Vi ska lägga om taket på landet (papp, läkt, pannor). Total takyta är 91m2 och idag ligger där monniers eller st eriks? dubbelkupiga panna som inte ska återanvändas då de är för gamla.
Frågan är då om man ska köra vidare med samma typ av panna eller om man ska ta en annan.
Det är en vän till mig som ska lägga om taket så jag vill att det går enkelt och smidigt.

Den vi har idag:
http://www.bygghemma.se/utomhus/tak...a-st-eriks-ofalsat-lertegel-rod-pall/p-435131

Den jag tittat på:
http://www.bygghemma.se/utomhus/tak...benders-tvilling-obehandlad-naturrod/p-242626

Huset är från 1950 och har sommarstuge-"stil" och vitmålade eternitplattor som fasad. Vad tycker ni?
 
Den första är ju vanlig tvåkupig ofalsat lertegel väldigt vanligt panna.

Den andra är en speciell panna som är tvåkupig falsat lertegel men den ser ut som enkupig! Sist jag var på ett tak med dom pannorna gick det inte titta på dom utan dom gick sönder och man kan inte skjuta dom så man inte behöver gå på dom. Alltså inge panna jag kan rekommendera.

Om jag skulle lägga lertegel skulle jag lägga Monier NORTEGL snygg och smidig panna som går att skjuta.

http://www.monier.se/takprodukter/t...MwlKzbPRCpoVLQsn809SzF2YSJyIdLm7FwaAmqk8P8HAQ
 
johan ivarsson skrev:
Den första är ju vanlig tvåkupig ofalsat lertegel väldigt vanligt panna.

Den andra är en speciell panna som är tvåkupig falsat lertegel men den ser ut som enkupig! Sist jag var på ett tak med dom pannorna gick det inte titta på dom utan dom gick sönder och man kan inte skjuta dom så man inte behöver gå på dom. Alltså inge panna jag kan rekommendera.

Om jag skulle lägga lertegel skulle jag lägga Monier NORTEGL snygg och smidig panna som går att skjuta.

[länk]
tack för svar. Jag åkte och tttade på den andra pannan och den såg verkligen speciell ut. Är sankt eriks och monnier samma panna? Vad skiljer dem åt, de ser exakt likadana ut. Bättre / sämre?
 
Vilka pannor menar du exakt nu? Monnier har många pannor.
 
Det blev seriks höjslev. Kanonbra jämfört med vittinges
 
Nån som vet till vilket tak Vittinge glt 220 nockpanna passar? image.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
taket omlagt och klart, kanon!
 
dock en följdfråga. Det sitter ju en plåt vid takfoten som leder ner mot hängrännan, dock så ser man läkten in under taket. Ska man måla den med någon bra färg ? I monteringsanvisningen framgår inget annat än att det ska vara öppet men på läkten som satt där innan såg de ut som nedersta raden var målat med typ tjära?
 
Redigerat:
Ja du kan måla den eller klä in den med ytterligare en takfotsplåt som döljer den och leder ner i rännan. Men det kan bli jobbigt nu när pannorna är spikade ;)
 
vad kan man måla den med?
 
Grundfärg sen kan du måla med vilken färg du vill. Denna läkt ska ju inte bli utsatt för mycket väder och vind så välj bara en färg som passar/döljer den
 
Men målning är ju inget du måste göra. Det är ju bara rent estetiskt.
 
okej, ja men de är nog mer för de estetiska då jag inte vill se läkten lika tydligt. Svart färg bör väll dölja den bäst.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.