Har ca 8m fönster jag skulle vilja ha motoriserade gardiner till.
Skulle vilja ha sol/värme sensor och vanlig manuell styrning.

Så att varje dag det är soligt och låt säga 30grader där sensorn sitter ska gardinerna gå igen.

Hittat denna men det verkar landa på ca 10.000kr. Kommer jag billigare undan med någon mer obeprövad variant från Ebay, Aliexpress?

https://www.youtube.com/watch?v=FaGZa2YFaKA
 
K
Har du något annat hemautomationssystem? Typ Zwave, KNX eller liknande?
 
KjellTimell skrev:
Har du något annat hemautomationssystem? Typ Zwave, KNX eller liknande?
Inget. Ser inget behov i närtid heller till något annat än gardinerna. Kanske markiser i framtiden.

Har en Dovado Pro och den verkar ha Z-wave stöd. Nu blev det intressant med onödiga funktioner ☺️
 
Redigerat:
Jag backade Move på Kickstarter, den ansluts till befintliga persienner eller t.ex lamellgardiner, laddas med en liten solcell som klistras på fönstret så man behöver inte dra kablar, kan styras med app att öppna / stänga vid särskilt temperatur eller lux och den ska kunna prata med home automation protokoll men jag har inte koll på vad de kommit fram till på den biten än exakt.

Verkar då inte vara vapourware och är ett gäng svenskar som gör den vilket är extra kul.

https://www.kickstarter.com/projects/789589988/movemotorize-blinds-and-shades/description
 
Z-wave verkar ju smart. Är en kontroller ett måste om jag ska automatisera värmesensor trådlösa fjärrkontroller?
 
thomas33 skrev:
Somfy har ett system (TaHoma) för att reglera solskydd inomhus.
[länk]
[länk]
Somfy går bort då priserna är för höga. Trevliga lösningar dock.
 
Maximum Justice Attack skrev:
Jag backade Move på Kickstarter, den ansluts till befintliga persienner eller t.ex lamellgardiner, laddas med en liten solcell som klistras på fönstret så man behöver inte dra kablar, kan styras med app att öppna / stänga vid särskilt temperatur eller lux och den ska kunna prata med home automation protokoll men jag har inte koll på vad de kommit fram till på den biten än exakt.

Verkar då inte vara vapourware och är ett gäng svenskar som gör den vilket är extra kul.

[länk]
Såg att de nu ligger på Indiegogo (http://igg.me/at/teptron/x/8859242). Om de faktiskt funkar låter priset på eur39 bra (funderar på att uppgradera mammas persienner).
 
Är väl mer av en Z-wave fråga.
Om jag har ett schema som säger dra för gardiner om det blir 30grader varmt vid sensorn.
Om jag då är hemma och tycker inte alls att jag vill ha fördraget och öppnar med fjärrkontroll/knapp av något slag.
Då antar jag den inte försöker dra för gardinerna fören nästa gång det dippat ner under 30grader?
 
MotorGardin.se hade rätt OK priser när jag kollade för ett tag sedan...
 
Suhagg skrev:
Hittade en fin guide.

[länk]
Man blir lite rädd, när man ser ledningsdragningen i den guiden. 230 v draget löst inne i väggen och mycket nära ytskiktet innan det spacklas igen. Platsar på värsta elkopplingen här på BH.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.