Jag har skaffat gård och lite äng att hålla efter. Jag letar efter en lämplig gräsklippare /trädgårdstraktor att klippa med. Ytan är ungefär 1 hektar.
Uppsamlare är ett krav, jag vill kunna koppla på en liten släpkärra och dra omkring på gården.

Jag har tittat på Huskvarna tc138 och den verkar intressant.
Någon som kan rekommendera liknande modeller?

http://m.husqvarna.com/se/products/akgrasklippare/100-serien/tc-138/
 
Varför inte köpa en begagnad "riktig" traktor, en diesel kostar en del men en gammal bensindriven kan man få för 3-5000:- sedan en slåtterbalk/aggregat och en släpräfsa, totalt mellan 10-15000:- sedan till vintern ett plogblad, att tuffa runt i en traktor är mycket roligare än en trädgårdstraktor, då har man också skaffat sig en ursäkt om man måste ut och skruva lite för att hålla traktorn i bra skick! ^^
 
  • Gilla
Maveric77
  • Laddar…
Ska du klippa en hektar med en liten trädgårdstraktor kommer du att bli vansinnig, om du inte är pensionär som har svårt att fördriva tiden.
Men - hade du tänkt att slå ängsmarken med en gräsklippare? Då är du nog snett ute. Eller ska även ängen bli välklippt gräsmatta?
 
Jag ska klippa min trädgård på ca 2000 kvm med maskinen också så en riktig traktor är inte lämpligt.
Förra ägaren klippte med en trädgårdstraktor och det gick bra, om ån tog lite tid.
Ängen är betesmark som ska förhindras att växa igen tills dess att något betar den.
Problemet är att det växer träd, finns damm och flera stenröse jag måste kryssa mellan så jag kan inte ha en för stor maskin heller.
 
2.000 kvadrat går förstås bra att klippa med en vanlig åkgräsklippare.
Men att slå en äng med den? Menar du att förra ägaren gjorde det?
 
Jag ska inte slå en äng, det är betesmark som ska hållas nerklippt i stil med en gräsmatta. Jag ska klippa en stor gräsmatta helt enkelt.
 
Gallahad skrev:
Jag ska inte slå en äng, det är betesmark som ska hållas nerklippt i stil med en gräsmatta. Jag ska klippa en stor gräsmatta helt enkelt.
Okej.
Min erfarenhet av betesmark är att den sällan är lika jämn och fin som en gräsmatta. Den är liksom inte anlagd utan kan innehålla ganska brutala ojämnheter och stenar. Jag vet ju hur min egen betesmark ser ut, där skulle jag aldrig ge mig ut med en gräsklippare.
Det var därför jag undrade om tidigare ägare kört med gräsklippare där. Om han gjort det är ju allt frid och fröjd, bara att gasa vidare. Men som sagt, att klippa en hektar med en liten hobbyklippare är väldigt tidsödande.
 
Jag vet att tidigare ägare klippt marken där, hon försökte tillochmed sälja mig klipparen som användes.
Hon sa dock att det lnte var vanligt klippaggregat som satt på utan någon special som snurrade. Vad nu det innebär.

Jag inser att det är tidsödande men jag har inte så mycket alternativ.
 
För att slå betesmarker använder man en betesputs, de har oftast en vågrät roterande axel med kraftiga lösa "tänder" på. De klarar utan problem terrängen på betesmarken såsom mindre stenar, sorkhögar och annat.

Du har inte funderat på en 4-hjuling? Det finns både klippaggreat och betesputsar till dem utöver att du troligen kommer ha stor nytta av den till annat.'

Med all respekt så är trädgårdstraktorer inte så bra på något annat än att klippa gräsmattan.
 
En fyrhjuling var en annan infallsvinkel. Ska kolla lite på det.
 
En betesputs till fyrhjuling verkar kosta mellan 15-20 papp och då har jag inte ens en schyst fyrhjuling. Häftigt men dyrt...
 
Jo, men du får ju inte en vettig trädgårdstraktor för under 70-80 papp heller. Du behöver ha fyrhjulsdrift om du inte ska bli tokig.... :)
 
Du kan klippa gräsmattan bra veckovis med en halvbillig traktor och slå ängen några gånger per år utan problem. Dra bara upp klippaggregatet högst upp så. Och rensa ängen från de värsta bumlingarna. Skall vi väga in ordet pris/prestanda är det rätt väg att gå. Du klipper inte äng ett uns snabbare med Atv med betesputsare på. Kör ängen med utkast bara så blir det bra. Skit i uppsamlare tycker jag. Vill du ha till mattan runt kåken så kan du montera en multiklipp plugg på de flesta traktorers klippaggregat. Det ställer krav på att du klipper varje vecka för att det skall funka bra.
 
Fyrhjuling är bra till mycket, vi har två stycken hemma. Men för betesputsning är de inget vidare. Aggregaten för 15-20kkr är rappliga kinagrejer som får ses som halvfabrikat. Körhastigheten blir låg vilket inte alla fyrhjulingar trivs med.
Så, självklart ska du köpa en fyrhjuling - men inte för att putsa ängen. :)
 
  • Gilla
Appendix och 2 till
  • Laddar…
Justja, jag hade en tvåhjulstraktor tidigare (typ Belos, men den här var tysk och hette Irus). Till den fanns en rotorklippare som var oslagbar. Tuggade i sig hallonhäckar och sly utan att gnälla. Hade även cylinderklippare, jordfräs, snöslunga, plogblad, sopvals, tippkärra och sulky. Suverän maskin!
 
  • Gilla
Patrik440
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.