D
Det största problemet är att man själv måste veta vad man vill ha för hus och hur det kommer att användas (dessutom budget, förutsättningar på platsen). (Nu pratar jag inte om kataloghus.) Dessa saker är det svårt för en arkitekt att veta och lösa naturligtvis - utan det kräver din tid, självkännedom och livserfarenhet. Om man är informerad, intresserad och har lite konstnärlig läggning så är det lätt att veta bra precis vad man vill bygga och skissa på det. När det är klart så var det bra att ha en arkitekt att bolla med, få kritik, rådgivning och göra ritningar/plan. Välj en arkitekt som gjort liknande projekt (nästan ett krav) och var inte blyg att byta om du inte känner att ni kan jobba bra ihop. Vidare så är problemet (är själv konsult) att du själv (om du är intresserad och beredd att läsa på) kommer att vara mycket mera engagerad och kunnig om ditt hus och förutsättningarna för det än en arkitekt som har 1-2v på sig att ta fram "en ritning". Anm.: om fritid, en bra arkitekt kostar som konsulter gör, inte ens undertecknad med väldigt välbetalt jobb kan jobba en timme extra för att det (efter skatt) skall räcka till en timme duktig arkitekt. För de flesta människor med vanliga jobb (och dessutom utan möjlighet att välja att jobba extra) så är egen tid nära gratis jmf med kostnad för arkitekten.


Ej verifierad skrev:
Skrivet av: John

Mkt av det en arkitekt gör kan du göra själv precis som att du kan laga mat själv istället för att gå till en restaurang eller klippa håret hemma istället för hos en frisör, sy dina kläder själv istället för att köpa dem i en butik snickra själv istället för att anlita en snickare etc etc. I mångt och mkt handlar det om vilken din ambitionsnivå budget sam möjlighet till att använda egen tid är. Men att påstå att det är samma sak att göra själv som att anlita ett proffs är nonsens, sen finns det givetvis bra och dåliga yrkesmän/yrkeskvinnor. En sak som också är väldigt intressant är att många värderar sin fritid som gratis. Ni som gör detta har ni aldrig funderat över hur mkt extra lön ni kunnat plocka ut på att jobba övertid/extra på ert eget jobb med din ni rimligen är bra på istället för att tex "leka" snickare eller arktiekt eller ngt annat yrke ni faktiskt inte är utbildade till. Eller hur mkt det är värt att lägga alla dessa extra timmar på att leka med barnen eller hjälpa dem med läxorna och fritidsaktiviteter? Alternativkostnad är ngt många tyvärr glömmer. Egen tid är inte gratis även om många tycks tro det.
 
Det gäller att välja "rätt" arkitekt. Jag hade turen finna en som lyckades förverkliga de intentioner jag inte ens visste själv jag hade :rolleyes:. Många vettiga lösningar förenklade bygget - med bättre resultat. Dessutom följde arkitekten med under hela byggprocessen och hade direktkontakt med byggaren.
 
G
Vad kan man göra när man inte är nöjd med arkitektens lösningar, eller om man tycker att det blev för många arbetstimmar?
 
Efter första mötet - helst på tomten - bör du kunna få ett utkast/ideskiss. Känner du då att det inte funkar bör du kunna bryta kontraktet men du får naturligtvis betala för arkitektens redan nedlagda timmar. Detta bestämmer du och arkitekten då ni skriver avtal.

Det vanliga är "väl" att avtalet delas upp så att man kan bryta avtalet inom vissa intervaller, om man inte är överens.
 
"För några år sedan kostade en arkitekt i Stockholm 835 kr i timmen i genomsnitt. Ligger priset kvar på samma nivå idag?"

Hej, vi har nu uppdaterat artikeln med de senast publicerade priserna :)
 
  • Gilla
Marlen Eskilsson
  • Laddar…
Ej verifierad skrev:
Skrivet av: Christoffer

Tänkte på det här om att man sparar tid genom att anlita en arkitekt. Tid som annars skulle läggas på funderingar kring hur ett visst moment eller lösning skulle utföras. Hur många fundersamma timmar hos ett bygglag behöver man spara in på för att det ska bli lönsamt att en arkitekt ska sköta det åt dem? 1,5 vecka med 835 kronor i timmen är drygt 40 000 kronor. En lite mer erfarenhet snickare (t.ex) använder nog inte många timmar till att bara fundera ut lösningar i ett husbygge.

Bara tänkte lite högt kring just den detaljen. Att sedan arkitekter kan nyttjas till att skapa lite mer speciella hus och lösningar säger jag inget om. :)
Tidsbesparingen, om sådan finns, går nog jämnt upp med timmarna det tar för byggarna att tänka "hur tänkte arkitekten nu egentligen?!" :)
 
Förutsättningen är naturligtvis att arkitekt och byggare kan kommunicera med varandra. Tyvärr är det oftast inte så. När jag byggde var arkitekten delaktig fram till dess huset var färdigt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.