K
Halloj,

Jag har rivit ner det vävspända taket och skall regla upp nytt innertak och gipsa.
innertaket, efter att väven är nedtagen består taket av ohyvlad plank (50-talet).
Tanken är att jag skall gå med en herrejösses med elrör i taket och min ursprungstanke var att:
- Regla på planket med 45x70, dra rör och såga ur reglarna där rör behöver passera.

Insåg dock att det bli många urtag i reglarna och att jag lär skruva rätt in i åtminstone 1 rör, men troligtvis fler.

Fick en ny tanke idag att jag kanske kan glesa med 28x70 C-C 1000 direkt på och tvärs mot befintligt plank, sedan glesa 28x70 igen på nya glesen med C-C 300 och skruva med 3,9x32 skruv.

Detta medgör att jag inte behöver kapa ur någonstans för passage av elrör och kan gå rätt fritt i taket samt att skruvarna inte går igenom några elrör.

Vad tror expertpanelen? blir det en hållbar konstruktion? Normalt glesar man väl mot takstolar som har C-C 1200 och inte blir det sviktningar i gipset där inte?
 
Redigerat:
Amatörpanelen tycker det låter vettigt, men elrör är ju lite av en fråga för en elektriker att svara på.

Har/ska du tilläggsisolera något?
 
K
Jag vart lite orolig att det blir får många lager trä, som är levande och kommer bidra till sprickor etc.
Takstol, plank, gles, gles.

Jag är elektriker själv så dom frågorna brukar jag svara åt mig själv :)
Men lägger man gles på gles får jag fint utrymme att dra rör på, precis hur jag vill utan att skapa ursparningar för passager.

Har ej tilläggsisolerat, det är/var 12cm kutterspån, numera är det väl 10cm kanske.
Har Bergvärme och snart även FTX ventilation.
Tänker inte tilläggsisolera just nu, tänker du på plast eller? Jag tänkte skita i plasten och köra diffusionsöppet, och väljer jag att tilläggsisolera väljer jag någon isolering som kan hantera lite fukt precis som kutterspånen, med FTX blir det nog inte mycket diffusion att tala om. Det viktigaste är ju konvektionen och där ser jag till att täta, plus att gipset kommer konvektionstäta en del också.
 
Jag läste problemet för mig med djupare spottar (och framtida högtalare) med att sätta dubbel gles. Kapade till klossar som jag satte mellan tak och gles vid varje skruv, och sänkte således två tjocklekar.

Tänkte först köra tvärs sen längs men hade slut gles så jag kom på denna lösning istället:)
 
K
Och det håller än idag i gipsskarvarna? :) Hur länge sen var det du gjorde det?
Hade du som jag, planket kvar itaket?
 
Det fungerar utmärkt och är enligt min mening bättre än ett lager gles.
Anledningen är att glesen blir kryssad och taket mer eller mindre "flytande" från takstolar och reglar som kan dra sprickor.
Dessutom slipper du alla brott för elrör.
Du kan t o m gå ner i 21*70 om du håller dig på <" cc300 och skruvar varje kryss.
 
Jag gjorde mitt igår, kommer ha huntonit tak. Det var en bonus att lösa eldragningen med klossarna istället för 45 reglar som gjorde att jag valde det. Och då 100mm skruv genom allt och upp i väggen då.
Kan lägga upp en bild i eftermiddag
 
  • Gilla
KjellTimell
  • Laddar…
20160406_200206.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sen huntonit tvärs reglerna med kort skruv som inte nåt djupare än glesens tjocklek
 
K
Tack för återkopplingen, välklamrade rör där ;)
Hur ser det ut ovanför (gipset?)?
 
Jo det dras en slinga till led med egna trafo så jag vill vara säker att kunna fiska ner fk i spothålen när undertaket är uppe.
Det vita man ser på bilden är målad masonit från tidigare skepnaden av badrummet.
 
Kryssat virke borde bli bättre, ja. Trä rör sig inte speciellt mycket i längdled, det är bara på bredden som det sväller och krymper. Tycker det låter bra, önskar jag vore elektriker också för det är det enda område jag måste ringa någon för att få gjort :).
 
PeterStrandberg skrev:
Jag läste problemet för mig med djupare spottar (och framtida högtalare) med att sätta dubbel gles. Kapade till klossar som jag satte mellan tak och gles vid varje skruv, och sänkte således två tjocklekar.

Tänkte först köra tvärs sen längs men hade slut gles så jag kom på denna lösning istället:)
Bra idé med klossarna! Håller just nu själv på med liknande projekt där planen hittills varit att kryssa gles (22x95) och sen dra på Huntonit. Blir ju dock några löpmeter extra i virke samt tyngd som ska bäras upp iom dubbel gles, så klossar skulle kännas bättre! Har du sett några problem med detta eller ångrat dig? :)

Vilken skivbredd körde du på Huntoniten?
 
Inga problem, man måste mäta lika mycket som med dubbel gles.
Huntonit Symfoni hade jag
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.