Vi har precis fått offerten på tilläggskostnaden för de tapetval vi gjort till vårt hus. Huset är 170 kvm 1,5-plansvilla, snedtaken tapetseras inte, och det som ingår är som vanligt Borosan och Decorama. I de flesta rum har vi valt andra tapeter, främst andra Eco-tapeter, och många är sk Easy Up-tapeter.

Vi hade förväntat oss en ökad tapetkostnad givetvis, men blev ganska förvånade när målaren ville ha 8000 kr extra för arbetskostnaden för att det är besvärligare att tapetsera Easy Up. Känns det igen? Är det fler som fått betala ökade arbetskostnader vid tapetbyte?

Till summan tillkom givetvis extra tapetkostnad också på drygt 9000 kr, och den är ju inte så mycket att ifrågasätta (förutom att jag är lite skeptisk till att han hävdar att han inte har några rabatter på övriga tapetkollektioner). Men arbetskostnaden?

/Jenny
 
Easy-up tapeter är ju lite krångligare för en målare att sätta upp eftersom dessa inte överlappas som Borosan och Decoramatapeter. Att han inte har rabatter på andra kollektioner kan stämma, men oavsett så är det ett ganska stort hus, och en rulle av byggkollektionen kostar ca 40 kronor för en målare medan Ecotapeterna ligger på dryga 200 har jag för mig... Eftersom det handlar om så många rullar som till 170 m2 så är det inte helt omöjligt att denna summa stämmer.

8000 kronor mostvarar ju ca 20 arbetstimmar, alltså ca 2,5 dags arbete och då är ju frågan hur lång tid han förväntar sig att hela arbetet skall ta. Tar det bara tre-fyra dagar så kan man definitivt ifrågasätta de extra dagarna. Såå mycket besvärligare är det inte om man vet vad man gör.
 
Lite lustigt att det anses vara besvärligare och ta längre tid att tapetsera med easy-up. Var det inte de tapeterna, som enligt reklamen, skulle vara så lätta och snabba att tapetsera med så att vem som helst kan göra det och dessutom få tid över att ligga på soffan och läsa en bok av all tid man sparade.

Har själv tapetserat med dessa tapeter och svurit över de. Skär man till våderna innan så rullar de upp sig och smetar in sig i klistret från väggen. Styvheten i tapeten gör det svårt vid kanter och foder mm. Och har man lite böljande väggar så är det svårt att få de riktigt kant i kant. Men resultatet blir ganska bra.

Ta in en offert från en annan målare så vet ni svaret.
 
Betong skrev:
Ta in en offert från en annan målare så vet ni svaret.
Tyvärr uppdagades det inte förrän alldeles nyss att han tar extra betalt för arbetet vid denna typ av tapeter, tidigare har han bara nämnt att tapeterna kostar extra. Att byta målare finns det därför egentligen inte tid till, men vi har kollat muntligt med ett par andra ställen som inte tar extra för easy up. Vår målares svar på det är tyvärr bara "Jaha, och?" i princip.
 
Mmm...jag pratade med en målare idag och han tyckte inte att det var någon större tidsskillnad mellan att sätta upp de olika tapeterna - det enda jag kan komma på är i så fall att det skulle kunna vara mönsterpassning på de ni valt - vilket det inte är på Bygg7:an.
 
  • Gilla
Zz99
  • Laddar…
Jo men de vet att ta betalt för allt utöver standardval, det kräver mer "tålamod" med easyuptapeter även om slutresultatet i mina ögon blir betydligt bättre. Gillar inte överlappning, särskilt INTE när mans ka renovera om...
I det stora loppet är det värt de d'r extra tusenlapparna även om det kanske känns surt nu. Det är aldrig fel att försöka pruta lite på arbetet men billigast blir det om ni tapetserar själva såklart men då gar ni ju å andra sidan ingen säkerhet på just det arbetet dvs under besiktningen så räknas tapetseringen inte in eftersom det är ni själva som stått för det.
Ja det finsn en del att ta i beaktande.
Lycka till!
 
Tjenare!
Vår målare blev glad när vi mestadels hade valt easy up tapeter. Han menade på att dom var mycket enklare att sätte upp än vanliga tapeter. Styvare och smidigare. Glad att det ingår för oss!!
 
Hej på er!
Har precis valt tapeter klart till våra 159m2, och även vi har valt mkt Easy up från både eco & Boråstapter. Frågan är får man tillgodoräkna sig de tapeter som ingår som standard och betala endast mellanskildnaden?? Samma sak som man fick göra med kakel &Klinkers

Bygger med LB-HUs.....
 
kanske det är lite sent att svara på det här men... jag jobbar som målare själv och jag tycker att easy up tapeter är mycket enklare att sätta upp, vissa tapeter idag är ungefär som att blöta upp toapapper medans easy up är styva och fina att hänga... ett tips till dom som ska sätta upp sådana är att:

1) mäta ut alla våder och rulla ut dom på ett tapetbord som man gör med vanliga tapeter och sedan rulla dom motsatt väg som dom är i rullen ca70cm från varje ända så rullar dom inte i hop sig i limmet sen när man hänger

2) den andra våden lägger du över den andra en bit och i mönster så gott det går för att sedan dra den utåt , så den hamnar kant i kant med den andra då har du minskat risken för att få lim på kanten ganska mycket och det lilla som tränger upp torkar du bort med en fuktad svamp...
 
Vi gjorde exakt samma sak och kostnaden känns igen. Jag tyckte också det lät orimligt mycket att betala extra, men tydligen gör de så. Att han inte har rabatt på övriga tapeter tror jag däremot inte ett skit alls på. Jag köpte in mina tapeter själv och det var allt ifrån Plain-tapeter (Easy up) till specialtappeter och fick 20% på allt. Jag pratade sedan med en målare som jag har kontakt med som sa att de hade mer rabatt. En målare köper ALDRIG tapeter till ordniarie pris. Då är han inte frisk. Däremot är det vanligt att de tar mellanskillnaden som en bonus.
 
Ja och sen är inte kostnader allt. Hälsa och miljö är ju sånt man inte kan värdera i pengar, så att ha med den aspekten när man renoverar kan ju vara minst lika viktigt som att tänka på pengar. Att renovera giftfritt behöver inte ens bli dyrare, men att sätta sig in i vad som är giftfritt och ej är inte lätt. För den reklam och information man får och som är lättillgänglig handlar mer om gränsvärden än att en produkt verkligen är giftfri. Gränsvärden för gifter och kemikalier som man satt i EU ändras ju med tiden i takt med vad man upptäcker, precis som företagen själva skriver i sina säkerhetsdatablad. Så även om de håller sig inom de gränsvärden som är satta innebär inte det att det är giftfria material. Speciellt nya kemikalesammansättningar och nya produkter som det inte finns någon längre erfarenhet av kan ju komma att omdefinieras.

I dag pratar man mindre om enskilda kemikalier utan mer om oron för den coctail av olika kemikalier som vi får i oss. Ofta då från våra egen hem i form av flamskyddsmedel i möbler och sängar, plaster som är hormonstörande i syntetiska material, färg på våra väggar, tapeter och isoleringsmaterial fogskum och allt möjligt som vi inte medvetet har sorterat bort.

Vad jag försöker ta reda på nu är vad dessa easy up tapeter egentligen innebär. Det är en form av plasttapet och easy up limmet innehåller kemikalier som inte jag skulle vilja ha på min väggar även om de är en helt ok produkt enligt EU kriterier vad det gäller gränsvärden men då har de inte coctaileffekten i åtanke. Det luriga är att man ju inte ser farliga ämnen utan man får bara i sig dem och sen kan det ta tid innan det får konsekvenser. Men ett faktum är att cancer och hormoniella, dvs endokrina sjukdomar har ökat och nästan blivit folksjukdomar så att själv försöka göra sig mer medveten om vad för material vi omger oss med, bygger och renoverar med är konsumentkraft:
Här kan man hitta mycket information om byggmaterial:
http://www.ekobyggportalen.se/sjuka-hus-byggifter/byggkemikalier/

Limmet somn är till för easy up, non woven tapeter innehåller förresten polyvinylacetat och i innehållsförteckningen står även detta:
"KOMPLETTERANDE RISKINFORMATION (EU)
EUH208 Innehåller blandning av:5klor2metyl2Hisotiazol3on och 2metyl2H isotiazol3on(3:1).
Kan orsaka en allergisk reaktion. EUH210 Säkerhetsdatablad finns att rekvirera."


Vad själva easy up tapeter innehåller för plast undrar jag, någon som vet? Polyester?
 
Redigerat:
universe skrev:
Vad själva easy up tapeter innehåller för plast undrar jag, någon som vet? Polyester?
Välkommen till forumet! Bump på 8 år gammal tråd kompis. Föreslår att du startar en ny tråd med frågor som är off-topic. :)

Vill du veta mer om innehållet i tapeterna så är det bara att ringa / maila till Boråstapeters kundtjänst.
 
Gammal tråd men den kommer upp när man googlar på ämnet. Tillverkarnas representanter vet inte alltid vad deras produkter innehåller även om de arbetar på materialsidan fick jag erfara när jag ringde och frågade om materialet. De hävdade att det var äkta papperstapeter inget annat. De svarade att det inte var easy up utan rena cellulosa tapeter
non woven. Men det non woven är ju samma som easy up.
Dvs Bestrukna tapeter som kräver våtrumslim.
 
Say what!

Non woven är ju typen av tapet, materialet i fråga. Dvs den har egenskaperna att inte krympa eller svälla.
Easy up är ju ett namn på metoden man sätter upp en tapet med som varken krymper eller sväller.

Easy up kan även benämnas som, limma väggen, quick up, sätt lätt.
 
Ja non vowen beskriver materialet, är samma sak som det man kallar "easy up" dvs den är plast el vinylbestruken.
Man använder "våtrumslim" till den sorten, inte rent giftfriare cellulosa lim som t ex Lim & Handryck säljer.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.