tommib
Köp en Wago 222 (eller 221) med tre anslutningar. Koppla bägge svarta i den, koppla ytterligare en kort bit svart från den till ena L-ingången på dimmern. Koppla dimmerns "våg" till den vita.

Men detta är inte dimmern vi såg tidigare i tråden... Vad är detta för brytare egentligen?
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
De två svarta som går till L på den gamla kopplas till L på den nya. Båda "Len" är (troligen) ihopkopplade i dimmern.

L är fas (=Live på engelska) dvs, den ena svarta leder ström från elcentralen. Den andra är en vidare koppling, troligen förser den vägguttaget som syns på bilden.

Den vita kopplas till sinuskurvan med pil igenom. Vit är i det här fallet tändtråd, den leder ström till lampan, ström som alltså kan brytas eller regleras genom dimmning.

Som info kan nämnas att kopplingen med x är en blindplint, Den kan användas för att skarva ihop ex. en nolla, men den är inte kopplad till något i själva dimmern.
 
tommib
Nej, de två plintarna märkta L är inte hopkopplade, utan vardera ingången på en trappkoppling. Lampan kommer visserligen fungera som tänkt men det som vidarematas kommer inte fungera.

Se här för manual: http://www.elbutik.se/dokument/Exxact Uni LED rotary dimmer 400W.pdf

Min rekommendation om Wago kvarstår, för att det är svårt att få in två FK i en sån liten skruvterminal och få tillförlitlig kontakt.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Dimmern på bilden är Schneider exxact led universal dimmer 4-400 W
 
tommib
Lips74 skrev:
Dimmern på bilden är Schneider exxact led universal dimmer 4-400 W
Jo, det gick fram. Men vad är det för brytare? Det är inte den dimmern som figurerade i starten av tråden. Kopplingsrekommendationen kvarstår men det kan ju vara roligt att veta lite mer om varför du undrade ang den andra dimmern.
 
Vanlig Schneider strömbrytare
 
Den andra dimmern fråga jag om det skulle funka med led.
 
tommib
Vi pratar visst förbi varandra....

Min fråga avser det faktum att du startade tråden med att fråga om dimmern på bild passar till LED. När du nu frågar hur du ska koppla in din nyinköpta dimmer ser det ut som att du ska sätta den på ett helt annat ställe. Eller har du monterat bort den gamla dimmern, ersatt den med en strömbrytare, och ska nu byta den mot en ny dimmer.

Anledningen till att jag frågar är att inkopplingen av den nya dimmern torde vara exakt samma som den gamla, om den ska sitta på samma plats.
 
Srry du har rätt. Den nya dimmern har jag monterat någon annanstans.
 
Ska Schneider exxact led universal dimmer låta när den tänds? Låter som en zummande ljud.
 
Nej, det tyder antingen dåligt konstruktion eller måndagsexemplar eller att den är ansluten till en last (lampa) som den inte tycker om. Hur fungerar dimringen i sig?
 
JPEG_20160423_201937_-1645798327.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Är kopplad till denna med 7 glödlampor a 15W
 
Man hör zummandet bara om man lägger örat precis bredvid dimmern.
 
Hm ... elektrikern tog bort min dimmer för att min kristallkrona (dock 9 ljus x 40W) krävde för mycket. Visserligen inte LED så mitt inlägg hör kan vara OT. Men varför vill du dimra kristallkronan? Då kan du lika gärna gå tillbaka till stearinljus ...

Min krona är stark eftersom jag använder den som arbetsbelysning.

Återkom gärna med resultatet när lampan funkar ... och om man kan ha starkare LED ... för min krona äter glödlampor.
 
Frugan tycker att det är för starkt ljus.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.