harry73 skrev:
Men ska trekammarbrunn verkligen ventileras genom avluftningsröret i huset?
Baga har det konceptet på sina nya minireningsverk i a f.
 
DjKool skrev:
@Troberg hade ju besiktningsman som gick igenom krypgrund mm men inte denna del. Så man förväntas göra ingrepp på ett hus vid besiktning som man kanske sedan inte ens köper? Är det inte ett dolt fel men någon som har mer djup kunskap om detta annars vilket steg är att börja felsöka?
Det ska väldigt mycket till för att det ska vara ett dolt fel, och mindre ingrepp kan krävas.

Det ska nästan till att säljaren känt till felet men avsiktligt gömt det (men bara nästan). Ytterst få fel är verkligen dolda fel.
 
@Stefan1972 han kommer 1 gång per år då man har serviceavtal för att kontrollera att allt är ok med anläggningen och fixa enklare saker som ex filterstrumpa om det ej funkar.
@Harry73/Per i Hamrånge det är så Baga påstår att det skall fungera, att avluftningen på taket skall få rök då man har rökfackla ner i trekammarbrunnen för att kontrollera ventilation.
@Per i Hamrånge avlopp fungerar som det skall MEN garantin gäller ej utan avluftningen då det kan förstöra komponenter och funktion.
@Harry73 ju finns luftrör upp på tomten men inte här röken skall komma upp enligt avloppskillen men det finns 3 rör tror jag.
@Hempularen ej nyinstallerad 3kammar brunn, den är från då huset byggdes men vi som upptäckt detta då avloppskille var ute. Jag tänkte även det med diverseproblem som du nämner. Inte funnits något som indikerar fel med avloppet.
 
harry73
Är du säkert på att det är en trekammarbrunn med filterbädd eller är det en minireningsverk?
 
Claes Sörmland
Per i Hamrånge skrev:
Jag ser heller ingen koppling mellan 3-kammarbrunnens ventilation och den avluftning som hör till husets VA-system.
Slamavskiljaren behöver syre till de bakterier som bryter ned flytkakan. Det kan lösas på lite olika sätt varav ett sätt är att låta luft dras genom slamavskiljaren, sen baklänges genom avloppstammen och slutligen upp till avluftningen. Andra system drar luft genom en tät slamavskiljare och hela vägen från t ex markbädden. Konstruktionerna varierar.
 
  • Gilla
larsson r
  • Laddar…
@Claes Sörmland riktigt bra sammanfattning för att lättare förstå eventuell konstruktion. Som jag skrev tidigare har vi inga problem men Baga ger ej garanti utan avslutningen. En fråga som dyker upp efter Claes Sörmlands input, hur vet jag hur hela konstruktionen fungerar om det ens är ett Fel? Baga kallar det ej miningsreningsverk men jag attachar bild på papper i vår huspärm i detta så står det reningsverk.
 
  • IMG_20160406_083311.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Som flera sagt ska ett enskilt avlopp normalt ha en öppen avluftning på taket. Det skapar en skorstenseffekt genom systemet som syresätter ev. infiltration mm. Minskar också lukt eftersom luft sugs in i slamavskiljare och andra ventilationsöppningar nere på backen, istället för att illaluktande luft trycks ut.

Har du varit upp på taket och kollat avluftningen? Du borde kunna känna om det är ett luftdrag, inte minst på lukten ;-). Det kan vara rätt många meter rör från slamavskiljaren så beroende på vind och temperatur är det inte säkert att draget var tillräckligt för röken att nå fram.

Ingen idé att få detta till dolt fel. För liten sak för att bråka om och chansen att få rätt minimal. Lägg energin på att fixa problemet istället. Har du inget drag på taket skulle jag börja följa ledningen bakåt för att se var det är stopp. Dvs kolla rensluckor, lyft vattenlås mm för att se om det är drag där. Så länge det är kallare ute än inne och det är hyfsat vindstilla så bör du ha ordentligt drag i avluftningen.
 
@Macarus jag får ta tag i att gå upp på taket och kontrollera avluftningen där och känna/se om det är ett luftdrag då det ej är gjort.Om det kan vara så att det är så mycket rörlängd och att draget kanske inte är nog stort beroende bl a på vind och temperatur kan jag ju tycka det är dumt av Baga att ha det som krav då det alltid kanske inte är något fel.

Det låter som att jag skall lägga ner dolt fel tanken som du säger om det är svårt få rätt och är en liten sak. tyvärr vet jag inte vart rensluckor, vattenlås mm är så har svårt att kontrollera men funderat på att någon kör kamera från brunnen och via rör för avluftning om man kan se stoppet och åtgärda det. Tusen tack för ett riktigt konstruktivt och informerande svar.
 
Som tillägg för intresserade det fungerar då det är kallt med avluftningen, det har Baga konstaterat då de varit ute för att kontrollera anläggningen.
 
harry73 harry73 skrev:
Men ska trekammarbrunn verkligen ventileras genom avluftningsröret i huset?
Jo för att avloppet skall funka
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.