Hej,

Vi håller just nu på att bygga hus med en känd husleverantör och just nu har de påbörjat grunden som snart ska gjutas.

Noterade att de har stuckit ner armeringsjärn i cellplasten för att staga upp vattenledningar samt att hålla fast golvvärmefördelare osv.

Är det OK att göra såhär?

Jag är orolig att armeringen sticker ner för långt eller till och med igenom understa lagret av cellplast och på så sätt börjar rosta vilket ger sprickor i betongen.

Notera även att PE-folien/plasten ligger över andra lagret cellplast och slutar innan voten på plattan.
 
  • image1.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • image2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • image3.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • image4.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • image5.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Någon som har tips eller kan uttala sig om tillvägagångssättet?
 
Ingen som har byggt hus med golvvärme och kan uttala sig om hur ni eller era snickare har gjort??
 
Fråga din KA.
 
Hej!

Arbetade själv som grundläggare innan och tycker att arbetet ser väldigt bra ut på dina bilder. Fina uppstick och bra fastsatt. Armeringsjärnen kapas av senare, vet att man ibland trycker dom igenom ett tomrör för att sedan dra upp järnet.

Jag tror inte (utan att empiriskt bevisa något) att du behöver oroa dig för armeringsjärn från plattan, hus har byggts så i X antal åt och golvvärmen kommer nog att torka ut den fukt som eventuellt skulle komma upp.

Angående PE - folien så har jag aldrig lagt den, har du radonrisk eller varför är den där?



Edit:

Kollade bilderna igen, ser faktiskt riktigt bra ut. Någon som bryr sig om hur rör och avlopp kommer upp ur plattan!

Edit Nr 2:

Kanske brunnen ligger lite nära vattenfördelaren, tror man säger 20 cm, är den brunnen till för pannan endast? antar att du har en till brunn på andra sidan rummet för tvättbänk?
 
Redigerat:
Pratade med min KA och enligt han är det vanligt utförande men att man precis som ni skrev ibland sätter ett tomrör för att kunna dra upp armeringsjärnet.

Brunnen närmast vatten osv är mycket riktigt till pannan.

Plasten ligger där som extra radonskydd?! Troligtvis inte nödvändig...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.