anders07 skrev:
Ja, det är väl självklart men de allra flesta laddar ju hemma över natten. Behöver man snabbkräm får man svänga in via mcDonalds och klämma en cheeseburgare under tiden... :)
Puh ;), men hur är det: Har alla McDonalds en elbilsladdare?
 
Mellanbarn skrev:
Fast det argumentet håller bara om antalet villor inte har ökat. Totalt ökar istället Sveriges elförbrukning.
Beror på hur man tittar (källa)
sveriges+elf%u0025C3%u0025B6rbrukning+1990-2012.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag skulle säga att elbilar inte är ett problem för energibolagen. Problemen i elsystemet beror på intermittent strömtillförsel av vindkraft plus en oklar nationell kärnkraftsstrategi (fast det behöver inte diskuteras i den här tråden).
 
Mellanbarn skrev:
Fast det argumentet håller bara om antalet villor inte har ökat. Totalt ökar istället Sveriges elförbrukning.
Hela inlägget på Tesla Sweden var väldigt svart och vitt.
Den som kopplar in laddaren på sin elbil måndag efter julafton när det är kallt som stryk ute lär garanterat tanka på gas.Fortsätter (MP) stänga ned våra reaktorer så lär det definitivt bli mer importerad el (läses kol). En man i Singapore beskattades nyligen för att hans Tesla inte var tillräckligt grön :D

NB: Själv är jag intresserad av tekniken. Den har både för och nackdelar men det blir inte bättre av att glorifiera den :) Dock så händer väldigt mycket på batterifronten vilket är roligt att höra.
 
Per Eskilsson skrev:
Puh ;), men hur är det: Har alla McDonalds en elbilsladdare?
På MAX tror jag man kan tanka med 4-6A. Det var något löjligt lågt i alla fall. Den som kör förbi får gärna kolla. Man är tvungen att käka flera timmar för att få en kvartstank :O
 
pelpet skrev:
Beror på hur man tittar (källa)

Jag skulle säga att elbilar inte är ett problem för energibolagen. Problemen i elsystemet beror på intermittent strömtillförsel av vindkraft plus en oklar nationell kärnkraftsstrategi (fast det behöver inte diskuteras i den här tråden).
Kurvan för bostäder var ju tydligt högre. Men som du påpekar blir det tokigt om man inte kan ta bilen till jobbet om det inte blåst tillräckligt under natten.
 
Både på McD och Max är det rätt ont om elbilsladdare. Jag testade vattenfalls laddare utanför Max i Uppsala, den skulle ha 180 kr för att ladda batteriet på min phev fullt, då skulle jag i bästa fall kunna köra 5 mil. Rätt dyra mil...
Dessutom skulle deras "snabbladdare" ta en timme på sig för att ladda bilen fullt. Vattenfall själva skyller på Mitsubishi vilket verkar konstigt med tanke på att andra snabbladdare är betydligt snabbare.
 
  • Gilla
helder
  • Laddar…
En laddbox har man för att slippa tänka på att hålla koll på skicket på vanliga schuko-uttag/stickkontakter så att de inte blir för varma då de inte är tänkta för kontinuerlig drift med max ström. Laddningen kontrolleras då i boxen så att jordanslutningen alltid finns under laddning, strömstyrkan inte överstiger det elinstallationen klarar och att ingen kontakt dras ut samtidigt som det går ström i den med gnistbildning och slitage. Det är även smidigt att ha laddhandsken fast monterad vid parkeringen så att man slipper rulla ihop bilens laddkabel och lägga i bagaget varje dag. Finns även andra funktioner man kan ha i en laddbox som elmätare och övervakning via internet mm men det är inte primära poängen med dem.

Det går även att använda ett vanligt eluttag men det rekommenderas inte att man drar mer än 10A ut ett sådant och man bör hålla bra koll på skicket på kontakterna. Det går såklart heller inte att ladda snabbare med 3-fas med de medföljande laddkablarna till vanligt vägguttag som det kan göra med en laddbox.

Jag har byggt en egen laddbox som kopplas in på en 3x16A CEE-don förberedd för 3-fas ut. Laddar bilen med 16A 1-fas genom denna via en typ-1-handske. Det tar ca 5h och går utmärkt med 25A huvudsäkringar utan att behöva tänka på vilka förbrukare man använder i huset. Men den laddas ju normalt med bilens timer under natten då det ändå är få andra förbrukare igång.
 
  • Gilla
Thomas_Blekinge
  • Laddar…
En viktig poäng har missats här. Boxen som sitter på väggen (eller på sladden) är ingen laddare. Laddaren sitter i bilen.

Grundfunktionen för boxen är att berätta för bilen hur mycket ström som finns tillgängligt i uttaget. När man installerar en väggbox ställer en in den på t.ex. 10A eller 16A, beroende på vilken säkring den är kopplad till. Boxen som sitter på en sladd som en kan koppla till ett vanligt vägguttag är normalt inställd på 10A, för det kan så gott som alla vanliga uttag lämna.

Bilen kopplas alltid till en box, antingen en som sitter fast installerad på väggen/stolpen eller en som sitter som en låda mitt på sladden. Laddaren i bilen får signal från boxen om hur många Ampere som finns tillgängliga och laddar därefter.

Många bilar har en enfasladdare och kan således inte ladda snabbare i ett enfas 16A-uttag än i ett trefas 16A-uttag.
 
  • Gilla
drakbane
  • Laddar…
godeha skrev:
Både på McD och Max är det rätt ont om elbilsladdare. Jag testade vattenfalls laddare utanför Max i Uppsala, den skulle ha 180 kr för att ladda batteriet på min phev fullt, då skulle jag i bästa fall kunna köra 5 mil. Rätt dyra mil...
Dessutom skulle deras "snabbladdare" ta en timme på sig för att ladda bilen fullt. Vattenfall själva skyller på Mitsubishi vilket verkar konstigt med tanke på att andra snabbladdare är betydligt snabbare.
Hade den diskussionen i ett annat forum.
Enligt Vattenfall är deras laddstationer inte till för att konkurrera med bensin utan för "nödladdning" för rena elbilar.
För oss som har hybrid kostar det lika mycket att tanka el från Vattenfall som att köra på bensin.
De har inga planer på att ändra priset.
 
Helt riktigt att en laddbox inte är en laddare. Den styr och kopplar in bilens interna laddare på ett säkert sätt.

Vi vill inte köpa någon bensin utan snabbladdar istället när vi ska lite längre sträckor. Blir inte många hundralappar på ett år i snabbladdning även om man är flitig. Där passar clevers tanke bättre som har satt upp laddare längs med större vägar än så länge i södra delen av Sverige och längs kusten upp till Sundsvall. Det kan gärna få kosta lite så länge nätverket byggs ut. Då blir de inte upptagna som parkeringsplatser av laddhybrider mfl utan används när de behövs.
 
Vi hämtade ut vår BMW i3 rex för tre veckor sen och laddar med vanligt schuko-uttag (16A enfas), är den helt tom laddar den fullt på ca 10 timmar, än så länge har jag tyckt att det räcker utmärkt, man laddar ju ändå på natten. Lådan som sitter på laddsladden håller koll på att jord finns och ev. värmeutveckling i stickproppen och minskar laddströmmen vid behov, men problem kan uppstå efter en tid (några år) sägs det av slitaget från daglig instoppning och urdragning av stickproppen eftersom schuko inte är byggda för det.

Vänta med wallboxen tills du känner att du har behov av den är min rekommendation.
 
  • Gilla
Per Eskilsson
  • Laddar…
Ursäkta min okunnighet men hur ser ett vanligt schuko-uttag (16A enfas) ut? Är det ett helt vanligt vägguttag eller ett rött 3-fas uttag som har 5 hål?
 
Jag har haft en Nissan Leaf i ca ett år nu (Använder den som pendlar/andra bil. Ca 4mil till jobbet) och bara använt den medföljande laddboxen som max laddar på 10A.

Det jag konstaterat är:
-För oss räcker det, bilen hinner istort sett alltid laddas upp. Tror att den inbyggda laddaren är på 3.6Kwh 1fas, så man skulle kunna ha nytta av en laddbox för 16A 1 fas för snabbare uppladdning.

- Tänker ändå investera i en laddbox när vi bygger en carport/garage lite senare för att slippa dra laddboxen in och ut i bilen varje gång. Då kan man smidigt ansluta bilen när man är hemma och ha den lilla laddboxen i bilen för att ansluta tex i jobbets motorvärmarutag (som är 10A) för att få en skön varm bil på vintern och en nerkyld på sommaren. Sen är det ju en bonus att den är uppladdad. Just nu lutar det åt Garos laddbox med uttag typ 2 så kan man byta kabel beroende på vad för uttag som är på bilen, även att min Leaf inte har nytta av 3 fas så blir det nog den modell med 3fas.
 
  • Gilla
Emilen och 1 till
  • Laddar…
Hittade lite info för Tesla S. De rekommenderar 3-fas 16A.

Källa: https://www.teslamotors.com/sv_SE/models-charging#/highpower

Köper man till laddboxen samt dubbelladdaren så kan man ladda med 22kW men det kräver då också uttag för 3-fas och hela 32A, alltså mer än man normalt har till villan...

"En väggmonterad laddbox installeras antingen på en 230 V eller 400 V krets och kan förses med upp till dubbelt så många ampere som ett vanligt uttag. Vid maximal amperestyrka kan den leverera dubbelt så mycket effekt som enkelladdaren i bilen kan ta emot. Det är här dubbelladdaren kommer in i bilden som dubblerar laddkapaciteten till 22 kW för att matcha kraften från den väggmonterade laddboxen"

Källa: https://www.teslamotors.com/sv_SE/models-charging#/onthego
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.