Hej,

Vi har enskilt avlopp och det har visat sig att ventilationen som går ut ovanför taket inte verkar fungera. Vi kom fram till detta då avloppskillen testade med rök i avloppet och inget kom upp i ventilationen. Skall vi räkna det som dolt fel då vi förmodligen måste fixa felet? Vad kan felet tänkas kosta och vad kan vara fel?

Mvh
MO
 
Vad är det för typ av enskilt avlopp och var stoppades rökfacklan in? En trolig orsak kan vara bakfall någonstans på ledningen så att står vatten i röret. En annan kan vara felaktigt utfört inlinlopp eller utlopp i slamavskiljaren/trekammarbrunnen.
Jag kan inte säga om det kan räknas som dolt fel eller inte. Kostnaden beror på vad felet är.
 
fungerar inte avloppet som det ska då eller vad är grundproblemet?
 
Hur mynnar den på taket?
 
Det är ju först när man vet den exakta felorsaken som det går att spekulera i om det är ett dolt fel, och vad det kan tänkas kosta.

Ex. så kan det ha bildats ett stopp i rören som blockerar avluftningen, eller som föreslogs högre upp, bakfall.
 
hempularen skrev:
...Ex. så kan det ha bildats ett stopp i rören...
Precis.
Samma anledning till att jag frågade hur den mynnar på taket. Finns det en chans för löv att blåsa in, eller t ex fåglar att komma åt, så fylls det med skräp förr eller senare.
 
@Patrick E det är en trekammarbrunn från Baga och rökfacklan stoppades ner i själva brunnen. beror inte på dolt fel om det är något jag kan/borde upptäcka vid besiktning? Förstår kostnaden kan variera men finns det någon ungefärlig kost mellan vad spannet kan tänkas vara?
@Stefan 1972 inga direkt fel jag märker av men det gör att leverantör av avlopp ej vill ha garanti då det kan påverka funktion och komponenter.
@Mag Ham den mynnar ut bredvid ett fönster på taket och har en svart plastring på sig. Byggt 2011 så rätt nytt. Om det nu beskriver vad du undrar? Det är dock ett "lok" på röret så löv borde inte ha kommit dit eller fåglar även om det såklart alltid KAN vara så.
@hempularen finns det inte kriterier för vad ett dolt fel är? Skall det ej gå att/borde upptäckas av köparen?
 
Kan det upptäckas med en rökfackla så är chansen stor att det inte är ett dolt fel. Man förväntas tex inspektera elinstallationen genom att skruva upp uttag, inspektera krypgrunder även om det innebär att man måste öppna upp för att komma åt osv.

Undersökningsplikten är rätt så långtgående.
 
@Troberg hade ju besiktningsman som gick igenom krypgrund mm men inte denna del. Så man förväntas göra ingrepp på ett hus vid besiktning som man kanske sedan inte ens köper? Är det inte ett dolt fel men någon som har mer djup kunskap om detta annars vilket steg är att börja felsöka?
 
jo fast jag var mer undrande över vad som föranlett detta? Ska ni byta brunn eller vad? "avloppskillen" måste väl ha kommit dit av nån anledning?
 
harry73
Men ska trekammarbrunn verkligen ventileras genom avluftningsröret i huset?
 
Jag ser heller ingen koppling mellan 3-kammarbrunnens ventilation och den avluftning som hör till husets VA-system.
 
Vad är det som inte fungerar? OK, det verkar inte finns någon luftning mellan 3-kammarbrunn och avluftningsröret på taket. Men fungerar inte avloppet som det ska i huset? Dvs vad är problemet?
 
harry73
Det borde finnas ett avluftnings- eller rens-rör i slutet av filterbädden, och även brunnslock på trekammarbrunnen och fördelningsbrunnen brukar inte vara lufttät, så även om det inte är stopp någonstans mellan husets avluftning och trekammarbrunnen finns det andra vägar för röken att gå
 
jag tolkar det som att ni installerar en ny trekammarbrunn? Varför det om huset är från 2011?

Felaktig avluftning kan ge diverse problem, som dålig lukt (vattenlås blir ursugna), dåligt flöde i avloppet med stopp som följd osv.

Vid en normal undersökning av ett hus man köper så finns det knappast krav på att släppa in rökbomber. Men om det finns anledning att göra en fördjupad undersökning (dvs. om det finns någonting som indikerar att det kan vara problem med avloppet) då får man räkna med att både filma och släppa rökbomber och ev. gräva upp delar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.