Krilleman
palbin skrev:
Jaja - skottkärran - den säljer jag INTE - den är MKT BRA - göras i Hörby
Skåne. Man kan köra 150 kg vedkubbar i den utan större problem då man
lärt sig hålla den tillräckligt upprät hela tiden ... .
Fråga två: (är jag ovanligt vrång idag eller?) Kör inte en skåning en riktig Hörby? Jag vet inte hur många gånger min murbrukskärra räddat knogarna från både husväggar och trädstammar. (y)

10010761.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Tja - en sådan skulle jag kanske också ta och skaffa mig faktiskt
- borde vara bra för transport av lite mera "kompakta material" ... .
Jag har iofs ytterligare Hörby-skottkärror (utöver den avbildade) -
men inte av det slag du visar - och en till är aldrig fel ... .
 
  • Gilla
Krilleman
  • Laddar…
Det är allt bra synd att se såna fina stockar kapas upp till ved.
 
Kan man välja en vedklipp i stället för en vedkap med klinga så får man flera fördelar, säkerhet, buller, för-kluvna klabbar, ingen spån, integrerad vedklyv. ;)
 
Jag tycker det blir mycket flis av en vedklipp. Har sågkedja på min vedmaskin och tycker det spånet är rätt okej att ta reda på.
 
  • Gilla
Hyltran från Veglemyren
  • Laddar…
Krilleman
Förra veckan var det dags igen!

Pilkemaster EVO 36:an är bokad (2500:- för en helg) och det är nästan man längtar!

Ved.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Är det nån som vågat räkna ut vad veden kostar per m3.
 
Hur lång är en pinne? Det beror ju helt på vilken timpenning du har när du inte är på jobbet.
 
Nu tänkte jag inte räkna arbetstiden i så fall skulle ingen ha råd att elda ved men det vore intressant att se ett räkne exempel med allt med maskiner bensin till såg ev transporter och dylikt som i fallet ovan hyra av vedkap 2500 kr.
 
Krilleman
Jag brukar byta tjänster med bonden, så min direkta utgift blir bara processorn + mat och öl till några kamrater. Och ström då såklart, den dagen den är igång får jag en jädrans spik på förbrukningen. Brukar ligga på ca 60kW extra mot en normal dag. Så ca 100:- för att driva den och kanske 150:- i soppa för att hämta den.

Men vi får ser hur det blir i år, jag kanske får betala veden!
 
smurfen72 skrev:
Nu tänkte jag inte räkna arbetstiden i så fall skulle ingen ha råd att elda ved men det vore intressant att se ett räkne exempel med allt med maskiner bensin till såg ev transporter och dylikt som i fallet ovan hyra av vedkap 2500 kr.
Så här har det sett ut för mig:
Ved: 23 000 (timmerbil + släp, bra bokved, lite grov, gissar mellan 30-40 ton)
Såg, kedjeolja, fil, sladd: ca 1500 (elkedjesåg från Biltema)
Elhydraluisk vedklyv: 3000 (Harald Nyborg)
Slägga, Klyvyx, Kilar: 1000 (hade ju sedan innan, och de är kvar, men för korrekthetens skull)
El: ingen aning…
Mat: säkert mer – det kan vara tungt fysiskt arbete så man äter mer – vad det kostar beror ju på vad man äter – oxfile eller havregrynsgröt 
Tid: en del timmar blev det.. värdet av den tiden? Den diskussion har varit uppe förut på forumet

Totalt ca 30 000 kr (+arbetet hur man nu värderar det)
För mig räckte denna veden 3 eldningssäsonger (år) så jag har värmt huset för ca 10 000/år eller strax under 1000 kr / månad. Såg och klyv höll ytterligare 3 år innan jag behövde byta.
 
Tillägg: Året därpå kom grannen (som är lantbrukare) och undrade om jag ville ha ett antal stockar som han hade liggande - han körde fram den till vedbacken - jag betalade honom 1000 kr för den. Veden hade legat ett par år och var bitvis rättså krokig etc - men den räckte en säsong - så det året värmdes huset för ca 100 kr/månad.

Det jag vill ha sagt är att vedpriserna varierar mycket, beroende på var man bor och vilka kontakter man har. I priset för bokveden som jag köpte ovan ingick transport vilket är en inte oväsentlig kostnad.
 
Krilleman
Jag köpte ett släp (alltså två travar) från en timmerbilsförare med björkved för tre år sen, för bonden ville inte åka ut med tunga maskiner i sin skog pga avsaknad av tjäle. Min första tanke var att finns det fortfarande skogsägare som är rädda om skogen. WOW!

Tänk om flera vore så!

Det fick jag betala 12,000:- för inklusive transporten hem till mig. 2500:- för hyra av processor, 150:- i bensin, 1000:- för öl/sprit och mat till manskapet.

Den veden eldar jag det sista av nu två vintrar senare.

Priset för varje månad utslaget på två år blir då:
652:-/månad för 22º inomhus (200m² uppvärmd yta, hus från -58) året runt och fri tillgång på varmvatten.

Investeringen jag gjorde på panna + tankar när vi köpte huset var ca 65-70,000:-

Nu när jag byter till mig veden av bonden är ju månadskostnaden obefintlig. Ska man räkna med sin egen arbetsinsats så blir det ju väldigt mycket dyrare, men så kan man inte se det. För i sådana fall skulle ju inget man gör på sitt egen fastighet vara "värt" det. Men att elda med ved är ju mer av en hobby och en livsstil.

Man gillar att vara självförsörjande helt enkelt.
 
  • Gilla
Andreas_Hansson och 5 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.