Tyvärr har jag en budget på 20-25 papp, trodde att det skulle vara en lätt match att skaffa fram en vettig pryl till detta, men tydligen inte.

Det står faktiskt ett klippaggregat kvar på gården som jag tror ska sitta på en trädgårdstraktor. Det sitter två roterande knivar under. Det är tungt som fan, kanske därför dom lämnade det..
 
Gallahad skrev:
Tyvärr har jag en budget på 20-25 papp, trodde att det skulle vara en lätt match att skaffa fram en vettig pryl till detta, men tydligen inte.
Nä, tyvärr. Rejäla maskiner kostar ordentligt mycket. :(
 
Gallahad skrev:
Tyvärr har jag en budget på 20-25 papp, trodde att det skulle vara en lätt match att skaffa fram en vettig pryl till detta, men tydligen inte.

Det står faktiskt ett klippaggregat kvar på gården som jag tror ska sitta på en trädgårdstraktor. Det sitter två roterande knivar under. Det är tungt som fan, kanske därför dom lämnade det..
Vid fritidshuset har jag en Belos med ett klippaggregat där jag bytt kniven till kätting... Den tuggar i sig allt på ängen inklusive sly upp till några centimeters diameter.
Till gräsmattan hade jag tidigare en trädgårdstraktor (Husqvarna LR125). När jag kom upp så var det ganska högt gräs och det tog minst 6 timmar att klippa en gräsmatta på cirka 1000 kvm.
Numer snurrar en robotgräsklippare där.
För åkern/fältet skulle jag aldrig försöka mig på med en vanlig trädgårdstraktor utan det behövs något kraftigare !
Du hittar en Belos för runt 15 tusen som har en dräglig kvalitet även om de slutade tillverka de tvåhjuliga på 80-talet så är de lätt att meka med och sköter man om dem outslitliga.
 
om marken är hyfsat jämn och inte massa sten så går det väl visst att slå med en trädgårdstraktor och vanligt aggregat med knivar. Ska du klippa 1hektar varje vecka kommer du bli tokig men säg att du klipper ängen 2-3 gånger på hela säsongen och ställer klipphöhden lite högre så är det väl fullt möjligt.
Annars hade jag fördelat pengarna såhär:
.begagnad Husqvarna lth154 till gräsmattan 10 000:-
.liten jordbrukstraktor typ Fordson Dexta och en slåtterbalk till ängen 15 000:-

är det en lite gård du köpt kommer du förr eller senare vilja ha en lite jordbrukstraktor ändå...
 
Redigerat:
Förra sommaren köpte vi ett hus med tillhörande äng på ca 5000kvm plus kanske 1000kvm "vanlig" gräsmatta. Jag kollade runt en hel del på alternativ men det slutade med en begagnad Hustler Sport med 120cm klippdäck. Fördelen med denna jämfört med "vanliga" trädgårdstraktorer är bredare klippdäck och dubbel hastighet, vilket gör att jag klipper allt på runt en timme. Visst den grävde lite djupare i plånboken men jag har inte ångrat valet!
 
Funderat på lie för ängsmarken? Gratis motion och sjukt miljövänligt.
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Svar ja!
Blir hälften lie hälften trädgårdstraktor.
Ljudbok i lurarna och helgen räddad..
 
  • Gilla
NoiseMaker
  • Laddar…
Patrik440
Norrhyttan Norrhyttan skrev:
Justja, jag hade en tvåhjulstraktor tidigare (typ Belos, men den här var tysk och hette Irus). Till den fanns en rotorklippare som var oslagbar. Tuggade i sig hallonhäckar och sly utan att gnälla. Hade även cylinderklippare, jordfräs, snöslunga, plogblad, sopvals, tippkärra och sulky. Suverän maskin!
Ingen färsk tråd men måste säga att mina IRUSar har hjälpt mig med mycket.

Här klipps det div. i gamla fårhagen bredvid tomten:

Har ett antal olika redskap plus en drivkärra så att det blir ett fyrhjulsdrivet fordon vid behov. :)

Mvh Patrik
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
En Ventrac skulle fixa biffen :cool: Deras rough cut klippdäck verkar kunna klippa vad som helst

 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.