kolla på garo.se, de har utomhusuttag för motorvärmare, marina miljöer och även laddstationer som kanske är lite mer diskreta.
 
NB: Det är pga 230 V-på-besök-hos-svärmor-laddarna som folk i Norge har fått sina bilar brända av för höga strömma under längre perioder.
 
Det som jag undrar mest är om verkligen elsystemet i huset är dimensionerat för att ha en förbrukare som en elbil är som förbrukar så mycket ström under så lång tid.

Det är en sak att ha en spis på säg 10 kW för om du slår på alla plattor och ungen samtidig så tar det kanske fem minuter tills den är varm. Och när det väl har blivit varm så förbrukar den inte alls lika mycket ström längre och de elektriska ledningarna kan svalna igen. Det är en helt annan sak att ha en elbils laddare som förbrukar 10 kW flera timmar i sträck.

Klarar husets huvudsäkringar av den förbrukningen eller måste man stänga av elbilsladdaren varje gång som man ska laga mat, köra tvättmaskinen eller bada i bastun?

All el i ett hus är dimensionerad efter att man inte använder alla elektriska apparater samtidigt och gör man det ändå så sker det bara under en mycket kort tid. Och jag tror inte att man kan räkna på det sättet om man skaffar sig en elbil som man laddar hemma.
 
Donald-Duck skrev:
Det som jag undrar mest är om verkligen elsystemet i huset är dimensionerat för att ha en förbrukare som en elbil är som förbrukar så mycket ström under så lång tid.

Det är en sak att ha en spis på säg 10 kW för om du slår på alla plattor och ungen samtidig så tar det kanske fem minuter tills den är varm. Och när det väl har blivit varm så förbrukar den inte alls lika mycket ström längre och de elektriska ledningarna kan svalna igen. Det är en helt annan sak att ha en elbils laddare som förbrukar 10 kW flera timmar i sträck.

Klarar husets huvudsäkringar av den förbrukningen eller måste man stänga av elbilsladdaren varje gång som man ska laga mat, köra tvättmaskinen eller bada i bastun?

All el i ett hus är dimensionerad efter att man inte använder alla elektriska apparater samtidigt och gör man det ändå så sker det bara under en mycket kort tid. Och jag tror inte att man kan räkna på det sättet om man skaffar sig en elbil som man laddar hemma.
Mina säkringar har aldrig gått när jag laddat bilen. Jag laddar dock bara på enfas 10 A
 
Donald-Duck skrev:
Det som jag undrar mest är om verkligen elsystemet i huset är dimensionerat för att ha en förbrukare som en elbil är som förbrukar så mycket ström under så lång tid.

Det är en sak att ha en spis på säg 10 kW för om du slår på alla plattor och ungen samtidig så tar det kanske fem minuter tills den är varm. Och när det väl har blivit varm så förbrukar den inte alls lika mycket ström längre och de elektriska ledningarna kan svalna igen. Det är en helt annan sak att ha en elbils laddare som förbrukar 10 kW flera timmar i sträck.

Klarar husets huvudsäkringar av den förbrukningen eller måste man stänga av elbilsladdaren varje gång som man ska laga mat, köra tvättmaskinen eller bada i bastun?

All el i ett hus är dimensionerad efter att man inte använder alla elektriska apparater samtidigt och gör man det ändå så sker det bara under en mycket kort tid. Och jag tror inte att man kan räkna på det sättet om man skaffar sig en elbil som man laddar hemma.
Vi kan ju göra en överslagsräkning. Hur stora är dina huvudsäkringar? Hur mycket annan el kör du? Kör du husets uppvärmning med direkt el, osv, osv :) Det är så att säga för "befintlig energi", sannolikt fungerar det. Sen kan man ju fråga sig om du måste lägga den på en jobbig fas som strular med något annat där hemma. Men återigen, 3.

Del två gäller vilken säkring du kör bilen på. Har för mig att du kan köra bilen på 14 A (vilket är en lämplig nivå), se då till att ha 16 A säkring.

Del tre är vad du tänker dra för kabel, med litet googlande kommer du snabbt fram till vad du behöver för att det inte ska bli för varmt. Den delen är relativt enkel.

Del fyra, även om det inte är helt optimalt så skulle du ju kunna starta laddning varje kväll vid 21-22 och köra fram till 06. Dock får du inte köra med 8 A, för då blir den inte klar :(
 
Kan man fixa en laddplats med 16A trefas bör man göra det. Då kan man sedan välja att ladda bilen långsammare över natten, eller ladda den snabbare om man behöver åka relativt snart igen. Börjar man få problem med knäckta huvudsäkringar ringer man elbolaget och uppgraderar huvudsäkringen.
 
  • Gilla
Hyltran från Veglemyren och 1 till
  • Laddar…
Instämmer, dock så blir det väl 12-14 A på 16 A säkring (för den som vill räkna på laddtid).
 
Ska man köpa en bil som "enbart" går på el så är nog en laddbox av bra kvalitet att rekommendera Då kan man i de allra flesta fall ladda bilen både snabbare och säkrare. Vad jag förstår kommunicerar laddboxen med bilen så att den stänger av vid eventuella fel? För att vara helt säker bör man nog också ta hem en elektriker som gör en kontroll av husets elsystem.

Jag skulle dock säga att valet av bil också avgör. Köper man en i3 kan man få en direkt men köper man Tesla 3 så får man vänta minst (?) två år och då har det säkert kommit både billigare och bättre lösningar än dagens laddboxar.
 
I3 kan man köra på vanlig 'hemma laddare". Wallbox som BMWs laddare kallas tillför inte så mycket mer om du inte vill/måste ligga över 16A.

Men TS kolla dina säkringar så börjar vi där (Y)
 
För min del så är resonemanget med elbilar bara hypotetiskt men intressant
Jag kan förstå att de flesta hushåll klarar av att ladda en plug-in hybrid med ett litet hjälp batteri över natten, men det känns som ett rejält kliv till att ladda en ren elbil med realistisk räckvidd under samma tid.

Ifall jag skulle ersätta min bensindrivna bil med en elbil så skulle jag vilja ha en räckvidd på elbilen på säg 50 mil, och då verkar det som att ett 3-fas 16 Ampere uttag är det som man ska satsa på. Och det förutsätter då att byggnadens huvudsäkringar klarar av detta under tid.

Jag tänker bara på alla arbetsplatser (flerbostadshus också?) som har motorvärmaruttag som är avsäkrade med 4 eller 6 Ampere och där man inte ens kan köra cupéfläkten på högsta effekt för då går säkringen. Det känns som en enorm utmaning att bygga om dessa uttag till 3-fas 16 A.
 
C
Lime113 skrev:
Instämmer, dock så blir det väl 12-14 A på 16 A säkring (för den som vill räkna på laddtid).
Icke att förglömma är också att laddningsprocessen inte har 100% verkningsgrad, utan snarare kanske runt 80%.
 
Enklast är nog att köpa ett bensindrivet elverk, till att ladda bilen med :rolleyes:
 
  • Gilla
luffarn och 1 till
  • Laddar…
Lime113 skrev:
I3 kan man köra på vanlig 'hemma laddare". Wallbox som BMWs laddare kallas tillför inte så mycket mer om du inte vill/måste ligga över 16A.

Men TS kolla dina säkringar så börjar vi där (Y)
Jag har för mig att vi "säkrade upp" huset i samband med att vi byggde till för några år sedan. Det står 25 A på elskåpet i källaren.

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Men på bilden sitter det tre stycken sex amp säkringar!
 
  • Gilla
helder
  • Laddar…
Hm.. Och på fakturan står det 20A. Vad är det som gäller? Har vi 3x6A (18A, kan man ha det), 20A eller 25A?

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.