Jag velar lite mellan att skaffa en DW745 eller en Bosch GTS 10 XC och har sett att den sista versionen av DW745 har 610mm klyvbredd. Jag hittar dock ingen bra info om hur Dewalt löst detta, demo modellen på min lokala KRauta är den gamla med bara 400mm klyvbredd...

Går det att flytta anhållet hela vägen ut till höger så man kan klyva 610mm med anhåll? Behöver man göra något speciellt för detta eller är detta standardläget? Det som lockar mig mest med DW745 är det trevliga anhållet, så om det är mycket meck med att använda det i praktiken faller ju den punkten...

När jag ändå är igång.. någon som har åsikter/erfarenheter om denna jmf med GTS 10 XC?

Jag är "bara" en hobbyist som kommer mest att använda den för att bygga lite skåp, hyllor etc och lite begränsade hussnickerier (dvs vid mindre renoveringar, ej nybygge). Har sänksåg sedan tidigare för att dela stora skivor.
 
För att klyva max brädd får man flytta anhållet men det är super lätt och tar 5sek.

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Tack båda för informationen!

@teed, precis vad jag ville veta! känns anhållet fortfarande skapligt stabilt på maxbredd?

@Torrfura, läste din tråd tidigare. Varför skulle du ev skaffa en GTS 10 XC idag istället för DW745? Spåren på bordet passar tydligen inte Incras prylar medans 745'an har 19mm standardspår och spontant känns det som att det vore trevligt att ha möjligheten att bygga slädar eller skaffa vinkelanhåll med standardspår, eller tycker du inte det skulle behövas med 10XC's skjutbord?

Maskinen som Beijer säljer, är det "type 4"? Enligt specen på deras sida så är det den äldre med svagare motor och 410mm klyvbredd: http://www.beijerbygg.se/store/privat/maskiner/station%C3%A4ra-maskiner/bordss%C3%A5gar/bordss%C3%A5g-dw745-qs-250mm-004195361
 
Såhär (miss)nöjd var jag med min GTS 10XC.

IMG_20160406_173714.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Har en DW 745 type 1 och det är ett mycket bra anhåll. Sågen är dock ganska liten. Jag bygger precis en kapsläde Mha Incras miter sliders. Spåren i Gjutbordet i aluminium är inte riktigt bra då slidern kärvar lite. Har inte riktigt lyckats få två sliders att glida fint. Det är som att spåren har någon deformation eller krokighet i ena änden. Utan funderar på att ta bort en. Det är en slags pulverlack? på bordet som kanske kan vara orsaken. Någon med liknande erfarenhet? Skulle gärnabygga något liknande Vectrex :)
 
vectrex skrev:
Såhär (miss)nöjd var jag med min GTS 10XC.
Snyggt! Var Boschen så bra att den förtjänade ett sådant bord eller var den så dålig att den behövde en? :)
 
Bordet var kass. Oprecist. Glidbordet glappade i sidled och blev på så vis oanvändbart för finsnickeri. Det sämsta var spåren som var oprecisa. Skiljde 0,7mm i bredd på spåret över dess längd, djupet var lika oexakt (men det spelade visserligen mindre roll).

Det var alltså omöjligt att bygga en glappfri jigg som skulle glida mha spåren eller skjutbordet.

Jag la flera timmar på att försöka få bort glappet i glidbordet men konstruktionen är omöjlig att få glappfri och med låg friktion. Får man bort glappet så går det knappt att rubba bordet istället! Till slut gav jag upp och byggde ett eget bord från scratch. Det blev betydligt bättre än vad jag vågade hoppas på!
 
Jag har type 4, alltså med 63cm bredd etc. Som jag skriver i den tråden är jag supernöjd med DW745, nu när jag läser ovanstående så tar jag tillbaka min vilja att skaffa Boschen :)

Men jag tycker att den är på gränsen till liten... men det går ju alltid att bygga ett bord runt sågen, har sett massvis med exempel på det. Men skulle jag göra ett nyköp, kanske jag skulle gå på den nyare varianten även om den är några tusenlappar dyrare, bara för att komma åt liiite större sågbord.

Har byggt några slädar etc, men inte med kvalitetsmaterial. Nu ska jag bygga en med hjälp av skärbräde-plast som jag läst mycket gott om. Inca miter gauge 1000 är alldeles för stort för att använda, nu kör jag den utan anhåll men innan man fått "balans" på grejjerna så är man framme vid klingan pga bordets storlek.
 
Redigerat:
V vectrex skrev:
Såhär (miss)nöjd var jag med min GTS 10XC.

[bild]
Hej du råkar inte ha lite byggbilder på ditt bord till sågen? Material val osv
Mvh
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.