Ok, gör så här. Plasta tunnan invändigt och gräv ner den. Med tiden kommer sannolikt träet som blir nedgrävt att förmultna men so what.... plasttunnan förblir ju densamma och träet på utsidan likaså. Borde funka.


Alternativet, som jag tänkte mig, var att istället för att lägga pengarna på att plasta själv, köpa en färdigplastad för ungefär samma peng, men minus jobbet och risken, och bara klä de synliga delarna med just trä.

Det är nog mest en smaksak.

Kanske räcker det med 3000 för att plasta en tunna, men jag undrar verkligen det, med plast, härdare, glasfiber, toppcoat och verktyg etc. Det lär gå åt en del plast. Kolla det noga innan du börjar. Det vore väl ändå rätt surt att i slutändan ha lagt mer pengar på att plasta en tunna, än vad det hade kostat att köpa en ny plastinsats.
 
  • Gilla
Facebook
  • Laddar…
Korvgubbe
Att bygga en "stödmur" och således ha tunnan stående fritt tror jag absolut kan fungera, men om du måste köpa materialet till muren så tror jag inte det är någon besparing.

Att tunnan inte kommer att hålla beror på att när träet har ruttnat så får du i princip ~2 cm luft mellan de olika plastlagren, där varje lager ska tåla trycket från marken respektive vattnet. Visst går det att göra ett så starkt plastkar, men återigen så sätter budgeten käppar i hjulet, det blir helt enkelt billigare att köpa nytt och färdigt än att bygga själv.
 
Om jag plastar tunnan själv blir det bara på insidan, idén om att plasta både insidan och bara delar av utsidan, förkastade jag så snart den framställdes om olämplig. Det var mest att bolla de tankar jag får från er respons här i tråden. Jag inser olämpligheten i detta, då tror jag mer på att bara plasta insidan och köra fuktisoleringsmatta på utsidan.

Skulle jag dessutom plasta den själv blir det nog inte gelcoat. Såsom jag förstått det är gelcoat knepigt och dyrt att hålla på med, en bra uthärdad 2K-lack duger nog gott i det här fallet. Plasten behöver inte vara slät som en barnrumpa även om man nog kan fixa det till vis del med spackel (epoxi). Plast har jag en känning på, så det behöver kanske inte bli så dyrt som "marknadspris", men detta har jag ännu inte undersökt.

Plastningen kommer i andra hand i den här frågan. Den är mer som en lösning på att göra tunnan mer underhållsfri med avseende på läckage och rengöring. Enklast är kanske att göra det innan tunnan "grävs ner", då kan man flytta runt den eller ställa den på högkant om så krävs, men det borde gå att göra med tunnan på plats också. Om plastningen däremot är ett krav för att den ska hålla i mer än ett par år, då ställs ju även denna fråga i annan dager.

Jag bollar nu i mina tankar med andra alternativ, som tex att låta tunnan stå på plintar/stålreglar för att ha luftspalt inunder och därmed bra dränering. Likväl som detta kunde man kanske därför konstruera en liknande luftspalt även på sidan, så att träet inte ruttnar lika fort. Stående metallreglar som bygger en distans ut från tunnan och utanför dessa en lastbärande skiva av tex plast. Jag tänker att denna luftspalt kan "byggas bort" uppifrån genom ett trädäck som går ända fram till kanten. Tankar kring den idén? Det blir ju mer och mer avancerat förstås och därmed mer och mer jobb och jag har kanske otur när jag tänker nu, men det vet jag ju inte förrän jag frågat, så därför frågar jag. :)

Det lutar mer och mer åt att detta får bli ett projekt för hösten. Om jag plastar utomhus måste det vara varmt nog, samtidigt som jag ju vill använda tunnan i sommar och inte förlora för många bra badtillfällen. Sen måste tyvärr det tråkiga carportprojektet gå före, mina bilar och maskiner ska inte behöva stå under bar himmel ännu en vinter...

Tack för responsen, spåna på!
 
I första hand tycker jag du ska ta reda på vad det är för trä i tunnan, så du kan göra en bedömning av hur träet kommer tåla nedgrävning. Av betydelse är så klart också hur länge tunnan står med vatten i. Hur är det med botten, har den stått direkt mot mark, eller är den gjord för att stå direkt mot mark, med vatten i under lång tid? I så fall har du svaret där, givet att det är samma trä och konstruktion i sidorna som i botten.
 
Plasta inte! Jag är van plastare och valde att köpa en, det blir så mycket bättre än att slabba själv. Dessutom enormt stort jobb.
 
Trätunna är skit! De är svåra att få täta. Välj glasfiber/plast/aluminium/rostfritt istället. Så mycket enklare att sköta!

Sedan ska du inte gräva ner. Ställ den på backen så blir det lagom "barhäng" på kanten. När man sitter i en nedsänkt tunna så ser man bara fötter..
 
Sälj tunnan du har idag och använd pengarna till att investera i en plastinsats som du gräver ner som planerat, på den synliga delen bygger du en trä eller stenfasad. Antagligen både enklast och billigast såväl som snyggast och mest praktiskt. Lägg pordrän under (givet att det tål belastningen) och på sidorna.
 
Thomas: Tunnan är ju byggd på en vagn (vilket syns tydligt i länken i första inlägget) så den är gjord för att "stå i luft". Ursprungligen lekte jag med tanken på att bygga ett motsvarande podium, som då skulle få en liknande funktion som vagnen, mycket tack vare att det blir så sjysst utsikt över sjön därifrån. Men jag startade denna tråd med idén om att gräva ner den i slänten kunde vara en alternativ väg att gå.

Inget trä klarar väl av att ligga i vatten en längre tid, till och med eken svartnar och ruttnar efter hand. Men badtunnorna i trä är väl konstruerade med någon slags kompromiss i åtanke? Att det duger för x antal års badande, men troligtvis inte kommer leva i generationer. Jag har iaf fått lära mig att de bör hållas blöta för att inte torka och börja läcka.

Folke: Okej, lugn i bussen. Jag hör dig och förstår vad det är du försöker säga. Men att säga att något (tja vad som helst egentligen) "bara är skit" biter inte på mig. För så har jag lärt mig att det inte ligger till i livet. En alltför krass och onyanserad åsikt är inte värd så mycket egentligen. Jag vet att den inte BARA är skit, för jag har badat i den flera gånger och är väldigt glad över mitt inköp.

Sen begrundar ju sig ditt "barhängsargument" på att man har folk utanför poolen också. I ett sådan scenario kan denne hänga vid kanten på andra sidan istället. Tanken var ju att bygga i "suterräng".

För mig ligger det nu (ogenomtänkt och intuitivt) närmare att låta bli att gräva ner tunnan än att sälja och köpa. Men man ska aldrig säga aldrig och jag har fått en del input att tänka på och vem vet, kanske rätt tillfälle dyker upp? Jag ville främst bli av med den fula vagnen och en annan väg att gå är att lyfta ner tunnan från vagnen, ställa den på ett par lecablock eller stenplattor tills jag bestämt mig för hur jag ska göra, köpa nytt, gräva ner bygga altan eller helt enkelt skaffa en bastu... :p
 
Varför jag sa "skit" är för att jag ödslade många år på att hålla min tunna tät. Varje vår tog det minst en dag av vattenfyllande och eldande för att få den tät igen efter att vintern torkat ut den. En vår orkade vi inte, eller om vi glömde för länge, och den torkade sönder helt. Då gav vi upp och sålde den (ja, det gick att få ut lite för kaminen etc). Fick tag på en 8-kantig tunna i aluminum för 5000kr. Ett kap!
DSC03573_x1024.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Satte trall på utsidan och vips ser den ut som en trätunna! Aldrig mer problem med tätheten! Med kaminen på utsidan blev det lite mer plats i tunnan åxå..
DSC03682_x1024.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Tack för bilderna, ser ut att vara en riktigt mysig badplats du arrangerat åt dig själv! Ja skulle jag få ett tillfälle att lägga vantarna på en insats av plast/alu/rostfritt så är det en klart intressant väg att gå. Men jag kommer nog inte köpa en insats bara för att uppnå detta projekt. Just nu är inte det prioriterat. Min badplats ligger längre ifrån vattnet, men högre upp och närmare huset så det är fin utsikt och nära till dusch efteråt. Jag har även tänkt att inkludera en "sommardusch" i samband med det här bygget, när och om det blir av.

Har du några projektbilder på "ombyggnationen"? Hade du tur att din gamla kamin passade, eller ingick kamin i de fem tusingarna? Hur löser man cirkulationen på en sån där modell? Och är det riktigt att det ser ut som aluminiumkaret har en sluttande kant när den står på släpet i första bilden?

Kanske gör jag så att jag bara ställer ner tunnan på "marken" till vidare och funderar vidare. Dyker rätt objekt upp blir det nedgrävning framöver. För tillfället är min tunna "ganska tät", senast jag hade den påfylld så läckte den inte nämnvärt. Till helgen ska jag börja fylla den igen då det vankas vårpremiär helgen därpå. Men jag håller med om att det är mycket jobb, inte minst med eldningen. Men det är med badtunnor lite som med vinylskivor eller veteranbilar, man gör det inte för prestandans skull, man gör det för känslan!
 
Trätunnan var 160cm i diameter och alutunnan 155-165 beroende på var man mätte på 8-kanten. Så det blev lite trimmande i trallen men inte mkt.

Kaminen sitter i utbyggnaden. Ett eget kärl med hål in till tunnan, uppe och nertill. Den följde med. Alu.kamin så den går inte att elda innan de tär hyfsat mycket vatten, då slår den sig eller smälter.

Kamindelen sitter lite högre än botten, annars är det nog objektivet som ger optiska effekter..

Det är lite dåligt flöde emellan så under uppvärmningen så sänker jag en dränkbarpump i tunnan som pumpar in kallt bottenvatten i kamindelen som får strömma tillbaka. Snabbar på uppvärmningen en hel del men vattenkyld skorsten hade varit nice..

Hade inte så mkt bilder från bygget..
2013-10-05 15.42.36_x1024.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Har du inte funderat på en poolduk i trätunnan? Kan vara en nödlösning..
 
Hur lång tid tar det att värma upp?
 
Ca 1 tim. per 10C dvs från +0C (från sjön) till +37C så ca 4-5 timmar (beror på hur aktivt man eldar). Det är rätt pyssligt. En omgång ved brinner ut på ca 30 min och det fastnar ofta så veden blir "hängande" i kaminen. Man får alltså gå ner å kolla till/fylla på ett antal ggr..

Från +37C är det badvänligt och upp till +41C. Så det gäller att myselda däremellan. +36C är kännbart svalt på vintern och +42C gör att man får sitta på kanten mesta tiden..
 
  • Gilla
thomasx
  • Laddar…
Det gäller att röra om ordentligt åxå annars har man +40C i ytvattnet men +20C på botten så man kan rör runt så blir det bara +30C. Det är alltså lätt att bli lurad.

Antingen röra om med en paddel eller ännu hellre en pump. Köpte en speciell akvariepump med magnetfäste som sattes på en stålplatta och släpptes ner på botten under uppvärmningen. Den rörde om lite men tillräckligt för att jämna ut temperaturerna.

En bättre lösning vore nog att ta ett externt akvariefilter och ansluta med slangar så att den dels rörde om men även filtrerade vattnet. De är dyra nya tyvärr..
 
För omrörning kan man ju köra med en vanlig dränkbar pump, kostar inte så många kronor. Och för filter kan man ju köra med typ ett poolfilter för intex-pooler och liknande om man vill, antar jag.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.