Jo, jag har en sådan nu men det är lite väl våldsamt flås i den. Har den för att flytta vatten in i kamindelen. Men om slangen skulle hoppa ur så tömmer den hela tunnan på 5 minuter..
 
folkeorg skrev:
Jo, jag har en sådan nu men det är lite väl våldsamt flås i den. Har den för att flytta vatten in i kamindelen. Men om slangen skulle hoppa ur så tömmer den hela tunnan på 5 minuter..
Stryp den lite genom att sätta på en "tratt" eller liknande på utblåset, eller klipp ett par av vingarna på pumpbladet, se upp bara så du inte får obalans i den då ;)
 
Kul utveckling av tråden och kul att få ta del av dina funderingar Folke. Jag har ungefär samma erfarenheter kring uppvärmningstid som du 4-5 tim, då är det med en helt passiv lösning, men där kaminen står i badet. Jag ska börja laborera med lite pumplösningar, har bland annat tänkt på att använda en enkel 12v-pentrypump och även om den inte har så hög kapacitet tänker jag att om den får gå kontinuerligt under hela uppvärmningen borde det ju bli några liter som passerar den ändå. Rätt placerad intill en av kaminens "värmekanaler" borde det blir bra, eller bättre än inget. Men jag har även tänkt att man kan laborera med vanliga trädgårdspumpar för att få omrörning. Hittills har jag använt skyffel för att röra om med och det funkar bra och en enkel fjärilshåv för att fånga upp allt skräp. Man tager vad man haver.

Viktigast av allt för en snabb uppvärmning är nog lock, framförallt för vinterbad. Polaren eldade upp min provisoriska konstruktion när han oförsiktigt eldade på, men den bestod i en armering av tunna träreglar och själva locket i frigolit. Nu är min tanke kring vidareutveckling av detta lock att plasta in det hela för att slippa nedskräpningen som frigoliten står för. Men annars var det ett grymt effektivt sätt att isolera tunnan. Ambitionen är dessutom att bygga locket med så låg vikt som möjligt och med några praktiska handtag för hantering.

Upplever också att temperaturintervallet som du nämner är lagom för bad och det är iaf i min tunna stor risk för "överhettning" om man inte tar det lite piano med ledningen redan innan man börjar närma sig badbart. Har syftat på att det ryms ca 30000 liter i min tunna och med en sådan volym får man räkna med en viss tröghet. Jag har i efterhand insett att kaminen jag har är riktigt "fin". En rejäl pjäs i rostfritt, med nämnda genomströmningskanaler. Det är inga problem att få ner ganska långa vedträn. Tunnan i sig är också ganska stor, så att kaminen står i badet gör inte så mycket för rymligheten, men det är klart att utan kamin i hade den varit ännu rymligare.

En tanke som är kul att leka med är om man kunde använda "spillenergin" i varmvattnet efter bad för att värma huset. Detta är kanske enklast om man redan har ett befintligt vattenburet system i huset, vilket jag inte har. Men mängden värmeenergi som vattnet har är ju väldigt stor, det märks ju inte minst på vedåtgången. Det kan ju vara över trettio grader nästföljande morgon trots att det är runt nollan ute och inget lock ligger på!

För att återgå till topic så har jag nu lagt dessa funderingar på hyllan ett tag, eller rättare sagt, låter de vara funderingar ett tag till. Det är klart att man helst av allt hade haft en riktigt fin tunna, extern kamin, sandfilter, cirkulationspump, belysning, plastbotten osv. Men faktum är att det här är den tunnan jag har och än upplever jag inga problem med läckage. Den är rymlig och rejält byggd, känns som bottenplanket är fem cm tjockt eller däromkring.

En idé jag leker med tanken på är att helt enkelt bygga en liten "berså" på nämnda plats i trädgården och använda befintlig tunna. Dvs inte gräva ner den i ordet rätta bemärkelse, utan gräva en grop i slänten med stödmur och liksom bygga ett "rum" i trädgården där jag vill ha den. Sen kanske en vacker dag att jag har tur och springer på ett objekt jag kan använda för att helt sänka ner på samma plats. Då är bara frågan om man kommer vilja det. I vilket fall som helst, blir detta av tidigast fram emot hösten på grund av andra projekt. Men problemet är att hela badsäsongen krockar med projektsäsongen, visst kan man bada i tunnan medan man "bygger gropen" och så får det nog bli om det blir något av detta. Ett miniprojekt jag ska göra snarast, är att sänka sittbänkarna, men det borde vara ganska enkelt, tror de är skruvade på plats med rostfri skruv, så de går nog att få loss.
 
Jag ville bara lyfta den här tråden igen, då det något utanför ämnet diskuterades uppvärmningstider. I vintras använde jag ett hemmagjort provisoriskt lock och det visade sig mycket effektivt i kylan, även om man fick lyfta på det för att röra om i vattnet med jämna mellanrum. Locket har nu dock skrotats då det skadats av en oförsiktig eldare och redan från början mer var tänkt som ett provisorium, en "skiss" för att testa idén.

Och nu när vi skulle premiärbada för säsongen, för ett par veckor sen, testade jag för första gången att sänka ner en 250w dränkbar pump i badet. Den fick stå på en av britsarna för att inte hamna för djupt och "utblåset" på sidan siktades mot kaminen. Och gissa om jag blev förvånad! Jag tror jag halverade uppvärmningstiden även om jag inte hade någon jämförbar uppvärmning att relatera till. Men nog var det badbart på bara drygt två timmar. Med lock skulle det inte förvåna mig om man kunde halvera även denna tid.

Jag inser att jag får dra igång en projekttråd när jag tar itu med själva tunnan och då ska resultaten av mina olika uppvärmningar redovisas i bästa mån. Men att ha en pump som cirkulerar vattnet verkar onekligen mycket lovande!:)
 
Jag gör likadant men låter pumpen stå på botten och har slangen (ca 1m) riktad mot kaminens övre del. Då blir det bra rotation och inget kallvatten på botten. Ännu bättre vore att ha en mantel på kaminröret och låta viss del av pumpens stråle gå in i övre delen av kaminröret och sedan ut i botten. Vet dock inte om det påverkar draget i kaminen så rökgastemperaturen/diffen minskar..

Kan inte påstår att jag märkt av ngn halvering av uppvärmningstiden men jämnare vattentemperatur iaf. Skulle helst vilja ha pumpen fast monterad via utloppsventilen.

Funderade ett tag på ett stort akvariefilter med externt filter/pump men det är inte så stort flöde i dem. Däremot vore det bra att ha ett filter generellt då det blir mkt skit i vattnet när folk kliver i/ur och ta med gräs, lera å annat ner i vattnet.
 
Jag har ju inte riktigt kommit till den situationen att "folk" kliver upp och ner ur tunnan, det har mest varit ett "slutet sällskap" som alla fått plats i tunnan, badat en stund och sen klivit upp. Men nu på midsommar kommer prövningen.

Annars snikar jag så in i bomben med dessa bad, eldar pallvirke och som poolhåv har jag en fjärilshåv som jag gör rent med INNAN badet. Efteråt töms tunnan ur och sköljs ren, eftersom vi badar i sjövatten blir vattnet alltid lite brunt och jag har inte stört mig på det, men jag har lekt med tanken på badsalt/badbomb, även om jag tror att det är bäst att låta bli, både för tunnans träs skull, men även för växtligheten där man tappar ut vattnet. Kanske är det en överdriven noja? Kanske är badolja rätta vägen att gå?

Eftersom det var ett "test" nu senast med pumpen körde jag utan slang, skulle man montera slang i min skulle man kanske leda upp den genom vattenkanalerna hos kaminen, men det får bli ett senare projekt, tills vidare duger lösningen att bara ställa ner den i vattnet, frågan är om man får ännu bättre omsättning med pumpen på botten? Ska testa och känna efter om jag märker någon skillnad.

Men det var konstigt att du inte märker skillnad på uppvärmningstiden vid cirkulation vs stilla, jag tyckte den var uppenbar. Men jag har bara kört en gång på detta vis så ännu återstår en del utvärdering.

Jag funderade även på denna effektiva nedkylning av kaminen kunder påverka farten hos elden. Och nog för att elden "dog" efter ett tag, men då hade jag slängt ner en ganska tjock bit, som kanske var lite fuktig (?) och det var fullt badbart så jag orkade inte blåsa liv i elden igen.

På midsommar som sagt, kommer eldprovet (!) Ska bli speciellt kul att bjuda utländska gäster på ett bad och kanske som plåster på såren om det inte blir så varmt som man ju önskar på Sveriges egentliga nationaldag.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.