Skippa kakel i våtutrymmen så får ni betydligt billigare och vattensäkrare utrymmen, men det är klart det blir ju inte lika "häftigt".
 
  • Gilla
Sylvestris och 1 till
  • Laddar…
elmont skrev:
Skippa kakel i våtutrymmen så får ni betydligt billigare och vattensäkrare utrymmen, men det är klart det blir ju inte lika "häftigt".
Hur tänker du den bästa/billigaste lösningen? Våtrumstapet och plastmatta? Vi får nog skippa en hel del som anses häftigt ;-)
 
K
Har inte läst alla inlägg i tråden. Men inser att vi är i precis samma situation! Vi bygger just nu ett flexibelt, miljöriktigt och smart hus vid västkusten (att det skulle blåsa så mycket kom dock som en överraskning). Det vi har gjort för att hålla nere kvadratmetrarna är att kombinera funktioner, tex har vi tvättstuga i en korridor. För att motivera 60 m2 extra har ovanvåningen i princip en egem ingång (gemensam hall) och rör kommer att dras så att det går att inreda en lägenhet med eget kök, bad (med tvättmöjlighet), kamin och 10 m2 balkong mot havet.

Givetvis kommer vi ha plastmattor i våtutrymmena, köket är till stor del begagnat. Överhuvudtaget har vi mycket återbrukstänk, det som redan är tillverkat är det mest miljövänliga. Klarar vi inte av att tvätta i korridoren finns avlopp till ett kontor/gästrum draget så att vi kan knacka fram en golvbrunn, på ett annat ställe ligger avlopp till framtida toalett (kanske gör vi gästrummet till en lägenhet med toa och dusch? )

Att planera för möjligheter tycker jag är bra!

Totalt blir vårt hus 160 m2 där vi kan tränga ihop oss på 80 m2 och då hyra ut en lägenhet på 3 rok, 60 m2 och kanske ha en inneboende i kontor/gästrum med egen ingång genom hallen..

Isolering är inte spikad, men jag tycker att hampa/jute är ett underskattat alternativ, dubbelt så dyrt som billigaste mineralull, men billigare och smidigare än andra ekoalternativ..
 
  • Gilla
freitag
  • Laddar…
Kallebo skrev:
Har inte läst alla inlägg i tråden. Men inser att vi är i precis samma situation! Vi bygger just nu ett flexibelt, miljöriktigt och smart hus vid västkusten (att det skulle blåsa så mycket kom dock som en överraskning). Det vi har gjort för att hålla nere kvadratmetrarna är att kombinera funktioner, tex har vi tvättstuga i en korridor. För att motivera 60 m2 extra har ovanvåningen i princip en egem ingång (gemensam hall) och rör kommer att dras så att det går att inreda en lägenhet med eget kök, bad (med tvättmöjlighet), kamin och 10 m2 balkong mot havet.

Givetvis kommer vi ha plastmattor i våtutrymmena, köket är till stor del begagnat. Överhuvudtaget har vi mycket återbrukstänk, det som redan är tillverkat är det mest miljövänliga. Klarar vi inte av att tvätta i korridoren finns avlopp till ett kontor/gästrum draget så att vi kan knacka fram en golvbrunn, på ett annat ställe ligger avlopp till framtida toalett (kanske gör vi gästrummet till en lägenhet med toa och dusch? )

Att planera för möjligheter tycker jag är bra!

Totalt blir vårt hus 160 m2 där vi kan tränga ihop oss på 80 m2 och då hyra ut en lägenhet på 3 rok, 60 m2 och kanske ha en inneboende i kontor/gästrum med egen ingång genom hallen..

Isolering är inte spikad, men jag tycker att hampa/jute är ett underskattat alternativ, dubbelt så dyrt som billigaste mineralull, men billigare och smidigare än andra ekoalternativ..
Spännande! Var ligger ni i processen? Har ni satt igång bygget? Jag trodde hampa var väldigt dyrt. Vi har fått en offert på klart klimatskal med cellulosaisolering (el träfiber, minns inte riktigt nu) på ca 850 000 kr vilket jag tycker är rätt bra.

Vi tänker också flexibelt: om det blir 1,5-plan så börjar vi med entréplan. Sovrummet (obligatoriskt enligt Boverket) blir sedan lätt att göra om till bibliotek/större vardagsrum alt. litet gäst/arbetsrum och göra v-rummet lite större. På övervåningen finns möjlighet att göra 3 sovrum + toa. När vi sedan betalat av lite på lånen och får bättre ekonomi tänker vi försöka bygga komplementsbyggnad för uthyrning och verksamhet.
 
R
Läste lite snabbt... mitt/vårt sommarhus har kostat mig/oss från plata och uppåt 127,000 med kök ca 5 m långt fullt beborligt för året runt, och vårt hus är på 50 Kvm.
Till saken skall nämnas att vatten i9nte är indraget utan vi har i dagsläget dunkar som vi anv, men vi kommer att borra efter vatten senare, 13,000 kr kostar det sebn är det PEMslang och lite kopplingar som behövs (ingen större kostnad för mig) vent är klart tao lika så
 
Diffusionsöppen lösning: Kolla vad Ecotimber kostar!
Låter som ett riktigt kul projekt!
 
Intressant projekt freitag!
Jag tycker du har förnuftiga grundtankar i det här.

Rent allmänt är det så att om man bygger ett mindre hus har man råd att satsa litet extra på teknisk kvalitet och då behåller huset bruksvärdet längre. En annan fördel är att man blir närmast oberoende av försäljningsvärdet eftersom man har råd att behålla sitt hus och kanske låta det gå i arv.

De norrländska Per-Albintorpen och de finländska frontmannagårdarna (rintamamiestalo) var planerade och byggda kring tanken att en 3-6 personers familj skulle kunna bo någorlunda bekvämt i ett hållbart hus som gick att bygga så billigt som möjligt och som gick att värma upp med en rimlig vedmängd.
Tiden har sprungit ifrån ganska många lösningar i de här husen och komfortkraven har ökat en del men jag tror att det skulle finnas utväcklingspotential i de här hustyperna och det här tänkandet.

Här hemma bor vi tre vuxna på 90 kvadratmeter och är inte alls trångbodda. En fyrapersoners barnfamilj borde klara sig väldigt bra på 110-120 kvadratmeter om huset är välplanerat. Det är 50-100 kvadratmeter mindre än normala nybyggen i dag.
 
  • Gilla
yonna
  • Laddar…
freitag skrev:
Hej!

Jag och sambon är i startgroparna för bygga ett litet kompakt och funktionellt hus för permanentboende i skärgårdsmiljö. Vi planerar ca 80-90 kvm 1 eller 1,5 plan beroende på vad förhandsbeskedet kommer att ge + gästhus/arbetsplats på 40 kvm (ej inräknat i kalkylen). Vi skissar på huset själva och får hjälp av en arkitekt med slutfinish. Enkelt trähus, till utseende som en mindre lada, diffusionsöppen konstruktion, plintgrund på berg/morän, enskilt avlopp/vatten, uppvärmning nån form av vattenburet system. Vi har tänkt beställa stomrest klimatskal klart utvändigt och till innervägg, men göra en del annat arbete själva (med hjälp av kunniga vänner) såsom en del markarbeten på tomten, grunden, inredning/målning osv. Vi kan också tänka oss att köpa begagnat el. hitta billiga alternativ för badrum, kök, och golv t ex.

Nu jobbar vi med en grovplanering och budget för att banken ska kunna ge oss lån. Vi har hittat en tomt, så jag har räknat på det ungefärliga priset säljarna har gett oss. Nu undrar jag: vilka kostnader har jag missat? Var kan man teoretiskt sett spara? Var kan det dra iväg? Kan man spara mycket på att bygga stommen själv och istället leja bort arbetet med inredningen? Hur är det nu med 1 vs. 1,5-plan - hur mycket är besparingen? Poster markerade med * har vi fått åtminstone en offert/uppskattning på. Tacksam för tips och kommentarer!

Tomt inkl avgifter och bygglov 900 000*
Avloppslösning 120 000*
El 20 000
Borrad brunn 60 000*
Markarbete + grund 130 000
Klimatskal inkl. montering 850 000*
El- och VVS-installation 150 000
Värme + ventilation inkl. inst. 200 000
Badrum 50 000
Kök 30 000
Inredning (trapp, golv, målning) 150 000

Ca 2 700 000 kr
Alla runtom kring kostnader som sophantering, städning, kan ni fixa en egen ställning? Där finns en hel del pengar att spara! Lycka till med ert nya bygge! :)
 
vanpire skrev:
Diffusionsöppen lösning: Kolla vad Ecotimber kostar!
Låter som ett riktigt kul projekt!
Tack! Vad är Ecotimber? Menar su Isotimber (massivträ med luftfickor) så har vi fått offert från dom - inte dumt pris alls och en spännande lösning!
 
  • Gilla
GiftfrittKvastskaft
  • Laddar…
Ja vi ska försöka ta hand om sånt vi kan själva såsom städning. Blir dyrt att lägga ut det på folk som är utbildade för att bygga hus! Ställning för målning av huset ingår i den offert vi fått!
 
Tack!

Jag tror som du att det ändå finns mycket att hämta från äldre tiders lösningar och hus! T ex är många planlösningar idag otroligt ineffektiva! Har man råd och lust att värma upp, städa och betala för 50-80 kvm till så kanske det inte spelar nån roll, men om man inte vill det finns det få smarta kompakta lösningar! Därför kommer vi ha hjälp av en arkitekt för en riktigt trivsam och smart planlösning.
 
Var försiktiga. Jag har tyvärr fått uppfattningen att modernt skolade arkitekter är helt fenomenala på att skapa döda utrymmen och onödigt dyra lösningar.

De gamla husen var ju ofta planerade av någon timmerman som satt och ritade med blyertspenna på en brädlapp eller bakpå cigarettpaketet.
Givetvis kan ni be en arkitekt titta på ritningarna innan ni börjar bygga men jag tror att ni får bäst resultat om ni kopierar planlösningen av ett existerande fungerande hus och sedan ändrar och justerar och ritar om tills den passar era behov.
 
  • Gilla
flimsy
  • Laddar…
Det låter väldigt bra! Gjorde ni allt själva då?
 
heimlaga skrev:
Var försiktiga. Jag har tyvärr fått uppfattningen att modernt skolade arkitekter är helt fenomenala på att skapa döda utrymmen och onödigt dyra lösningar.

De gamla husen var ju ofta planerade av någon timmerman som satt och ritade med blyertspenna på en brädlapp eller bakpå cigarettpaketet.
Givetvis kan ni be en arkitekt titta på ritningarna innan ni börjar bygga men jag tror att ni får bäst resultat om ni kopierar planlösningen av ett existerande fungerande hus och sedan ändrar och justerar och ritar om tills den passar era behov.
Vi sökte arkitekt genom att göra en väl definierad beskrivning av vår idé och utmaningen med den. Därefter kom flera arkitekter in med offerter och vi har valt den som verkar mest lovande på flera plan, bl a erfarenhet av tidigare hus i kompakt skala och kostnadseffektiva lösningar. Krasst sett ska arkitekten "betala sig själv" genom att hjälpa oss med dessa lösningar + bra ritningar/konstruktion från början till bygglovshandlingar. Budget för arkitekt är också rätt extrem!
 
freitag skrev:
Det låter väldigt bra! Gjorde ni allt själva då?
Jag har inget eget projekt att hänvisa till men då jag har arbetat på byggen har jag ju sett en massa tokigheter som arkitekter har ställt till med. Rent otroligt vad de kan hitta på i synnerhet när de har bråttom.

Då jag var i tonåren och mina föräldrar lågbudgetbyggde så planerade pappa allt innan han bad en gammal byggmästare kontrollera att planeringen var vettig. Byggmästaren föreslog vissa ändringar. Resultatet blev verkligt bra!
 
Redigerat:
  • Gilla
Sylvestris och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.