Jag har mina verktyg över hela gården känns det som och har plats i ladugården för en mindre snickarbod.

Då jag jobbar i Sketchup är det självklart att skissa i det programmet. Och nej, det är inte färdigritat! ;)

Det är lite trångt i rummet så stora skivor kapas upp i ett större rum utanför. Vad tror ni om mina tankar?

1.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


3.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


4.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


2.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Rådalen och 4 till
  • Laddar…
Hej!
Vad jag kan se på översta bilden har du tagit med en spånsug - förståndigt! Se bara till att du har tilluft så att du får ut spånsugens hela kapacitet.
 
Något som jag saknar något otroligt är ett monteringsbord. Typ dett bord som är så stort som du har bordsågen i. Fundera om du kan få till så att du antingen kan plocka bort sågen så att du får en stor plan yta, eller möjligen sänka ner sågytan lite och bygga något som kan läggas över hela det bordet. Perfekt när man vill bygga ihop lite större saker eller limma med knektar o.s.v.
 
Sen har jag problemet med att jag har alldeles för mycket små brädstumpar som ligger/står och dräller, så ett tips är att se till att det finns plats för sådant.
 
  • Gilla
nanowire
  • Laddar…
Jag hade inte låtit kap o gersågen ta så mycket plats. Du har bara 2 långväggar och att då ge bort 1 till kap o ger känns väl generöst. Började också min snickarbod med en sån bänk till kap o geren men den idén övergav jag inom ett halvår. Golvyta är guld värd när man har lite verkstad. Skåp och hyllor på väggarna, maskiner och arbetsbänkar på golvet. Bordsågen hade jag vänt 180 grader, då kan du kapa långa ämnen, som den står nu begränsar väggen det (fast jag ser nu du tänkt fräsbord i sidan, det gör det lite svårare).

Försök få bandsåg, bordsåg, hyvel och fräsbord (och även pelarborr om det går) så de är lättåtkomliga och har plats för planklängd.

Sen som andra skrivit, monteringsbord saknar man snabbt om man inte har ett.

Jag har 18 kvadrat och vectrex ännu mindre, våra snickarbodar ser du här https://www.byggahus.se/forum/verkt...-din-snickarbo-22.html?perpage=15#post2381530
 
Redigerat:
Körde själv ett Festool CMS baserat system i verkstaden i mitt förra hus, ca 25m2, det var utrymmeseffektivt. Det jag kände att jag saknade mest var mycket golvyta och ett extra monteringsbord, så det är något jag skulle rekommendera att verkligen planera in. Samt som sagt att tänka på logistiken och utrymmet som krävs kring maskinerna så materialet under bearbetning får det nödvändiga svängrummet.
 
Går själv i samma tankar hur jag skall utforma verkstad och kommit fram till, precis som flera innan mig skriver här, att ett avlastningsbord med bra yta är mer värt än att ha alla maskiner framme vid "behov".
För i slutändan kommer jag att göra mycket mer på det bordet än på varje enskild maskin. Jag har också kommit fram till att jag vill ha en lödstation och lite fin mekanisk hörna. Därav kommer stora trämaskiner såsom kapsåg tar jag ut vid behov.
Men det är rätt individuellt hur och vad man vill använda.
 
  • Gilla
Thomas_Blekinge
  • Laddar…
Bordsågens yta ligger i samma nivå som arbetsbordet, bara att plocka bort anhållet så är man fri.
Ja, var gör man av rester efter alla kapningar? Just nu är det knökfullt bakom kap & gersågen. Dom bra pinnarna kan man ha lättillgängligt i en låda eller så.
 
Du anar inte hur mycket jag har spanat på era snickarbodar! Har dammsugit nätet på spånsugsanläggningar, arbetsbord mm.
Att jag valde kap o gersågen inbyggd är för skåpen behöver jag och får den sin låda bakom kopplad till spånsugen så slipper man mycket damm.

Bordsågens placering är tänkt att klara av rumshöga reglar då den är placerad mitt i rummet. Jag har en fundering att använda mig av ett öppningsbart fönster och lucka i andra änden för längre saker eller om min gamla biltemasåg får ta sådana utomhus.

Bordet med pelarborren, bandsåg och annat är flyttbara, självklart! Verktygstavla på kortsidan.
 
  • Gilla
findus42
  • Laddar…
Hur löser man bra tilluft utan att få in en massa kalluft? Utrymmet för spånsugen sitter ihopkopplat med snickeriet.

Uppvärmning är, rekommenderat enligt min elektriker, en billig luftvärmepump.
 
Ola C skrev:
Jag hade inte låtit kap o gersågen ta så mycket plats. Du har bara 2 långväggar och att då ge bort 1 till kap o ger känns väl generöst. Började också min snickarbod med en sån bänk till kap o geren men den idén övergav jag inom ett halvår. Golvyta är guld värd när man har lite verkstad. Skåp och hyllor på väggarna, maskiner och arbetsbänkar på golvet. Bordsågen hade jag vänt 180 grader, då kan du kapa långa ämnen, som den står nu begränsar väggen det (fast jag ser nu du tänkt fräsbord i sidan, det gör det lite svårare).

Försök få bandsåg, bordsåg, hyvel och fräsbord (och även pelarborr om det går) så de är lättåtkomliga och har plats för planklängd.

Sen som andra skrivit, monteringsbord saknar man snabbt om man inte har ett.

Jag har 18 kvadrat och vectrex ännu mindre, våra snickarbodar ser du här [länk]
Jag tror du gissar fel! I bordet är det tänkt att vara en infälld bordsågen och fritt i hörnet står en flyttbar rikt o planhyvel :)
 
Gissar, vad gissade jag?

Förstår din tanke med kap o gersågen o skåpen men tycker fortfarande det tar för mycket plats. Skåp är bra att ha men de ska helst ge arbetsyta ovanpå isåfall, den där kap o gerbänken ger minimalt med arbetsyta.

Har du surfat på vad amerikanarna kallar "one car garage shop"? De har ungefär samma mått som ditt utrymme ser ut att ha. Det här tycker jag är en hyfsad kompromisslayout för en långsmal liten verkstad.

https://www.google.se/search?q=one+...UIBygB&biw=1280&bih=800#imgrc=T9PPJwbILkKpfM:
 
Finns det inga kap/ger som man kan hissa upp i taket när de inte används? Så kunde man ha ett genomgående monteringsbord under och sänka ned sågen bara vid behov.
 
  • Gilla
ULWA
  • Laddar…
Har större verkstad än ni på ca 28-30m2 men ändå är det svårt att få rum för allt. Ett misstag jag gjorde var att jag byggde fast en bänk i väggen så den står där permanent. Funderar om den alls borde finnas kvar. Där sitter bara en svarv nu, kunde lägas på skillt stativ på hjul. Så mycket som möjligt på hjul bara!

Justersågen får jag flytta nusomdå beroende om jag måste kapa långa bräder eller klyva dom. Oftast står den positionerad så jag kan klyva längre saker, det är oftare nyttigt än att kunna kapa. Sen med en cirkelsåg eller dylikt kan man kapa ner långa saker utan att behöva flytta sågen. Dess kapacitet att klyva är alltså något man borde prioritera IMO.
 
Allt beror på vad man ska göra men det är skönt att kunna flytta runt maskiner och bord efter behov så att ytan blir effektiv.

Några tankar..

1.) Kan spånsugen stå utanför rummet eller gör en mindre variant, tunna med centrifugtratt som drivs med en dammsugare.
2.) Ytan känns liten så jag skulle vilja kunna flytta runt eller rulla ut vissa saker från rummet vid behov.
3.) Ett sågbord (med bra linjal) på hurts med låsbara hjul som även har plats för fräsbord och/eller planhyvel.
4.) Kraftiga hyllor bör vara högre upp på väggarna för kunna ställa maskiner mm som inte används för att frigöra golvyta när det behövs.
5.) Att kunna dra iväg sågbordet eller hyvel (på hjul) till annan plats är bra om man ska klyva eller hyvla långa grejer som inte får plats i rummet.

mvh

Anders
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.