Hej,

Har ett hus från 1978 med mekanisk frånluft.
Vi har nyligen haft en besiktningsman som sagt att vi måste sätta in tilluftsventiler i hela huset.
På övreplan känns det som jag har koll, men på bottenvåningen är jag lite mer kluven.

Finns här någon som har lite koll på placering av ventiler och kan titta på ritningen som jag gjort?
Blå-cirkelar visar var jag tänkt sätta tilluftsventiler, och de röda-cirklarna visar var frånluftsventilerna sitter.
Räcker det med 3 ventiler eller är det kanske för många?
Jag satte 2 i vardagsrummet, varav den ena nära kaminen, eftersom den kräver rätt mycket luft.
Är det rätt eller fel?

Snickaren kommer på onsdag och ska sätta i ventilerna så jag måste ha bestämt mig tills dess.

Håller tummarna för att någon kan hjälpa mig!
Tack på förhand! Ventilation nedreplan.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Gudahov
  • Laddar…
Tumregeln är väl en ventil per 25m2. Frisk luft in i sov/vardags/uppehållsrum och från i kök/badrum. Mängd luft in genom respektive ventil styrs ju av frånluftsfläkten. Ex suger den x liter så ska ju x liter in. Ju fler ventiler du har desto mindre luft kommer in från respektive ventil. Har du 10 så kommer en tiondel från varje (beroende på flöde osv). Har du en ventil kommer det bli ett jädra kalldrag från denna då all luft kommer in från den enda (förutom otätheter i övrigt). Så mitt tips är ju fler desto bättre!

Tillägg: vad ska du ha för ventiler?
 
Redigerat:
  • Gilla
ABerstrom och 1 till
  • Laddar…
Låter vettigt.
Men vill man till exempel ha en tilluftsventil vid ingången till köket?
Drar inte frånluften mest från den då och kanske inte så mycket från de som sitter längre in i vardagsrummet?

Ventilerna som jag har köpt heter Fresh TL100DE.
http://www.fresh.se/sv/1.vaeggventiler-Fresh/tl100de.php
 
När det kommer till flöden så är det en hel vetenskap har jag kommit fram till. Jag håller själv på att konvertera/komplettera från självdrag och det jag kommit fram till är att testa sig fram är det bästa. Mina ovetenskapliga funderingar kommer nedan:

Vet du vilket flöde du har i frånluften? Har du ex en kanalfläkt så kan du ju räkna ut hur mycket luft den förflyttar. Varje tilluftsventil har ju ett maxflöde vid ett visst undertryck. Den tilluftsventil du valt har ett flöde på 7.5l/s vid 10 Pa när den är öppen max (snygg ventil förresten). Om du vet flödet på frånluften kan du ju räkna ut hur många tilluftsventiler du behöver. När ventilerna väl sitter i väggen så är det enklaste att kolla så att "rätt" ventil släpper in luft. Så har jag gjort här hemma. Installerade kanalfläkt på toan på övervåningen. För att få bäst cirkulation på luften i sovrummet så fick jag dra ner flödet lite i de andra rummen.
 
Jo, det får väl bli att prova sig fram lite.
Tyvärr har jag ingen aning om hur mycket luft fläkten förflyttar, så jag får väl ta dit någon expertis som kan mäta upp den när ventilerna är på plats.

På tal om expertis (eller inte), så ringde jag dom som tillverkar ventilerna jag köpt och frågade dom om deras åsikt. Jag skickade upp ritningen och senare ringde de upp igen.
Grymt bra support får man ju säga, men ärligt talat så var killen jag pratade med ganska otydlig och ointresserad.
Men han tyckte att min placering av ventiler var bra, men att jag eventuellt skulle komplettera med en fjärde.
Och det är ju precis som du säger ANR, en ventil per 25m2.

Ja, det är nog en hel vetenskap som du säger....frågar man 10 olika människor så får du antagligen 10 olika svar ;-)

ANR, Du ska ha stort tack för dina svar och funderingar, det uppskattas väldigt mycket!
 
  • Gilla
Gudahov
  • Laddar…
Sätt dit en till när du åndå får hålen borrade av snickare. Jag borrade mina egna och det var ett riktigt skitgöra. Jag har ett timmerhus och väggarna är ca 40cm med inner/ytterpanel. Tog tid... Luften tar ju enklaste vägen och det jag märkte var att när jag borrat första hålet och monterat ventilen så var det ett väldigt drag i den enda. När andra var monterat så hade minskade draget, det fördelades ju nu på två. När alla 5 ventiler var monterade på nedervåningen så var det ett jämnt flöde i alla. Då går det att justera respektive ventil hur mycket flöde man vill ha från en specifik ventil och man slipper drag från en enskild ventil.

Inneklimatet förbättrades markant efter installationen. Luften känns mycket fräschare!

Hoppas det går bra och att du blir nöjd!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.