräset? Följer man Olle Bergs råd så ska nämligen ALLT ogräs bort, vilket för många kräver både en och två omgångar av Stroller Kombi, och då är vi plötsligt mycket längre fram i sommaren än vad det låter på er här. Är han helt enkelt för övernitisk, behöver man inte vara orolig att få en ogräsmatta bara för att det finns lite ogräs i mattan när man vertikalskär?
 
Hej magnus07 ;)
Även om du kanske inte får bort allt ogräs utan bekämpning, så är själva vertikalskärningen en rensningsprocess i sig.
Storbladiga ogräs och revor tar ordentligt stryk av behandlingen så jag förstår inte varför Olle säger att det ska rensas innan ?
...eller så var det inte så det skulle tolkas (har inte läst Olles texter till fullo)
 
MagHam skrev:
Hej magnus07 ;)
Även om du kanske inte får bort allt ogräs utan bekämpning, så är själva vertikalskärningen en rensningsprocess i sig.
Storbladiga ogräs och revor tar ordentligt stryk av behandlingen så jag förstår inte varför Olle säger att det ska rensas innan ?
...eller så var det inte så det skulle tolkas (har inte läst Olles texter till fullo)
Tjena´re! :)
Tanken som Olle hade var väl att ogräset skulle må lika bra som gräset av att delas, plus att ogräset kanske är snabbare på återhämtning efter en sånt hårt ingrepp och därmed får ett övergrepp.
Men, det låter jättebra att man inte behöver oroa sig så mkt för det, utan faktiskt hinner med en omgång nu under vårkanten. Ser dock inte fram emot alla körningar till tippen med allt den river upp...
 
magnus07 skrev:
När ni vertikalskär, har ni rensat bort allt ogräs före eller hoppas ni att gräset ska växa starkare och pressa bort ogräset? Följer man Olle Bergs råd så ska nämligen ALLT ogräs bort, vilket för många kräver både en och två omgångar av Stroller Kombi, och då är vi plötsligt mycket längre fram i sommaren än vad det låter på er här. Är han helt enkelt för övernitisk, behöver man inte vara orolig att få en ogräsmatta bara för att det finns lite ogräs i mattan när man vertikalskär?
Olle Berg är nog en av de mest anala trädgårds-semiproffs jag läst om.

Om man vertikalskär försvinner en del mossa och ogräs. Om man sen sköter gräsmattan genom att stödså där det behövs, gödsla en gång på vårkanten (typ nu) och en gång när man vertikalskär, strax efter midsommar och en gång på hösten, och klipper nån gång i veckan så ska det räcka för att få bort den värsta mossan, maskrosor, tistlar och annat ogräs.

Men man behöver inte krypa på knä och ta bort minsta ogräs först. En stark och välmående gräsmatta tränger undan ogräset.
 
Det jag har gjort innan vertikalskärningen är oftast att rensa merparten av de stora och feta maskrosorna, om det finns några. O då givetvis också tagit död på mossan med järnsulfat (?)
Har man familj och barn så får man lite välja vad man vill lägga sin tid på.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.