A
Är era stommar helt i våg då? Mina sviktat lite. Jag börjar ge upp och beställa såna färdiga socklar :/
 
Jag skulle ha lagat och målat väggen först innan stommarna monteras.
 
A
Ska kakla ovanför men tack för tipset. Nu vill jag bara ha hjälp med sockeln det andra har jag koll på :)
 
dane1986 skrev:
Är era stommar helt i våg då? Mina sviktat lite. Jag börjar ge upp och beställa såna färdiga socklar :/
Vad sviktar? Som sagt står mina skåp på en fyrkantsprofil som är skruvad i väggen. De är i våg. Väggsidor/täcksidor är limmade med konstruktionslim och skruvade med förbindelseskruv. Därtill är stommarna fästa i väggen med vinkeljärn.
 
Jag satt precis och funderade på att förstärka så att tvättmaskinen står på leca-block som lite "inbyggt" stödjer konstruktionen för att avlasta de stackars ikeaskåpen som jag har planerat att sätta in.

Säkerligen är det en aning överdimensionerat, framförallt nu när jag ser att det är jättevanligt att ha lösningar, som utifrån sett "bara" är köksstommar med en bänkskiva ovanpå.

I mitt fall ska jag ha dubbla maskiner på ett varsitt 60-skåp. Då kanske det räcker med att sätta en rejäl bänkskiva ovanpå skåpen, något extra ben på mitten på respektive skåp samt kanske ett vinkeljärn bak i skåpets "innertak" som förankras in i väggen. Låter nog helt rimligt att det håller väl.
 
Jag har en regel på väggen som skåpen vilar på. Sedan Ikeas metallben 15cm (tror inte de finns längre övriga leverantörers ben var dock kopiöst dyra). Och till sist bänkskiva på. Du har ju skåp på sidan och ett hörn som stöttar sidledes. Sockel skulle jag inte vilja ha i tvättstuga pga fukt.
 
Jag satte några extra ben. Sen har jag två högskåp på ett annat ställe i tvättstugan, till dom var det med skenor för att hänga en inbyggd ugn. Dom skruvade jag fast inne i skåpen upp mot hörnen där tvättmaskin och tumlare står. På det ligger en bänkskiva, mest för syns skull. Men det kommer ingenstans kan jag lova...
På bänkskivan satte jag en list i bakkant som hakar mot tvättmaskinens tassarbak. Typ en 3-4mm list som du lyfter över "baktassarna" över.
Det gjorde att den står still vid centrifugering osv.
Men ikeaskåpen håller iaf!
 
A
Leca kan ju smulas sönder av vibrationer, kanske inte helt optimalt
 
Glöm inte att tvättmaskiner som det blir obalans i lätt kan få vandringslust. Det kan bli en rejäl smäll om de bestämmer sig för att de inte vill stå kvar på skåpet...

Vibrationer kan också nöta sönder skruvförband och sånt, så ta i lite extra när du monterar saker.
 
A
Jag tyckte det kändes för riskfyllt. Vill oroa mig för att få översvämning i mitt nya badrum så köpte stativ xD det är alldeles för skört material och köra på överskåp men tack ändå allihopa :)
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Sölve_E och 3 till
  • Laddar…
Hur ställer man två maskiner bredvid varandra? Står de tätt ihop eller ska det vara en springa? Jag tänker på vibrationer och spridning av dem osv.
 
A
Den ena är tt och den andra tm. Mina sitter klistrade mot varandra och det är inga problem så länge du har justerat allt i våg
 
Ok, låter lovande!

Ser bra ut! Kul med svart!
 
Jag har frågat IKEA- fick inget vettigt svar
Jag kan flika in att jag talade med IKEA-supporten om detta och fick som svar att detta inte är något de har provat och inte vet något om, så det är väl den officiella sanningen.

Mina tankar:
Skåpstommens tak kan inte bära något alls.
Jag är rätt säker på att skåpstommarnas tak inte kan bära nånting, de går nog av rätt så omgående. Men stommarnas sidor, de stående, de kan så klart bära en maskin och mycket därefter. Jag är tämligen övertygad om att om man bara har rätt balans och träffar rätt så kan man hoppa på en sådan stående sida och den håller, i teorin.
- Samma teori som någon har sagt att man kan balansera en bil på en 45x70-regel, om balansen är perfekt. Vilket låter rimligt.

Dubbla skåp i bredd, ev med ett stående hyllplan som extra bärhjälp
Så i mitt fall tror jag att jag sätter ihop två 60x40 (bxh)-stommar i sidled (jag ska ha två maskiner ovanpå). Kanske sätter jag ett typ stående hyllplan emellan dem, så att det blir stomme+hyllplan+stomme i sidled i mitten, vilket blir väldigt starkt. Sedan en bänkskiva ovanpå som fördelar alltihop. Bärande blir då stående stomme (skåpvägg) i båda ändar och i mitten blir det dubbla stående väggar och det där eventuella hyllplanet.

Stöd i bakkant, vinkeljärn eller "kortling"
Sedan vore det nog rimligt med en förstärkning i bakkant också. Ev vinkeljärn in i väggen, eller att man bara pressar in en 45x45 i mitten av bakkanten av skåpet som en bärande baksida. Vill man sätta i lådor så finns det ju lite tomrum längst in - eller så köper man grundare lådor som man har i typ diskbänksskåp.

Ev något extra ben under det hela.

Det måste räcka. Bara bänkskivan är stabil. Man behöver ju inte köpa en sån där tunn skiva som man har till typ skrivbord, utan jag skulle köpa en riktig köksbänk som är typ 40mm, så kommer ju den fördela ut vikten över hela längden.
 
Se hur t.ex Vedum och Kvik har löst sina tvättlösningar. De har alla en överliggande bänkskiva ovan skåpstommarna som TT/TM står på. Kvikstommarna har en ventilationskanal bak på ca 5 cm. Bakväggen är en spånskiva som sitter ca 5 cm in i lådan från väggen sett. Två stommar som är limmade och skruvade, samt har "heltäckande" skruvad/limmad bänkskiva är vrålstark för krafter från ovan och sidan. Gäller bara att fixera stommarna i väggen samt avlasta undersidan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.