Hej!
Vill bygga en stödmur för att kunna plantera rhododendron i en norrsluttning. Frågan är bara vad man skall använda. Att mura känns inte bra eftersom vattnet då inte kan rinna ur. Och gör man dräneringshål är väl risken stor att man förstör bruket och allt bara rasar en dag?
Har funderat på slipers, men det känns ju inte så kul med allt kreosot som de är impregnerade med. Eller finns det nya, ogiftiga slipers?
Vet nån hur det är med torvblock? Klarar de att hålla emot något alls? Och hur länge tar det innan de är söndermultnade?
 
Istället för riktiga gamla slipers, vilka kan vara nog så svåra att få tag i, kan man på vanliga brädgårdar köpa s.k. byggtimmer. Det är ungefär som slipers, men utan riktigt så mycket gift.

Jag föreställer mig att om du låter dräneringshål i ett murverk bestå av metall/plaströr, så vittrar inte murbruket så mycket? Eller så kallmurar du, och då släpper muren igenom så mycket vatten som behöver ut.
 
Vi har en "slipersmur" med sådana nya stockar. Den har nu stått två vintrar och vi är nöjda.

 
Hur högt är det? Kanske skulle det gå att bygga upp med torvblock? Torv surar dessutom ner jorden lite, och det är mums för råddisar.
 
Nu är det i princip bara mossa där (det är som en trappavsats i berget innan ett stup). Antar att jag behöver 40 cm eller så, rhododendron har väl inte så djupa rötter? Torvblock är ju bra just pga den surande effekten, men jag ör lite orolig att de inte klarar att "hålla emot" jord och buskar och att de vittrar ner inom 5 år eller så.
Ogiftiga, nya slipers låter ju bra!
 
Riktiga järnvägsslipers som säljs till konsumenter måste vara minst 30 år gamla för att få säljas. Detta för att de gifter som finns i dem ska anses som obefintliga. De slipers som banverket byter ut brukar vara just omkring 30 år.
 
Reglerna för användning av träskyddsbehandlat virke har ändrats, bland annat vilken användning av kreosotbehandlat virke som är tillåten och hur gammalt virket ska vara innan det får släppas ut på andrahandsmarknaden.  Anledningen är att undersökningar visat att kreosot är hälso- och miljöskaldigare än man tidigare trott.

Man ska vidare inte låta sig vilseledas av marknadsföring av impregnerat virke som är ogiftiga eller liknande, för de existerar inte! Alla de här produkterna är behandlade med en eller flera typer av bekämpningsmedel för att motstå vår naturs förträffliga förmåga att bryta ner trä.

Läsa mera kan man göra i följande länkar:
http://www.kemi.se/raw/documents/52459_Hurfarligtrkreosot.pdf
http://www.kemi.se/raw/documents/51695_51695_Skrptareglerfrkreosotimpregneratvirke.pdf
http://www.kemi.se/raw/documents/38642_Faktabladtr.pdf
 
Vissa kommuner har förbjudit användandet av järnvägsslipers oberoende av vilken ålder de har!
 
Ett annat alternativ kan vara att använda sig av gamla el/telefonstolpar fast jag vet inte vad de är behandlade med. Sen kan man väl diskutera om man tycker de är snygga eller ej.
 
patrik_t skrev:
Ett annat alternativ kan vara att använda sig av gamla el/telefonstolpar fast jag vet inte vad de är behandlade med.
Tyvärr brukar de också vara impregnerade med Kreosot! :'(
 
Immobil skrev:
Vissa kommuner har förbjudit användandet av järnvägsslipers oberoende av vilken ålder de har!
Exempel på kommuner som förbjudit slipers som är äldre än 30 år?
 
JLT skrev:
Exempel på kommuner som förbjudit slipers som är äldre än 30 år?
Ronneby! 8)
 
Måste bara fråga.... Vad är slipers ??? , är inte så bra på dessa fackspråksord ::)
 
Cricce skrev:
Vad är slipers  ???
Dedär träbitarna som ligger under rälsen där tågen går. Numera används betong istället. ;)
 
Kan berätta att jag har gamla telefonstolpar som stöttar en vägg i logen (efter att stallet revs när gården styckades av). Detta gjordes enligt uppgift i slutet av 80-talet, och telefonstolparna var förmodligen gamla redan då. Ändå luktar det kraftigt av kreosotimpregneringen när det är varmt ute.
Lukten är ett tecken på att träet "svettas ut" impregneringen, och även om man inte är rädd för de cancerframkallande gifterna så är lukten i sig ett skäl att undvika gamla slipers och telefonstolpar.

 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.