Hej,

Vi bor i ett hus som är byggt mellan 1910-1915. Vi står inför en köksrenovering och skulle gärna vilja göra ett kök som passar husets själ. Det vill säga, vi vill gärna tänka i termerna byggnadsvård och få fram det tidstypiska för detta årtal. Har försökt söka information på nätet men har inte hittat så där jättemycket info från 1910-tal. Så jag tar gärna emot all information, tips och tankar som ni kan tänkas ha 😄

Funderar lite över golven bland annat. I dagsläget ligger en plastmatta över orginalgolven. Tidigare har vi sagt att vi inte ska ta fram orginalgolven (trots att det är en dröm) på grund av att vi har en granne som bor under oss och av hänsyn av lyhördhet så tänkte vi inte ta fram det. Men nu undrar jag hur mycket mer lyhört det blir ifall att vi skulle ta bort plastmattan? Hur mycket dämpar den egentligen? Om orginalgolven inte tas fram, vad slags golv skall man istället ha ifall man vill hålla det tidstypiskt? Vad är praktiskt att ha i ett kök?

Tar som sagt emot all information ni kan tänkas sitta på vad gäller kök från 1910. Tack på förhand! 😄
 
Lär inte göra mycket skillnad att ta bort mattan, ni lagar väl inte mat sent på kvällen så grannen störs ändå kanske? Vilket rum ligger under ert kök hos grannen?
 
Grannen har också sitt kök under vårt.
 
Birgit,
Tack för länktipsen! Har precis tittat på dem. En del intressant fakta där faktiskt. Tack! ��
 
Några vanliga attribut från den tiden.

Vitmålad smal (60 mm) fasspontpanel på väggar och tak.
Köksinredning i shakerstil var vanligt. Vit, ljusgrå eller mintgrön. Vissa delar av inredningen kan ha front av faspanel, ofta diskbänken. Väggskåp ansluter mot tak.
Luckor med slät ram och spegel, alt faspanel.
Arbetsbänkar står på sockel övriga ansluter mot golvet med golvsockel.
Överskåp har ofta snygga knän.

Det finns ganska många kökstillverkare som erbjuder shakerinspirerade skåp. Inte lika snygga som förr.
 
Trägolv i all ära, men i just köket skulle jag välja någon form av plastmatta. Linoleummatta (inte plattor) av hög kvalitet är väldigt snyggt.
 
4e1s1i5s0uol8c93.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Typ såhär
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.