Nu har jag testat cyklonen/konen lite mer.

För kanske två år sen så köpte jag en askfälla från Altbergs plåt som fått goda vitsord. Den köptes för att suga aska ur pannan men det skulle visa sig att den har många brister, snyggt gjord men fel byggd. 1200kr på snyggt plåtarbete typ

När jag nu grävt lite i cyklon avskiljning till garaget/snickeriet och bättre förstår hur det funkar så gav jag den en andra chans.

Det jag gjorde var att montera utsugsrör, det sitter bara en gumminippel (!?) där vilket medför att det är dammsugarens handtag som ska stickas ner precis rätt varje gång plus att handtaget är krökt och är troligt att vika sig in i luftströmmen.Satte dit en lämplig bit 50mm avloppsrör.
.
Jag tog nu dammsugaren som jag brukar ha i pannrummet för att suga aska, den är jag van att rengöra och vet ungefär hur mycket aska den brukar klara
Sög sen upp ungefär 4 liter aska på max effekt vilket inte hade funkat tidigare och resultatet var ungefär 1 dl i dammsugaren. Klar förbättring!

Sen körde jag samma mängd aska genom min vägkon. Resultatet (ca 2 matskedar) är att man kan lägga en timme och en hundring på att göra en avskiljare som är mer än dubbelt så bra som en av marknadens bästa avskiljare, som dessutom är märkbart förbättrad.

Jag är sjukt nöjd med tanke på pris och prestanda!
 
Redigerat:
  • Gilla
anml
  • Laddar…
Jag glömde säga att det med största sannolikhet är så att sugen jag använder till aska har lägre luftflöde, har inga siffror på den. Det kan vara så att min Makita , som jag inte vill köra några liter aska i, har för stort flöde/undertryck. Det susar och dånar om konen och tunnan när jag anv den, som att det är turbulens nere i tunnan.
Kanske passar den inte denna kon men hur ska man veta?
Någon som har koll på kon storlek mot flöde?
 
Ny dag nya möjligheter!
Så jag fortsätter att spamma på här. När jag har letat info om cyklon byggen och olika utföranden så har jag tyckt att det var lite svårt att hitta byggtips och tester så därför tänker jag fortsätta uppdatera ett tag,kanske att det kan bli användbart för någon.
Men det vore trevligt om nån som äger en köpes cyklon ville slänga in en kommentar om mått, flöde eller vad som helst som kan vara av intresse.

När gårdagens tester med aska, som är svår separerat, föll så väl ut så fick jag blodad tand. Åkte därför och köpte två koner till för att inte riskera att dom inte skulle ta in fler innan vintern. Min tanke var först att ha en i pannrummet och en till snickeriet och att den senare ska ha ett kärl som smidigt kan åka på dammsugaren och en större låda för det stationära systemet.
Men sen såg jag på Oneidas sida att dom körde två i serie för fint damm. Måste testas!

Funderade först på ett rektangulärt insug och en air ramp och hela köret enligt Bill Pentz. Men jag landade i att han införde dom sakerna till största del pga att han var tvungen att separera ut dammet och att luftströmmen skulle hinna vända nere i konen sammtidigt som cyklonen skulle rymmas under ett normalt innertak. Därav förhållandet 1,64.
I en normal längre cyklon med runt vågrät insug så brukar förhållandet vara 3. Så jag orkar inte krångla med det.
Invändningar på det? Jag kan ju ha missförstått :x

Sprang sen ut och slängde ihop en till, men han iallafall göra en förbättring. Jag sparade en flik när jag tog ut formen på insuget som gör att jag kan skruva i båda kanter på röret. Tillför inget till funktionen, kanske till och med tvärt om, men det blev mycket stadigare.

Här ser man hur jag tar ut formen på ett väldigt snabbt och smidigt sätt.Ribban är fastskjuten i en cirkel av hardboard som sitter i cirkeljiggen och bilden är tagen efter att jag sågat

CAM00120.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Och här är en bild på hur det blev efter att jag värmde fliken med varmluftspickan och böjde den i rätt vinkel.

CAM00123.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag fick skruva då jag glömde köpa långa smala popnitar :(
En sak som är väldigt smidig med den här designen är att det är så lätt att montera den, det är två skruvar och resten presspassning. Har man inte verktygen för det så kan man ju alltid slipa helt slätt och sen dra på ett varv med eltejp på skiv kanten för att få rätt passning. Konen sitter väldigt bra i gumminippeln från purus men jag ska sätta dit två bagage stroppar bara för att. Man kan ju självklart ta vilken större gumminippel som helst, bara man har en passande hålsåg.

Har inte provat konerna i serie än då jag inte kan bestäma mig för vilken längd/ hur smal den nya ska bli. Men blir det ännu bättre så kommer det att revolutionera mitt sotande som har jag har som ett ok på axlarna. Pelletspannan i ett pannrum modell garderob mitt i huset där man inte vill ha sotpartiklar överallt.

En bild på båda, en får ta det mesta i tunnan sen hoppas jag att nått även ska hamna i den andra. Tog bara en liten hink som jag hade, förhoppningsvis så behöver den bara en lite burk typ billig tupperweare liknande.

CAM00128.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ska se om jag kan bestämma mig om konens längd så att jag kan testa dom i serie ikväll. Annars är nästa steg att testa ut en som är liten och mer anpassad till 35mm slang..
 
Redigerat:
  • Gilla
SmedenVidar och 2 till
  • Laddar…
Real7 skrev:
Är det någon som kan ge mig måtten på sin Dust Deputy så vore det ju toppen,så man vet vad man ska sikta på:rolleyes:.
Ska ta måtten imorgon när jag kommer hem från Amphi/Köln. EBM forever ;-)
 
Har nu sugit aska och spån i typ en och en halv timme :thumbdown: Är lite trött på damm och aska nu.
Jag började med att bestämma att nya konen fick bli lika lång som den gamla och att utsugsröret skulle gå ned lika långt i brist på annan info.

Jag gjorde även ett test med att använda limpistolen och biltemas billiga lim på plast från konen.Det funkade kanon bra så jag limmade runt båda insugen och det blev riktigt stadigt så jag tror jag ställer in planerna på att förstora locket för att kunna fästa insuget med ett avlopps rörklammer. Jag drog även ett varv med eltejp på kanterna av locket till konen för att få plast mot plast.

CAM00134.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


När jag testade att suga aska med den lilla påslösa dammsugaren jag använder till aska och cyklonerna i serie så blev resultatet nog så bra som jag tror att det kan bli med aska(y). Ca 1 matsked i dammsugarfiltret, men det underliga var att det var mer i 2ans hink än det var i dammsugaren när jag bara hade en cyklon. Så den första cyklonen separerade sämre när dom var i serie men slutresultatet var bättre. Jag kände också att suget var svagare med två.
När jag sen körde spån med lilla sugen då var det knappt att det gick att se nått damm på filtret eller i 2a hinken.
Så med lagom flöde blev separationen i det närmaste total.

Sen bytte jag till Makitan för att suga spån och då var det ett jäkla drag som vanligt (tunnan måste skrotas nu) Resultatet blev otroligt bra! Knappt synbart damm på filtret och en spegel blank behållare på dammsugaren.
Men även ganska mycket spån i 2a hinken, så nu vet jag inte vad jag ska tro.
Är min dammsugare lite överdimensionerad för att bara köra en av mina koner?
Eller kommer det upp spån ur första tunnan när den kollapsar som andra cyklonen då tog hand om, det känns mer troligt. Men jag vet inte då jag är sjukt trött nu, men jag gissar att jag måste testa om men med ett litet plåtfat.

Ska nämna att jag tejpade allt ordentligt så att inte läckage skulle förstöra min 1,5 timmes dammfest. Och att jag sög upp ungefär en halv hink av båda materialen varje gång.

Jag summerar med att säga. Så jävla nöjd!! När det som finns på Svenska marknaden antingen är rent skräp eller kostar en förmögenhet då är det skönt att bara kunna gå ut i garaget och bygga sin egen.

Avslutar med en bild på gänget
CAM00138.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
J_Wiederholm och 5 till
  • Laddar…
phl skrev:
Ska ta måtten imorgon när jag kommer hem från Amphi/Köln. EBM forever ;-)
Toppen! Det är uppskattat.
 
Tog det för givet men det ska nog sägas endå om någon väljer att svänga ihop en trafikseparator.
Var försiktiga om ni suger aska som kan vara glödande då konen är gjord av plast och följdaktligen antändlig.

Om det är någon som bygger en så posta gärna i tråden, frågor eller förbättringar.
 
Redigerat:
Måtten fick jag till följande (mätt utanpå cyklonen, plasten är väl en 3mm tjock eller så):

Höjd 280mm, diameter ovankant 150mm, diameter nederkant 83mm.

Insuget har en diameter på 65mm och ovankant på insuget ligger 10mm under cyklonens ovankant.
 
Tack det var snabbt jobbat!

Den har altså ett förhållande mellan diameter och längd på ca 1,9 och en diameter som är ca 2,2 ggr rörens diameter. Och hålet i botten är 2cm större än rören.
Då undrar man ju om det är en lagom kompromiss för att den bäst ska passa olika flöden ( Läs: olika bra dammsugare och på så sätt högt medel på kundnöjdhet) eller om det är optimal design för ett visst flöde. Vet du om Oneida har rekomendationer vad gäller flödet?

Min kon är 13 cm längre och 3 cm bredare, undrar ju lite om jag skulle vinna på att närma mig dust deputyns mått:confused:
Jag tycker mig minnas att Pentz kon har en vinkel på 70 eller 71 grader, frågan är hur man tar ut den vinkeln.
Eller för den delen om det är relevant då mycket annat är olikt.
 
Intressant bygge!

Vad är det för svart tunna?
Var det lock till som du lagt plyfan på?

Nyfiken :)
 
Tunnan är inte så bra då den är vek och i plast. Jag tog ut en cirkel som passade tight i tunnan och sen en större på. Det gick fortare än att fräsa plus att jag hade 6 mm board liggande då det ofta används till mallar.

Som uppdatering kan jag säga att nu finns det billiga cykloner att köpa från kina.
Men skulle jag bygga en nu så skulle jag se till att insuget lutar lite nedåt och går in till centrumlinjen s.k neutral vane.
Inte för att min funkar dåligt utan för att det ska va så helt enkelt.
 
Jag ville också testa, ska dammsuga badrumsgolvet före spån så jag ville inte fylla industridammsugaren med grus och sten

Spackelhink, lampskärm i plåt från en utelampa, dammsugarslang från återvinningen. Lock i med och en bit isolering/liggunderlag som tätar. Locket suger fast när man startar dammsugaren.

20160405_171810.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


20160405_171817.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


20160405_171824.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


20160405_184841.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tätade med smätlim, en större limpistol jag limmat skoterdelar med
 
  • Gilla
Real7
  • Laddar…
Härlig snabbfixad cyklon! Hur fungerade den?

Är det nivellgolv du har tänkt därunder? Blir det våtrumsmatta då eller?
 
Det har lagts mer tid på badrummet än dammsugaren om man säger så :)
Jag fick skräp så det täckte botten av hinken, sista bilden ovanför avloppsröret är den ytan jag sög. Man vet nog bara säkert när en dammsugarpåse är full, om det kommit i hinken eller påsen.

Jag skar av toppen på konan och slitsade delen som stack genom plåten, de vek jag ut mot plåten och drog i självborrande skruv

Japp nivell, och bygger fall i spångolvet över hela badrummet mot brunnen. Plastmatta men ändå cc30 så möjligheten finns att kalla när man vill ändra utseendet :)
 
20160406_203346.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Dammsög fem kvadrat betonggolv, nog funkar det. Jag har ett läckage mellan hinken och tratten, tänkte göra med antingen limpistol eller konstruktionslim medans dammsugaren drar in det under drift
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.