Jag vill ha också ha elbil! Och det har inte ett skvatt med miljön att göra. En tyst bil med låga driftkostnader, inga kallstartsproblem och massor av vridmoment. Vem kan ogilla det!
 
  • Gilla
Mathias01 och 4 till
  • Laddar…
Stripe skrev:
Jag har kört en Tesla Model S 85 i ett år nu. Jag installerade en laddare från Keba som klarar 3 x 32 A, huset har 25 A säkring och bilen är inställd på att ladda med 3 x 20 A och att starta laddningen kl 02:00 på natten. Det har funkat bra, 3 x 5 A räcker för resten av huset
Vart köper man en Keba för bra pris och vad kostar den?
Undrar också om du vet vilken dimension det är på kabeln från elskåpet och ungefär hur långt det är?
 
Dimension på kabeln beror på säkringsstorlek, avstånd till centralen och hur starkt elnätet är. Om det inte är långt från centralen till boxen och du inte bor långt ute på vishan så klarar du dig normalt med en 6mm2 till 20A-säkring.
 
Jag har abo på 25A och Fortums kabel till elmätarskåpet har 10 mm2. Både det skåpet och elcentralen är helt nya. Mellan dem drogs 6 mm2 kabel då det bl.a. bara är ca 6-7 m avstånd.

Med tanke på vad effektiv laddning av elbil kan kräva och att vi kommer ha ytterligare ca 18-25 m mellan elcentral och uttaget för elbil, så kanske vi borde kört med 10 mm2 från mätarskåpet och satsa på minst 6 mm2 till elbilsuttaget?

Sedan har vi ju två bilar idag och man får väl utgå ifrån att båda blir elbilar framöver. Även om de inte laddas samtidigt så blir väl snabb laddning viktigare så smartast att räkna på så hög kapacitet i kabeln från elcentral som tekniskt möjligt. Dvs har man möjlighet till 25A in så planera för det hela vägen fram. Håller ni med?
 
  • Gilla
drakbane
  • Laddar…
Jag håller helt med. Jag drog VP25 till bilplatsens ena uttag men ångrar redan att jag inte förberedde för 32A trefas. Mina 2 x 16A trefas kändes lätt överdimensionerat för ett år sen, men inte nu längre.

Jag säger att kanalisation är viktigast. Det är inte otänkbart att man om 5 år har ett solcellskopplat batteri hemma som laddar upp sig under dagen och sen skickar över laddning med 120A DC till elbilen kommer hem på kvällen.
 
  • Gilla
drakbane
  • Laddar…
Har 16A in i kåken.
Laddar Tesla S med ett 3-fasuttag. Har köpt en extra UMC/Laddkabel för säker laddning.
Eftersom bilen sällan är tom så är det inga problem att ladda på natten, laddningen startar automatiskt kl 22.
Laddar med 3x10A vilket ger 30km/timme (Lathund: 1km / timme per ampere per fas) vilket återladdar ca 27-30mil på en natt.
Har löst huvudsäkringarna typ 5 gånger i vinter, då dotterns rum har dålig värme, så stöttar hon med en 2kw fläkt. De + att frun startar tvätt/tumlare + att det då var -5 ute så elpannan brummade. Bor i Skåne. Efter att ställt ner till 8-10A så har det inte hänt.
Funderar på laddbox o effektvakt, då är problemen borta, för stunden, sen när fruns Model 3 kommer så får man tänka till igen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.