Men under ett och ett halvt år har du väl några gånger frågat styrelsen hur det går med ansökan, när du kan vänta dig svar och liknande. Vad de svarar då har stor betydelse för hur man kan tolka situationen.
Vad är deras svar på varför du inte får besked?
 
Föreningen kan normalt sett inte kräva ngt. speciellt om vilka hantverkare som skall underhålla ex. tätskikt. Men badrums renovering innebär ofta ingrepp även i delar som ligger på föreningen att underhålla och då kan föreningen i princip ställa vilka krav de vill som villkor för att du ex. skall få flytta på en stamledning.
 
C
hempularen skrev:
Men badrums renovering innebär ofta ingrepp även i delar som ligger på föreningen att underhålla och då kan föreningen i princip ställa vilka krav de vill som villkor för att du ex. skall få flytta på en stamledning.
Vilka delar då, om man får fråga? Inte är det normalt att flytta på stamledningar vid en badrumsrenovering...

Men även så kan inte föreningen ställa vilka krav som helst. Det framgår tydligt av BRL 7 kap. 7 § - "Styrelsen får inte vägra att medge tillstånd till en åtgärd som avses i första stycket om inte åtgärden är till påtaglig skada eller olägenhet för föreningen. ".
 
Daniel_82 skrev:
Jag är medveten om jag kan prata med grannar och kalla till extra stämma. Det vill jag inte göra i dagsläget utan mer veta om man kan kontakta någon myndighet eller liknande för att de ska förstå allvaret i deras beteende?
Styrelsen jobbar på stämmans uppdrag, det är i princip bara stämman som kan avsätta styrelsen. Och så länge styrelsen inte begår brott så är det värsta som kan hända i princip att de blir avsatta. (De kan också bli skyldiga att ersätta föreningen för ekonomisk skada som de orsakat, men det är knappast aktuellt i detta fall.)

Men, som flera här har varit inne på, det går inte bara att "avsätta" en styrelse, för att kunna avsätta en styrelse måste man välja en ny. Kallar man till extrastämma utan att kunna presentera en alternativ styrelse så blir samma styrelse vald igen (jag har varit med om detta i en ideell förening). Så om du vill kunna avsätta styrelsen så måste du i princip vara beredd att ställa upp som styrelseledamot, och hitta några till som du kan få med dig.

Det är därför det inte hjälper att kontakta någon myndighet. Vad ska myndigheten göra? I de flesta fall kan myndigheten bara ställa krav på föreningen, inte på de enskilda styrelseledamöterna.
 
  • Gilla
Alti
  • Laddar…
Om föreningen är medlem i någon intresseorganisation, t.ex. Bostadsrätterna eller Fastighetsägarna, kan även föreningsmedlemmarna få kostnadsfri, kortfattad juridisk hjälp därifrån, eller i varje fall råd om hur gå vidare.

Bostadsrätterna har också ett forum http://www.bostadsratterna.se/forum där jag tror att vem som helst kan ställa frågor.
 
M
cpalm skrev:
Vilka delar då, om man får fråga? Inte är det normalt att flytta på stamledningar vid en badrumsrenovering...

Men även så kan inte föreningen ställa vilka krav som helst. Det framgår tydligt av BRL 7 kap. 7 § - "Styrelsen får inte vägra att medge tillstånd till en åtgärd som avses i första stycket om inte åtgärden är till påtaglig skada eller olägenhet för föreningen. ".
Golvbrunnen är oftast föreningens ansvar. Då den skall bytas vi renovering om den är äldre än 1990 och föreningen inte kan få ROT avdrag, så brukar man göra som så att föreningen sponsrar utbytet med ett fast belopp. Man kan då lägga in krav som att kopia på våtrumsintyg och säker vatten skall lämnas in för att få denna sponsring. Föreningen arkiverar då dessa dokument och kan använda dem mot försäkringsbolag vid en eventuell framtida skada, detta även om lägenheten bytt ägare en massa gånger och originalen förkommit.

Sedan så är det väl alltid klokt att rådgöra med styrelsen vid större renoveringar, dels så att de vet vad som är på gång om någon klagar på buller och spring i trappan, sedan så vet oftast styrelsen hur huset är byggt och vad man kan stöta på när man börjar rota. De kan även upplysa om något är på gång i föreningen som kan påverka din planer, ex stambyten och andra ombyggnader.
 
  • Gilla
Alti
  • Laddar…
O
mnils skrev:
Golvbrunnen är oftast föreningens ansvar. Då den skall bytas vi renovering om den är äldre än 1990 och föreningen inte kan få ROT avdrag, så brukar man göra som så att föreningen sponsrar utbytet med ett fast belopp. Man kan då lägga in krav som att kopia på våtrumsintyg och säker vatten skall lämnas in för att få denna sponsring. Föreningen arkiverar då dessa dokument och kan använda dem mot försäkringsbolag vid en eventuell framtida skada, detta även om lägenheten bytt ägare en massa gånger och originalen förkommit.

Sedan så är det väl alltid klokt att rådgöra med styrelsen vid större renoveringar, dels så att de vet vad som är på gång om någon klagar på buller och spring i trappan, sedan så vet oftast styrelsen hur huset är byggt och vad man kan stöta på när man börjar rota. De kan även upplysa om något är på gång i föreningen som kan påverka din planer, ex stambyten och andra ombyggnader.
Nu vet jag inte om det är någon slags standard att föreningen bekostar bytet av golvbrunn. Jag anser inte att det är föreningens ansvar att bekosta bytet av själva brunnen. Det är den enskilda medlemmen som vill bygga om sitt badrum. Varför ska då föreningen bekosta bytet? Bara för att den inte uppfyller dagens krav.
I den BRF jag var med i styrelsen så hade jag inte ens en tanke på att bekosta det. Skulle någon frågat hade vi nekat. Så att säga att det är någon slags standard verkar vara dumt. Beror helt och hållet på föreningen.
 
O
Jag vet att det har diskuterats tidigare i en tråd här om hur mycket man får göra utan att föreningen godkänner det hela.
Om jag minns rätt så var det väldigt mycket man kunde göra utan att styrelsen behövde godkänna det. Så en badrums renovering skulle garanterat inte vara något problem.
Jag anser (även om inte lagen tycker som jag ;) ) att man skall söka om tillstånd om man skall bygga om badrum eller riva väggar. eller andra jätte arbeten.
 
M
Odjuret skrev:
Nu vet jag inte om det är någon slags standard att föreningen bekostar bytet av golvbrunn. Jag anser inte att det är föreningens ansvar att bekosta bytet av själva brunnen. Det är den enskilda medlemmen som vill bygga om sitt badrum. Varför ska då föreningen bekosta bytet? Bara för att den inte uppfyller dagens krav.
I den BRF jag var med i styrelsen så hade jag inte ens en tanke på att bekosta det. Skulle någon frågat hade vi nekat. Så att säga att det är någon slags standard verkar vara dumt. Beror helt och hållet på föreningen.
Anledningen är att en 60-år gammal gjutjärnsbrunn oftast är rostig, om/när den läcker blir det en rejäl skada som föreningen i så fall får ta. Mycket enklare att byta brunnen för några tusenlappar när badrummet ändå skall renoveras.

Om brunnen är föreningens ansvar eller inte står i stadgarna, är upp till föreningen att anta vilka stadgar den vill så länge de inte strider mot svensk lag.
 
O
mnils skrev:
Anledningen är att en 60-år gammal gjutjärnsbrunn oftast är rostig, om/när den läcker blir det en rejäl skada som föreningen i så fall får ta. Mycket enklare att byta brunnen för några tusenlappar när badrummet ändå skall renoveras.

Om brunnen är föreningens ansvar eller inte står i stadgarna, är upp till föreningen att anta vilka stadgar den vill så länge de inte strider mot svensk lag.
Det är inget argument för att föreningen skall betala GB... Medlemmen som väljer att renovera sitt badrum är den som måste byta GB för att uppfylla dagens krav.

Å andra sidan om GB är från 60-talet så borde stammarna också vara det. Vilket innebär att en stamrenovering borde ske när som helst... ;)
 
C
mnils skrev:
Golvbrunnen är oftast föreningens ansvar. Då den skall bytas vi renovering om den är äldre än 1990 och föreningen inte kan få ROT avdrag, så brukar man göra som så att föreningen sponsrar utbytet med ett fast belopp.
Om golvbrunnen enligt stadgarna är föreningens ansvar (även om det enligt min åsikt oftast är tvärtom) så kan naturligtvis föreningen avtala med medlemmen om att denne skall ordna med bytet och under vilka villkor detta skall ske. Men det är i så fall något helt annat än att föreningen ställer specifika krav på hur medlemmen skall utföra sitt underhållsansvar.

Om medlemmen inte är intresserad av att ingå ett sådant avtal får föreningen förstås ordna med bytet på annat sätt. Att bytet föranleds av en underhållsåtgärd som faller under medlemmens ansvar är knappast relevant.

För övrigt är inte heller medlemmen berättigad till ROT-avdrag i detta fall, men det går ju förvisso att fuska med när det gäller vissa arbeten som normalt ligger på medlemmen. Se t.ex.: https://www.skatteverket.se/omoss/n...onforrotarbete.5.15532c7b1442f256bae1c71.html

Sedan så är det väl alltid klokt att rådgöra med styrelsen vid större renoveringar, dels så att de vet vad som är på gång om någon klagar på buller och spring i trappan, sedan så vet oftast styrelsen hur huset är byggt och vad man kan stöta på när man börjar rota. De kan även upplysa om något är på gång i föreningen som kan påverka din planer, ex stambyten och andra ombyggnader.
Absolut, men då handlar det om kommunikation och inte om att ställa krav.
 
O
Å andra sidan hela diskussionen faller egentligen eftersom medlemmen kan inte göra en korrekt renovering om han inte byter GB. Alltså ligger intresset enbart på medlemmens sida. För om man inte byter GB så är det svårt att hävda att det är fackmannamässigt utfört.
ROT eller inte när det gäller GB? Tja som sagt det borde bero på stadgarna. Jag skulle garanterat tagit det bytet på ROT avdraget, skulle nämligen inte tänkt på att kolla stadgarna om GB är mitt ansvar eller inte. Jag tror inte att skattemyndigheten jobbar så hårt med just den biten av fusk.

Å andra sidan är hela den här diskussionen ett rejält sidospår...

Edit:
Efter att ha läst länken från skatteverket så tolkar jag det som att jag får byta GB men inte rören till GB. Alltså får du ROT om du byter GB.
 
Redigerat:
C
Odjuret skrev:
Å andra sidan hela diskussionen faller egentligen eftersom medlemmen kan inte göra en korrekt renovering om han inte byter GB.
Ursprungsfrågan var om TS 1,5 år efter sin ansökan behöver fortsätta vänta på godkännande från styrelsen innan hen kan köra på med sin badrumsrenovering. För att knyta ihop "sidospåret" är min uppfattning att TS kan köra på utan styrelsens medgivande under förutsättning att golvbrunn och övriga delar som ingår i renoveringen ligger på TS ansvar (vilket lätt kan kollas upp i stadgarna).

Efter att ha läst länken från skatteverket så tolkar jag det som att jag får byta GB men inte rören till GB. Alltså får du ROT om du byter GB.
Texten jag syftade på var första meningen - "Det ska vara den typ av arbete som du enligt föreningens stadgar är underhållsskyldig för.". Alltså - om golvbrunnen är TS ansvar i det specifika fallet så är ROT-avdrag OK. Om den är föreningens ansvar i det specifika fallet är det inte OK.

Sen finns det ett antal grejor som enligt skatteverket av någon anledning inte är OK oavsett vad som står i stadgarna. Det är det som avses med texten om ventilationskanaler och avloppsrör. Det gäller även fönster och ytterdörrar.
 
Redigerat:
I Bostadsrättslagen står:
Bostadsrättshavaren svarar inte för reparationer av ledningar
för avlopp, värme, gas, elektricitet och vatten, om föreningen
har försett lägenheten med ledningarna och dessa tjänar fler än
en lägenhet.

Våra stadgar är detta förtydligat så här:
Bostadsrättshavarens ansvar för lägenhetens underhåll omfattar sålunda bland annat:
• ledningar och övriga installationer för vatten, avlopp, värme gas, ventilation och el -
om inte föreningen har försett lägenheten med ledningarna och de dessa tjänar fler än
en lägenhet
• golvbrunnar

Föreningen ansvara således för:
• radiatorer och ledningar för vatten, avlopp, värme gas, ventilation och el som tjänar
fler än en lägenhet

Golvbrunnen och avloppsrören i badrumsgolvet installerades visserligen av föreningen i samband med stambytet, men eftersom de inte "tjänar fler än en lägenhet" är det den enskilde lägenhetsinnehavarens att åtgärda eller byta ut dem.

Inga stadgar kan skrivas så att lagen sätts ur spel. Alla bostadsrättslägenhetsinnehavare bör alltså ha rätt att byta ut golvbrunnen och rören i badrumsgolvet utan att först inhämta styrelsens tillstånd.

Men som redan har skrivits här, en konstruktiv dialog mellan medlemmen och styrelsen underlättar livet för båda parter.
 
D
Har missat en del av inläggen så ska försöka svara det mesta.
Till att börja med satt jag med i styrelsen i flera år. Saknades sedan folk i styrelsen för många hade flyttat valberedningen hittade då folk som kunde sitta men inte med mig, de tyckte jag var paragraf ryttare. Jag tycker inte jag är det men hur jag märker de bryter mot flera stadgar, regler och lagar så förstår jag varför de inte ville ha med mig.

Jag har varit medlem i föreningen i flera år genom att jag flyttade inom föreningen. På så viss behövde jag inte blir medlem på nytt. Jag hade satt startdatum för badrumsrenovering strax efter tillträdde då jag hade tänkt ha dubbelt boende för att slippa bo i renoveringen.

Anledningen jag varit så noga med att få tillstånd är att jag inte bara vill göra renovering utan förändring av badrummet. Badrummet är av äldre still rektangulärt med en dörr mellan toan och badrummet. Det jag ville göra i och med renoveringen var sätta igen så är vägg emellan, billa upp för en toa i badrummet. (finns redan två dörrar in)
Relining gjordes för ett par år sedan. Kan även nämnas att den förändringen jag vill göra har redan gjorts av minst två lägenheter. Bland annat av en i styrelsen som inte sökt tillstånd för renoveringen.

Sedan prata med styrelsen har jag inget problem att göra och hade gärna bokat ett möte. Att inte prata med folk var att prata med grannarna om att få till en extra stämma för att avsätta styrelsen det var det jag inte ville göra.
Har pratat och även mailat styrelsen flera gånger men problemet är de inte lyssnar eller gör något.

Som ex kan nämnas att möbler där man känner till vem som ställt dem där, stod i över ett års tid i gemensamma utrymmet. Gjorde det jobbigare att flytta in när man inte kunde komma in i sitt källarförråd ordentligt då dörren inte gick att öppna helt för möblerna. Tog upp det flera gånger men inget hände, fick nyligen svar om att de hade kollat på möblerna och de ansåg de inte stod i vägen för någon. Vilket känns väldigt konstigt då jag anser de står i vägen när man inte kan öppna sitt källarförråd ordentligt. Det bryter mot våra stadgar. Är inte helt hundra men tror att det även bryter mot brandskyddslag (rätta mig gärna om jag har fel).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.