Vad kan man göra ett stort skruttit hus, på en fantastisk och stor strandnära (50 m) tomt på Gotland? Finns en åker, gamla grönsaksland etc.

Huset innehåller 3 lägenheter, men är i stort behov av renovering.

Vi har ett släkt hus, som ska säljas. Mitt barndomshem och en unik plats.
Huset är inte vart några pengar direkt, men priset hamnar på några milj, kanske 3 eftersom tomten är rätt unik.

Affärsidéer? Kan man göra någon verksamhet för att kunna behålla stället?

Jag har inte råd att bara köpa för min egen använding,men jag vill verkligen Inte förlora stället..

Någon med råd? Tips? Behöver idéer!

Glad för tankar och tips!
 
C
Eftersom du nämner uthyrning i rubriken delar jag med mig av lite tankar kring det.

Det är säkert lätt som en plätt att få det uthyrt. Problemet är att det förmodligen inte är särskilt lönsamt.

Om du hyr ut det tills vidare kan du säkert få en hyresgäst som är beredd att stå för det ytliga underhållet och i stort sett sköter sig själv. Å andra sidan lär du inte kunna få in så många kronor för att täcka kostnaderna för lån och långsiktigt underhåll.

Mer lönsamt är förmodligen att hyra ut per vecka, men det är å andra sidan väldigt arbetskrävande, kräver en viss standardnivå och du får sköta underhåll och reparationer själv.

Flyktingboende kanske? :p
 
Gotland är ju populärt som resmål. Du kanske kan hyra ut lägenheterna via airbnb eller liknande?
 
Kan du hitta något deltidsarbete/säsongarbete där i trakten och flytta dit igen och driva företag för andra halvan av försörjningen? Huset innebär ju verksamhetsutrymme. Stockholarna är Gotlandstokiga på somrarna så det borde ju gå att göra pengar på dem.
 
Asylboende några år för att dra in pengar som du sen renoverar upp huset för. Eller huset kanske redan är i för dåligt skick?
 
Asylboende är inte längre någon bra affär förutom att det är väldigt osmakligt.
Vi har tänkt igenom detta väldigt många gångar.
Sommaruthyrning kräver någon på plats. På Gotland är det partyfirande Stockholmare som hyr (Usch!) eller Tyskar som vill ha hög standard. Och säsongen är bara 8 veckor om året.
Vår slutsats: egenanvändning med sporadisk uthyrning till bekanta, samt viljan att tillskjuta egna pengar till renoveringar. Annars: sälj.
 
  • Gilla
Fadai
  • Laddar…
C
Thomas_Blekinge skrev:
Sommaruthyrning kräver någon på plats.
På Gotland finns det å andra sidan garanterat ett antal agenter som kan sköta allt det praktiska med nycklar, hyra ut lakan, städning och avsyning och jourservice osv. Men de skär naturligtvis imellan en bra slant. Party och tyskar får man säkert stå ut med förstås.
 
T Thomas_Blekinge skrev:
Asylboende är inte längre någon bra affär förutom att det är väldigt osmakligt.
Vi har tänkt igenom detta väldigt många gångar.
Sommaruthyrning kräver någon på plats. På Gotland är det partyfirande Stockholmare som hyr (Usch!) eller Tyskar som vill ha hög standard. Och säsongen är bara 8 veckor om året.
Vår slutsats: egenanvändning med sporadisk uthyrning till bekanta, samt viljan att tillskjuta egna pengar till renoveringar. Annars: sälj.
Kan du utveckla varför asylboende är så väldigt osmakligt?
Själv tycker jag det är bra att det finns boende både för de som har sökt asyl och som fått asyl.
Är väl mer tveksam till boende för de som fått avslag på asyl men det räknas väl inte in i gruppen asylboende?
 
  • Gilla
Jocke Best
  • Laddar…
L Lindamyz skrev:
Vad kan man göra ett stort skruttit hus, på en fantastisk och stor strandnära (50 m) tomt på Gotland? Finns en åker, gamla grönsaksland etc.

Huset innehåller 3 lägenheter, men är i stort behov av renovering.

Vi har ett släkt hus, som ska säljas. Mitt barndomshem och en unik plats.
Huset är inte vart några pengar direkt, men priset hamnar på några milj, kanske 3 eftersom tomten är rätt unik.

Affärsidéer? Kan man göra någon verksamhet för att kunna behålla stället?

Jag har inte råd att bara köpa för min egen använding,men jag vill verkligen Inte förlora stället..

Någon med råd? Tips? Behöver idéer!

Glad för tankar och tips!
Prova att sälja under villkoret att du får behålla en av lägenheterna. Kan det vara ett alternativ?
 
Detta är en fråga från 2016 som ej är aktuell längre! :)
 
  • Gilla
cpalm och 4 till
  • Laddar…
L Lindamyz skrev:
Detta är en fråga från 2016 som ej är aktuell längre! :)
Haha! Jag tänkte inte på att kolla datum för trådstarten, då den dök upp under fliken med "senaste". Klantigt av mig men nu när det finns ett facit blev jag nyfiken: Hur gick det med fastigheten, sålde du eller behöll den?
 
  • Gilla
john.h
  • Laddar…
Keiller Keiller skrev:
Haha! Jag tänkte inte på att kolla datum för trådstarten, då den dök upp under fliken med "senaste". Klantigt av mig men nu när det finns ett facit blev jag nyfiken: Hur gick det med fastigheten, sålde du eller behöll

Min mammas bror köpte hela fastigheten av de andra syskonen så huset blev som tur kvar i släkten och jag är där och besöker ibland :)
 
  • Gilla
Keiller och 1 till
  • Laddar…
L Lindamyz skrev:
Min mammas bror köpte hela fastigheten av de andra syskonen så huset blev som tur kvar i släkten och jag är där och besöker ibland :)
Ett lyckligt slut då. Kul!
 
  • Gilla
Lindamyz
  • Laddar…
L Lindamyz skrev:
Detta är en fråga från 2016 som ej är aktuell längre! :)
Lunnabo verkar gå all-in för att bumpa upp dina gamla trådar. :rofl:
 
Redigerat:
  • Gilla
cpalm och 1 till
  • Laddar…
Siggelito3000 Siggelito3000 skrev:
Lunnabo verkar gå all-in för att bumpa upp sina gamla trådar. :rofl:
haha ja han har visst en beaf med mig eftersom jag ogillade ett av hans snorkiga svar i en av mina trådar :crysmile:
 
  • Gilla
  • Haha
cpalm och 5 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.