Hej!

Jag är intresserad av företag som kan erbjuda totalentreprenad med lösvirkeshus i Göteborg med omnejd.
Vilka är bra?
Vilka ska man absolut undvika?

Och om ni vill/orkar får ni gärna berätta vad kostnaden per m2 blev på ert husbygge.

Tack på förhand!
 
T.ex. är det några som byggt med Etikhus eller Lösvirkeshus i Borås AB?
Eller har ni byggt med lokala snickare?
 
Ingen som har något tips?:)
 
Onsalavillan! Trevliga och bra priser. Blev dock eksjöhus för oss, men det berodde på att de just dä hade fullbokat ett tag framåt
 
Tack så mycket! Har googlat på Onsalavillan nu och många verkar nöjda. De får definitivt vara med på listan över hustillverkare.
 
Onsalavillan är ju iofs inget lösvirkeshus. Någon som har erfarenhet av Etikhus eller någon lokal snickare som ni kan rekommendera?
 
Hej!
Vi bygger med Varbergshus i Göteborgsområdet och efter våra tillval hamnar vi på ca 17,5k/m2. Då ingår varken markarbeten eller utvändig målning,

Nöjd? Ja, i jämförelse med övriga konkurrenter känns det bra.

Vh/Mats
 
  • Gilla
Rebsve
  • Laddar…
Tack matsgbg73!
Markarbeten är en klurig post, den kan ju bli hur hög som helst. Med markarbeten, menar du då också framdragning av VA eller "bara" förberedelse av platsen där huset ska stå?
Vilka tillval har ni gjort? Ska ni måla själva?

Mvh Rebecka
 
Jag menar urschaktning, uppfyllning med makadam samt indragning av VA, el och fiber. Grovplanering av tomten ligger också här. Priset för dessa moment beror delvis på vilken typ av hus man bestämt sig för, men det är också väldigt beroende på vilken tomt man har. Påverkas inte alls särskilt mycket av vem som skall bygga huset.

Tillvalen handlade mest om att komplettera badrum och kök med lite fler/bättre delar(vitvaror, kommoder etc.), ganska spartanskt i ursprungsutförande hos just Varbergshus. Vi har bla lagt till balkong, högre takhöjd på NV, kamin och en köksö. Vi utgick från ett av deras standardhus och ändrade på det, snarare än att vi ritade helt själva.

Vi valde också bort några saker som ingick i standard, där vi upplevde avdragen ok. Det som eventuellt kan störa är att man är relativt låst vid deras leverantörer gällande inredning, Marbodal, Siemens etc. För oss var detta dock en icke-fråga i slutändan.

Vi vet inte hur vi skall göra med målningen, vi har dock valt panel som utöver grundmålning är struken en gång.

Vh/Mats
 
  • Gilla
Rebsve
  • Laddar…
Onsalavillan byggde lösvirke när vi jämförde husleverantörer för 2 1/2 år sedan. De var en av få lösvirkeshus tillverkare som erbjöd totalentreprenad, de flesta andra vi kollade med körde delad entreprenad. De blev klara med ett hus förra året i området jag bor i, och det var i lösvirke. Har dock ingen koll på om de har ändrat sitt sätt att bygga idag.
 
  • Gilla
Rebsve
  • Laddar…
matsgbg73: OK! Ändå bra tillval ni gjorde med balkong, kamin etc.
Vi tänkte kolla på utställningskök på Blocket och därför välja bort köksposten, och möjligtvis göra samma sak med porslin i badrum etc. Tack för svar!
 
marhe skrev:
Onsalavillan byggde lösvirke när vi jämförde husleverantörer för 2 1/2 år sedan. De var en av få lösvirkeshus tillverkare som erbjöd totalentreprenad, de flesta andra vi kollade med körde delad entreprenad. De blev klara med ett hus förra året i området jag bor i, och det var i lösvirke. Har dock ingen koll på om de har ändrat sitt sätt att bygga idag.
Ok, då måste jag gå in och kolla upp det igen! Det låter ju bra :). Vilken husleverantör valde ni i slutändan?
Jag kan tänka mig delad entreprenad men endast dela så att markarbetena görs separat, inget annat.
 
Vi valde Eksjöhus (bygger med prefabväggar), och byggde lyckan funkis med vinkel (Dock sadeltak istället för funkistak), vi gjorde vissa ändringar i planlösningen. Eksjöhus hade delad entreprenad , 2 avtal markarbete och övrigt, och vi är nöjda.

Vi hade kommit ganska långt med både HM hus och Onsalavillan, men ändrade oss pga av att vi i sista stund hittade hus som passade tomten och oss bättre en det vi hade i tanke först... och helt ärligt kändes det så jävla dumt att be dem rita om allt igen:) Onsalavillan och HM hus var båda riktigt trevliga och hade bra priser, och båda hade bra arkitekter som hjälpte till. Vår granne byggde med HM hus (delad entreprenad, vet inte hur många kontrakt) och de var nöjda. De referenser vi tog från Onsalavillan var också väldigt nöjda...
 
  • Gilla
Rebsve
  • Laddar…
Vi vill också ha funkishus :). Vi vet ännu inte vad som passar vår tomt, den är i process s a s så vi får se vad det blir i slutändan. Det är många som bygger med Eksjöhus verkar det som.
Tack får återkoppling om Onsalavillan och HM hus också!
 
  • Gilla
marhe
  • Laddar…
Förresten Marhe, får man lov att fråga vad slutsumman blev för er?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.