Hej,
ska isolera översta plan/vind i hus från 1920-talet.
Yttertaket är renoverat på 90-talet, kan dock se ljus sila in samt känna tydligt vinddrag så känner mig inte säker på dess täthet.
Magkänslan säger; använd material som låter huset andas.... Men är samtidigt orolig för att yttertakets kvalitet/otäthet gör att mer fukt än önskat kan tränga in och fuktskada. Har tittat på ICell som alternativ men känns inte rätt i gammalt hus....

Gärna tips o råd på vilka material och i vilken ordning de ska sättas. Tänker isoleringstjocklek ca 145 mm på tak för att passa mellan takstolar, kan ha tjockare utmed ytterväggar om det behövs. Diffusionsspärr? spånskiva, panel.

Tack på förhand!

IMG_3625.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


IMG_3661.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


IMG_3711.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


IMG_3722.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


IMG_3666.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Personligen skulle jag inte vilja använda plast oi en såpass gammal konstruktion, men det finns lite olika skolor där verkar det som...

Jag skulel använt tex isolina med en ångbroms (dvs inte helt tätt)...det är det jag kommer använda mig av i min vindsrenovering i hus från 60 talet - men också behålla en luftspalt (eftersom vinden tidigare varit kallvind med luftning i takfot.

Så inifrån och ut blir det: Panel, Diffbroms, Cellulosaisolering (isolinaskivor),vindpapp,luftsspalt,takpanel,takpapp,tegel...
Isolina hittar du på vissa bauhausbutiker eller här: http://www.isoleringsbutiken.se/
Jag har inte fått min leverans ännu, men dom har iaf varit väldigt bra tat ha och göra med - så får vi se om dom levererar :)

/K
 
Tack Klas!
Byggaren vill inte lägga luftspalt o inte heller takpapp...Blir ett besök på Nordbygg imorgon;)
 
  • Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
caroline2014 skrev:
Tack Klas!
Byggaren vill inte lägga luftspalt o inte heller takpapp...Blir ett besök på Nordbygg imorgon;)
Om du inte skall ha luftspalt skulle jag nog absolut valt ngn isolering med hygroskopiska egenskaper (cellulosabaserad)
Annars riskerar du ju att stäng in fukten...
/K
 
Alla leverantörer på Nordbygg talade om luftspalt en byggare envisas med att den inte gör någon nytta om man inte öppnar i fasad o mot nock för ordentlig genomluftning...

Hans plan är alltså, att på original yttre takpanel - direkt montering Isover uniskiva 35 145 mm mellan takstolar - osbskiva - innerpanel.
Riskabelt?
Hans teori är dock att på så sätt kan fukt vandra fritt åt båda håll samt att om yttertaket börjar läcka så ser man det snabbt på insidan....

Suck!
/C
 
caroline2014 skrev:
Alla leverantörer på Nordbygg talade om luftspalt en byggare envisas med att den inte gör någon nytta om man inte öppnar i fasad o mot nock för ordentlig genomluftning...

Hans plan är alltså, att på original yttre takpanel - direkt montering Isover uniskiva 35 145 mm mellan takstolar - osbskiva - innerpanel.
Riskabelt?
Hans teori är dock att på så sätt kan fukt vandra fritt åt båda håll samt att om yttertaket börjar läcka så ser man det snabbt på insidan....

Suck!
/C
Fas just glassull (isover) är väl inte bra då den inte är låter fukten vandra !!? :/
Därav min tanke med cellulosaskivor istället - just för att de tillåter fuktvandring.

Sen är ju alltid luftspalt att föredra kanske, men som sagt - får man inte upp ngn ventilation för den så gör den ju ändå ingen nytta...
/K
 
Tack för input Klas!
/C
 
Har jag missuppfattat ? för inte ska du bara ha 145 mm isolering i ett tak?? det är i princip nästan oisolerat. Jag tror att normen i dag ligger på ca 500 mm. Och INGEN sten eller glasull utan som tidigare sagts cellulosa som tillåter fuktvandring. Samt normalt kommer fukten inifrån, så om det "lyser" ut genom taket är ingen fara bara det inte regnar in.
 
Luftspaltens uppgift i ditt fall är att skydda råsponten/rotbräderna emot röta. Jag hade slagit 22 eller 25 mm tjock läkt mot undersidan av råsponten i snedtaket och fäst t.ex. en masonitskiva i det. Då får du en liten luftspalt där som gör att fukt inte ligger och trycker direkt emot råsponten. I ett gammalt hus drar det från alla tänkbara ställen så nån extra ventilation till luftspalten lär inte behövas.

Ser ingen poäng i att lägga cellulosa isolering i ditt fall. Fuktbelastiningen på taket är den samma vilken isolering du än väljer, skillnaden är att med cellulosa så lämnar fukten i materialet. I värsta fall leder det endast till att du får en dyngsur isolering som aldrig torkar upp. Hur mycket isolerar en sån?
Eftersom du bygger om en kallvind till en isolerad så är det i princip en nykonstruktion. Du återanvänder endast det gamla yttertaket. I nykonstruktioner lägger man plast och mineralull, varför skulle du inte göra samma? Risken i ditt fall är övergången från nedre till övre våningen, där gammalt möter nytt. Där gäller det att se till så att den varma luften nerifrån inte tränger in på fel sida av fuktspärren.

Annars verkar du ha en del gamla? svarta fuktfläckar i taket. Innan du bygger in nått borde du kolla så att det inte är genomruttet. Och försök hitta en annan byggare, han du talat med verkar inte ha allt på klart.
 
Tack för input!
/C
 
elmont skrev:
Har jag missuppfattat ? för inte ska du bara ha 145 mm isolering i ett tak?? det är i princip nästan oisolerat. Jag tror att normen i dag ligger på ca 500 mm. Och INGEN sten eller glasull utan som tidigare sagts cellulosa som tillåter fuktvandring. Samt normalt kommer fukten inifrån, så om det "lyser" ut genom taket är ingen fara bara det inte regnar in.
Man kan ju inte riktigt jämföra ett hus från 1928 med ett helt nytt dock :)

/K
 
När man "fixar" ett gammalt hus ska man väl försöka få till det så bra som möjligt. Och dagens regler är betydligt "bättre" än dom obefintliga reglerna från början av förra seklet. det skulle väl vara lite tokigt att inte renovera så att det blir bra på alla vis.
 
Jag tänker såhär, man får göra så gott man kan efter befintliga förutsättningar.

Blir i detta fallet ett val att göra mellan vilken tjocklek på isolering som får plats innan rummen blir för små och prångiga. Blir ju bättre än tidigare men inte såklart inte optimalt enligt nybyggnadsrekommendationer.

Min största oro är fukten.

Vi har nu reglat upp golvet till horisontellt, diffade hela 75 mm från ett hörn till motstående. I
solerat med den återvunna isoleringen i golv för att stoppa ljud till undervåningen.

Blir nu 145 mm Isover isolering direkt mot reglat tak, sedan 22 mm spånskiva och utanpå detta träpanel. Ingen papp, ingen plast, ingen luftspalt... Kommer förse de båda rummen med ett manuellt reglerbart vent.uttag, lätt otäta fönster står för kompletterande självdrag;)

/C
 
Vi får väl se till vintern när du får isbildning på taket och det tränger in vatten.
Så lycka till och komm ihåg att du har blivit varnad och klaga inte på hantverkaren som kanske inte har full koll på hur det kan gå.
 
Ingen luftspalt under yttertaket alls? Gonatt, over and out...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.