Jag håller precis på att att fixa ordning lägenheten inför försäljning. Högt i tak, plankgolv i gran, fina och breda 20-talslister och putsad hålkäl i anslutningen mellan tak och vägg.
På en del ställen är väggar insatta får att skapa nya rum och där saknas den klassiska "rundningen" mot taket. Den är egentligen en förlängning av takputsen på de ställen den finns. Det var tydligen det vanligaste på den tiden. Mäklaren som skall sälja lägenheten tyckte att det skulle vara "pricken över i" om dessa var fullständiga. Det påverkar priset.
Hur skapar man en nya rundningar/hålkäl? Slaktad hålkäl i trä som limmas och spacklas? Färdiga gipsrundningar (finns det?), spackla med kalkputs?
 
Har sett på TV DK där en handverkare formade/ glättade rundningar med en glasburk typ syltburk som han tyckte hade lämplig diameter/rundning. Han formade rundningen melan vägg och tak men vad det var för typ av fyllningsmassa? vet jag inte. Säkert typ edelputs/stukaturgips eftersom det gjordes i en mycket gammal och fin byggning.
Själv skulle jag  prova med gipsputs som man kan köpa idag för att putsa väggar med. Den härdar sakta så man har lite tid på sej att forma den. Du har ju dom gamla rundningar att anpassa måtet på glasburken så det blir likadant. Man kan ju alltid testa om det går. Om du ger dej på detta jobbet, berätta hur det gick!
Lycka till!
gaia
 
Du i princip fått alla svaren, så här har jag gjort.

Fäst lite pliggar i skarven mellan väggen och taket, ju fler desto lättar att hålla uppe gipsbruket, använd gärna något med hatt. Hos min syster använde jag mej av avsågade armeringsdistanser av plast. Dessa skruvade jag upp i tak/väggskarven. Ta sedan ett rör, syltburk eller vad som nu har rätt diameter och kolla att du kan dra den lätt över dina pliggar. Tryck upp gipsbruk i två omgångar, torkar på ett halvt dygn. Andra omgången bugger du på så att gipset formas av burken/röret när du drar det längs väggen/taket. Finlira kanter med blöt pensel. Gipsbruk är mjukare än kalkbruk men fäster bättre och härdar snabbt.

MVH plexi
 
Tackar så mycket för svaren.
 
Lyfter en supergammal tråd, jag har ett rum med tak och några väggar av kalkputs och original är det putsade hålkäl, På ett parti är det gipskiva på väggen, snyggast skulle vara att köra putsat hålkäl eftersom det är det i resten av huset.

Jag har putsat lite, men bara slätt. Är inte en mästare på det, men tror jag skulle kunna få till en liknande hålkäl...

Frågan är om det funkar att putsa ned på gipset med kalkputs, eller om man ska gå på gipsputs för just denna kanten istället?
 
Jag har kört med gipsputs för liknande situationer och det har fungerat bra. Verkar sitta bra och spricker inte än i alla fall. Det är ca 3 år sedan jag putsade mina hålkälar. Jag körde med Kiiltos startprimer både vid tak och på gipsskivorna. Det är inte rätt primer enligt anvisningarna men fick den rekommenderad.

Jag tyckte dock att det var riktigt svårt att få till rundningen. Jag har både innerhörn och ytterhörn som ställer till det. Förr använde man ibland en gammal ölflaska för att få till rundningen. Jag kan tänka mig att en bit avloppsrör i lämplig dimension kan vara bra att forma med.
 
Man kan köra med hålkärlskanitz.
1568_faa270b18679582cd92f63f517d4e431.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

I brytning mellan vägg och tak kan man sätta bistål som armering.
murningsarmering-c4--216124422-rszww340h340-30.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Denna altså?
http://www.bauhaus.se/kiilto-startprimer-1-l.html#full-description

Vart har du fått tag i hålkärlskanitz och hur används den på bilden? Tungslev hittade jag, men jag tänkte nästan att helt enkelt såga ut profilen i lite plyfa för att riva av putsen med, men gipsputs har jag inte använt, kanske funkar annorlunda än kalkputs... Kalkputsen är ju "öppen" rätt länge, så man kan lägga på den, sen efter ett tag riva av så formen blir rätt...

Bistålet, spikar man upp det i vinkeln? Jag funderade på att hitta nån lämpligt nät att spika fast och putsa mot...
 
Blir gipsputs, verkar mycket enklare än med kalkputset att få att fästa i taket mot gipsskivorna... Fler tips om hur man ska få det snyggt tas gärna emot...
 
Nu är jag nästan klar, det svåraste är kvar, en liten utbyggnad på en vägg ca 5 cm djup och 15cm bred, så det blir 4st hörn på en jätteliten bit. Men jag har rör som ska gå där i som inte är klara så kan inte göra klart det än... samt att jag ska ta finspackel och spackla en vända...

Gipsputs blev det, att putsa med kalkputsen var mycket svårare. Hoppas bara det hela håller och inte spricker sen... Riktigt glad jag gjorde detta, det kommer bli mycket snyggare än en trälist, och matcha resten av huset...
 
Coolt! Släng upp lite bilder så vi får se!
 
Jag får göra det, första omgången körde jag med bara tungslev, sen klippte jag till en stålspackel till rätt radie och lade på omgång 2 när den första börjat stelna... Tungsleven var lättare att få en bra yta med.

Jag körde därefter sandspackel med samma profil, och efter det slipade jag med en "burk" med sandpapper. Ytterhörnen är väl det svåraste, och det är kvar då. Nästan alla innerhörn kommer hamna under köksnickerier, så de syns inte...

Bilder kommer när jag gjort "hörnbitarna".
 
  • Gilla
Samva
  • Laddar…
Jag använde informationen i denna gamla tråd för att putsa egna hålkäl i mitt vardagsrum med totalt 10 innerhörn. Trots noll erfarenhet blev det oerhört bra! Hålkälen har suttit uppe i snart två år och än så länge är det sprickfritt. Själva projektet var dessutom ganska kul, särskilt att skicka in gipsputs med sleven!

Min ”Kanitz” var ett vinklat avloppsrör(?) 11 cm i diameter. Fungerade perfekt! Här är några bilder på materialet jag använde (det är en 25 cm Mäster spackelspade om det inte syns) och hur jag fäste bistålet. Jag använde givetvis sandpapper också men det finns inte med på bilden:
 
  • Byggmaterial och verktyg för putsning på trägolv - säck med puts, spann, målarpenslar, primer, hink, spackelspadar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ett ouppfört rum med gipsskivor, spackel, och oslipade väggar synligt genom fönstret.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Inomhusrum med fönster, solens ljus, skuggor, hörn, del av vit lampskärm.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
ZipLock och 3 till
  • Laddar…
J jompet skrev:
Jag använde informationen i denna gamla tråd för att putsa egna hålkäl i mitt vardagsrum med totalt 10 innerhörn. Trots noll erfarenhet blev det oerhört bra! Hålkälen har suttit uppe i snart två år och än så länge är det sprickfritt. Själva projektet var dessutom ganska kul, särskilt att skicka in gipsputs med sleven!

Min ”Kanitz” var ett vinklat avloppsrör(?) 11 cm i diameter. Fungerade perfekt! Här är några bilder på materialet jag använde (det är en 25 cm Mäster spackelspade om det inte syns) och hur jag fäste bistålet. Jag använde givetvis sandpapper också men det finns inte med på bilden:
Trevligt! Jag gjorde ett rum till och kör nu med en mix av kalkputs och gipsputs. Det sitter kvar och är helt utan sprickor.

Finns videos på youtube och Facebook där de putsar väldigt vackra detaljer genom att dra en släde med en profilerad träbit, så troligen går även mer avancerade profiler lätt att få till...
 
Tack för bra tråd!

Ska ta mig an detta här hemma jag också i dagarna. Har köpt in samma material som det tipsats om i denna tråd och undrar fem saker;

1. Måste man ha något som gipsputset ska fästa i (ex. bistål som det tipsats om i denna tråd)? Får känslan av att det är så lite gipsputs som ska till, och har man satt primer på innan fäster det väl mot det?

2. Ska man göra något med primern efter att man målat på den? Typ slipa eller dylikt.

3. Förstår jag det rätt att ni delade upp spacklingen av gipsputs i två etapper för att det ska härda?

4. Hur länge väntar man mellan etapp 1 och 2 för att gipsputsen ska härda?

5. I den eventuella försa etappen av gipsputs, använder ni en kanitz redan då eller spacklade ni bara så att det täcker bistålet?

Allt gott.
Kevin
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.