K
Hej,

Det är så att jag rivit ut vårt gamla kök för att ersätta det med ett nytt från IKEA.
Men som vanligt när man river ut gammalt så hittar man olika överraskningar under och bakom.
Är rätt så händig av mig så har tänkt att montera det nya köket själv.
Dock är jag inte så insatt i de olika förberedande delarna. Tex om man bara kan trycka upp det nya köket på befintlig vägg eller om man skall förstärka upp vissa delar osv.

Tanken är att lägga ett nytt fräsch vinyl(pergo klick) ovanpå befintlig plastmatta.
Men som sagt saknas det lite matta på vissa ställen så där måste man fylla igen så det kommer i samma nivå. ( mattan är 3 mm tjock )
Tanken är också att behålla kaklet. Har tagit alla mått och nya bänkskåp med skiva kommer precis över nedre kakelkant. Överskåpen kommer sluta ca 5 cm ovanför övre kakelraden.
Vad skall jag lägga på golv för att få jämn nivå?
Hur gör jag enklast för att smidigt kunna få upp det nya köket?
Gipsskivor? OSB Skivor? Skruva i befintliga reglar?

Så här ser köket ut efter att rivit ut allt:

IMG_1707.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Här syns ytterpanel. Skall man lämna det så eller bara sätta en gipsskiva? De verkar bara satt gips där kaklet sitter.

Image-1.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Här saknas mattan som är 3mm tjock. Fylla i med tex https://www.byggmax.se/skivmaterial/byggskivor/board/oljehärdad-board-p1007 ?

Image-2.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Här ser ni kaoset(?) där avloppet kommer upp. Hur löser jag detta? Vill ju att nya golvet skall gå hela vägen in. ( Plaströret in i väggen till höger är centraldammsugaren )

IMG_1700.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Skiss på det nya köket. ( Saknas lite täckbrickor som jag skall sätta dit )

skiss.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Det bör inte vara några problem att montera skåpen direkt på det vi ser här. Så ur skåpssynpunkt behöver du inte sätta någon ny skiva.

Jag skulle inte spara kaklet, du har en rätt ful kapad kant på kaklet nu. Att sätta nytt kakel på en såpass liten yta är enkelt, och inte speciellt dyrt. Ser ut som kaklet nu sitter på en gipsskiva, Om den blir väldigt trasig vid rivning av kakel så är det lätt att sätta ny gips för det nya kaklet (kakel bör sitta på ett dött material som gips).

Golvet: Sätt di en regel eller två, fyll i med råspont av samma dimension som bef osv. Eller en golvspånskiva, men då får du justera höjden för regeln, så översidan kommer på rätt nivå. Om benen för IKEA skåpet inte hamnar i tomrummet så räcker dte egentligen att lägga en masonitskiva över hålet, möjligen med ngn, regel under så du inte råkar trampa igenom när du monterar skåpen.

Tänk på att ordna med el till belysning och uttag över bänken. Ser ut att vara dåligt med det nu
 
K
Tack, elen är nått vi funderat mycket över.
Precis under ventilationsröret sticker elen ut. De hade den i gamla fläktskåpet. Där hade de dragit el till lampor och uttag precis under skåpen.
Tanken var att göra liknande.
Dock kanske det finns ett smartare sätt att förbereda det på innan man sätter dit skåpen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.