Hej!

Jag och sambon är i startgroparna för bygga ett litet kompakt och funktionellt hus för permanentboende i skärgårdsmiljö. Vi planerar ca 80-90 kvm 1 eller 1,5 plan beroende på vad förhandsbeskedet kommer att ge + gästhus/arbetsplats på 40 kvm (ej inräknat i kalkylen). Vi skissar på huset själva och får hjälp av en arkitekt med slutfinish. Enkelt trähus, till utseende som en mindre lada, diffusionsöppen konstruktion, plintgrund på berg/morän, enskilt avlopp/vatten, uppvärmning nån form av vattenburet system. Vi har tänkt beställa stomrest klimatskal klart utvändigt och till innervägg, men göra en del annat arbete själva (med hjälp av kunniga vänner) såsom en del markarbeten på tomten, grunden, inredning/målning osv. Vi kan också tänka oss att köpa begagnat el. hitta billiga alternativ för badrum, kök, och golv t ex.

Nu jobbar vi med en grovplanering och budget för att banken ska kunna ge oss lån. Vi har hittat en tomt, så jag har räknat på det ungefärliga priset säljarna har gett oss. Nu undrar jag: vilka kostnader har jag missat? Var kan man teoretiskt sett spara? Var kan det dra iväg? Kan man spara mycket på att bygga stommen själv och istället leja bort arbetet med inredningen? Hur är det nu med 1 vs. 1,5-plan - hur mycket är besparingen? Poster markerade med * har vi fått åtminstone en offert/uppskattning på. Tacksam för tips och kommentarer!

Tomt inkl avgifter och bygglov 900 000*
Avloppslösning 120 000*
El 20 000
Borrad brunn 60 000*
Markarbete + grund 130 000
Klimatskal inkl. montering 850 000*
El- och VVS-installation 150 000
Värme + ventilation inkl. inst. 200 000
Badrum 50 000
Kök 30 000
Inredning (trapp, golv, målning) 150 000

Ca 2 700 000 kr
 
  • Gilla
Krille4 och 1 till
  • Laddar…
En risk när man bygger litet och kompakt är nog att man blir för snål. Många som vill bo i hus är barnfamiljer och då bör man ha minst tre sovrum, gärna 4. Det bör också finnas två toaletter och en tvättstuga. Risken är annars att huset kan bli svårsålt. Så jag hade absolut satsat på 1 1/2-plan - kanske med oinredd övervåning.
 
Det kan väl inte bli så mycket till kök för 30 tkr? Bara kyl/frys, ugn, spis, fläkt kostar ju närmare det?
Likaså badrummet är i underkant, även om ni gör allt själva skulle jag tro.
 
pelpet skrev:
En risk när man bygger litet och kompakt är nog att man blir för snål. Många som vill bo i hus är barnfamiljer och då bör man ha minst tre sovrum, gärna 4. Det bör också finnas två toaletter och en tvättstuga. Risken är annars att huset kan bli svårsålt. Så jag hade absolut satsat på 1 1/2-plan - kanske med oinredd övervåning.
Snål och snål. Vår idé är att bygga funktionellt och flexibelt - dvs utefter förändrade behov ska huset kunna förändras. I vårt fall betyder det i nuläget ett större sovrum, ett mindre och ett arbetsrum + ett badrum med tvätt (har aldrig bott med separat tvättstuga förutom i lägenhet) + liten gästtoa, och så storstuga då. Jag tycker snarare att fler borde sätta en gräns på hur stora hus de egentligen behöver. Vi vet att kvadratmetermässigt blir huset dyrare. Fördelen med att bygga mindre om vi skulle vilja sälja är att det kan funka som sommarhus. Vi bor inte direkt i ett område där villor går som smör i solsken, men en sketen sommarstuga kan gå för mkt...

Jag förstår dock vad du är ute efter och fördelen med 1,5-plan är just den att vi i nuläget inte behöver "göra klart" allt, t ex den extra toaletten. Bygger man 1-plan kan man inte gärna skippa att sätta upp några väggar och göra det "sen".... Men oinredd vind funkar ju faktiskt det. Vi får se vad förhandsbeskedet ger!
 
  • Gilla
Sylvestris och 1 till
  • Laddar…
Permanentboende: definitivt 2 toiletter. Lite tips: Materialval: enkla, slitstarka enhetliga material. Jag valde gran och betong (även granpanel i tak). Fönsterdimensioner av standard, så få varianter som möjligt. Jag skippade tom ytterdörr och har (kraftigare) terrassdörr/grovingång. Enbart skjutdörrar i huset (bortsett från toa) - de står ändå oftast öppna och skjutdörrar sparar boyta. Börja med ett föräldrasovrum men avsätt möjlighet att dela av för ytterligare rum i senare skede dvs ta hänsyn till fönsterplaceringar etc.
Jag håller inte med om att man måste prega in så många sovrum som möjligt från början. Det finns idag mängder av små familjer och utgår du från ett hus under 100 kvm blir det tufft och varje kvadratdecimeter måste planeras. Tänk extra mycket på teknikutrymmet!

Jag anlitade en stockholmsarkitekt som lyckades mycket bra - drygt 100 kvm för mig och min hund ... inkl atelje/matsal på 24 kvm. I vintras delades ett luftigt utrymme för ytterligare ett stort sovrum för alla barnbarn som fötts efter att huset byggdes. Detta var planerat på ritningen men gjordes först efter 10 år.


Tillägg: ditt inlägg skrevs samtidigt som mitt och jag ser att du tänker som jag :)
 
Redigerat:
  • Gilla
Sylvestris och 2 till
  • Laddar…
mexitegel skrev:
Det kan väl inte bli så mycket till kök för 30 tkr? Bara kyl/frys, ugn, spis, fläkt kostar ju närmare det?
Likaså badrummet är i underkant, även om ni gör allt själva skulle jag tro.
Vi tänker nog ta ett kök på Blocket för några tusen max. Men komplettera om det är något av det du räknar upp som inte är ok - därav 30. Men kanske får vi kika närmre på det.

Badrum där är det lite beroende av vad man räknar in men här måste vi räkna mer noggrant, helt klart! Tänk dock igen på att det är budgethus (dvs vi kan tänka oss att ta kakel och en del armatur/badkar osv från Blocket). Dock vill t ex inte ha ett gammalt tröskverk till tvättmaskin.
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
yonna skrev:
Permanentboende: definitivt 2 toiletter. Lite tips: Materialval: enkla, slitstarka enhetliga material. Jag valde gran och betong (även granpanel i tak). Fönsterdimensioner av standard, så få varianter som möjligt. Jag skippade tom ytterdörr och har (kraftigare) terrassdörr/grovingång. Enbart skjutdörrar i huset (bortsett från toa) - de står ändå oftast öppna och skjutdörrar sparar boyta. Börja med ett föräldrasovrum men avsätt möjlighet att dela av för ytterligare rum i senare skede dvs ta hänsyn till fönsterplaceringar etc.
Jag håller inte med om att man måste prega in så många sovrum som möjligt från början. Det finns idag mängder av små familjer och utgår du från ett hus under 100 kvm blir det tufft och varje kvadratdecimeter måste planeras. Tänk extra mycket på teknikutrymmet!

Jag anlitade en stockholmsarkitekt som lyckades mycket bra - drygt 100 kvm för mig och min hund ... inkl atelje/matsal på 24 kvm. I vintras delades ett luftigt utrymme för ytterligare ett stort sovrum för alla barnbarn som fötts efter att huset byggdes. Detta var planerat på ritningen men gjordes först efter 10 år.


Tillägg: ditt inlägg skrevs samtidigt som mitt och jag ser att du tänker som jag :)
Precis så tänker vi!

Förresten: när jag smugit omkring här på forumet har jag alltid undrat hur ditt hus är planerat eftersom jag läst om det i en och annan tråd ;-) Arkitekt blir ett måste (hur mycket jag än ritar så är jag inte arkitekt...) - på detta område har vi bra kontakter som tur är!
 
pelpet skrev:
Snål var kanske fel ord men kolla in den här tråden.

[länk]

Jag hade absolut inte lagt ihop badrum och tvättstuga. Så gör man i lägenheter, inte hus.

Bygger man enplan så kan man bygga en del av huset som oinrett dubbelgarage, som senare går att bygga om till fler sovrum. Ett garage brukar man kunna bygga senare.
Kollade tråden - tråkigt när folk är duktiga på att planera ytor att det inte uppskattas. Vi kan dock inte bygga för att sälja. Det vi eventuellt kan göra är att förbereda i bygglovet för en större yta än den vi bygger (som ditt exempel med garage, el som mitt förslag med komplementsbyggnad a 40 kvm). Sen får man också betänka de nya reglerna kring tillbyggnad utan bygglov.

Varför ska man inte ha tvättmaskin i badrum? Vad är anledningen till "att man inte bygger så".
 
  • Gilla
Sylvestris och 1 till
  • Laddar…
Det här ska bli intressant att följa då jag tror att det finns mycket pengar att spara vid ett husbygge. Speciellt om man är beredd att gå ner i storlek genom en smart planlösning. Hade vi haft tid är jag säker på att vi klarat oss på en mycket mindre yta än vi nu bygger. Att t ex kombinera badrum och tvättstuga är ett smart sett att spara yta om man inte är för stor familj.

En oinredd vind är dock en bra idé då det gör att ni kan bo kvar om ni får behov av större boende och samtidigt öppnar det för en annan målgrupp om ni vill sälja i framtiden.
 
  • Gilla
Sylvestris och 2 till
  • Laddar…
freitag skrev:
Varför ska man inte ha tvättmaskin i badrum? Vad är anledningen till "att man inte bygger så".
För att en ska kunna skita medans den andra tvättar? Tvätthanteringen för en sportande barnfamilj är en rätt omfattande historia som blir mycket smidigare om man har en del utrymme.


Jag tycker absolut att man bör tänka på försäljningen när man bygger en villa. Boendekostnaden är ju byggkostnad - försäljningspris + driftkostnader + underhållskostnader. Om du bygger utan hänsyn till parametern försäljningspris riskerar du att få ett onödigt dyrt boende. Om man sparar 250000 kr på att bygga 100 kvm istället för 130kvm, men får 500000 kr lägre värde på huset, så har man ju skjutit sig i foten.
 
Här kommer några konkreta förslag på hur ni kan hålla nere kostnaden i alla fall.

Fundera på det där med diffusionsöppen konstruktion. Det innebär väl i praktiken träfiberisolering? En sådan konstruktion är dyrare än en vanlig mineralull/plastkonstruktion och man måste ändå hålla på med olika skikt. Kolla in pris och väggkonstruktioner innan ni bestämmer er.

I ett nybygge finns det väl inget alternativ till golvvärme? Billigaste sättet att bygga golvvärme är nog att spika glespanel med distans som undergolv och lägga plåtar direkt mellan glesen.

Bor ni sjönära? Isåfall är nog sjövattenvärmepump en vettig uppvärmningsform. Räkna också med att ni kan behöva en avsaltningsanläggning, det är mycket problem med saltvatten i brunnar i skärgården. Det innebär att ni kan behöva pumpa vatten till huset.

Skaffa fiber, om möjligt. Pendling till jobb från skärgården är tidskrävande. Det är väldigt bra om man kan jobba hemma ibland.

Samla ihop VVS:en så mycket som möjligt kring en punkt i huset. Håller nere kostnad och komplexitet. Ni måste också bygga en isolerad låda under huset där avlopp går ner i marken och vatten kommer upp.

Dra 5G1,5-slang själva i huset, kom sedan överens med elektriker om inkopplingen. Att spika fördragen slang kan vem som helst göra. Med 5 ledare kan man sedan koppla in belysning mm lätt. 5G2,5 till spis, värmepump och parkeringsplats för bilen.

Markarbetena kanske ni kan skippa i hög grad om ni bygger med plintgrund. Med en skurupsborr kan ni borra hål för plintar och gjuta direkt i hålen. Om ni kan acceptera att ha en naturtomt istället för en gräsplan så kan ni spara in där. Frågar man mig är det mycket mysigare med en uppvuxen tomt där man anpassat huset till tomten, än en avplanad yta där man ställer ett kataloghus.

Lägg ner kulvert till garaget/gästhuset så att ni kan få dit varmvatten mm enkelt. Om det är möjligt så tryck dit ett 160mm avloppsrör också för framtida bruk. I ett sånt kan ni lätt trycka in el, vvs, fiber etc. Man behöver inte ha fall för ett avlopp om man väljer ett system med avloppspump. Då borde det funka med en grov PEM-slang.

Bygg med ordentliga takutsprång. Det håller nere fasadunderhållet. Skärgård = mycket blåst. Välj ett bra tak med lång livslängd. Jag skulle tro att falsad plåt är ett bra val.

Det billigaste badrummet bygger man med vinylmatta på golvet och målat system.
 
  • Gilla
Krille4
  • Laddar…
pelpet skrev:
Här kommer några konkreta förslag på hur ni kan hålla nere kostnaden i alla fall.

Fundera på det där med diffusionsöppen konstruktion. Det innebär väl i praktiken träfiberisolering? En sådan konstruktion är dyrare än en vanlig mineralull/plastkonstruktion och man måste ändå hålla på med olika skikt. Kolla in pris och väggkonstruktioner innan ni bestämmer er.

I ett nybygge finns det väl inget alternativ till golvvärme? Billigaste sättet att bygga golvvärme är nog att spika glespanel med distans som undergolv och lägga plåtar direkt mellan glesen.

Bor ni sjönära? Isåfall är nog sjövattenvärmepump en vettig uppvärmningsform. Räkna också med att ni kan behöva en avsaltningsanläggning, det är mycket problem med saltvatten i brunnar i skärgården. Det innebär att ni kan behöva pumpa vatten till huset.

Skaffa fiber, om möjligt. Pendling till jobb från skärgården är tidskrävande. Det är väldigt bra om man kan jobba hemma ibland.

Samla ihop VVS:en så mycket som möjligt kring en punkt i huset. Håller nere kostnad och komplexitet. Ni måste också bygga en isolerad låda under huset där avlopp går ner i marken och vatten kommer upp.

Dra 5G1,5-slang själva i huset, kom sedan överens med elektriker om inkopplingen. Att spika fördragen slang kan vem som helst göra. Med 5 ledare kan man sedan koppla in belysning mm lätt. 5G2,5 till spis, värmepump och parkeringsplats för bilen.

Markarbetena kanske ni kan skippa i hög grad om ni bygger med plintgrund. Med en skurupsborr kan ni borra hål för plintar och gjuta direkt i hålen. Om ni kan acceptera att ha en naturtomt istället för en gräsplan så kan ni spara in där. Frågar man mig är det mycket mysigare med en uppvuxen tomt där man anpassat huset till tomten, än en avplanad yta där man ställer ett kataloghus.

Lägg ner kulvert till garaget/gästhuset så att ni kan få dit varmvatten mm enkelt. Om det är möjligt så tryck dit ett 160mm avloppsrör också för framtida bruk. I ett sånt kan ni lätt trycka in el, vvs, fiber etc. Man behöver inte ha fall för ett avlopp om man väljer ett system med avloppspump. Då borde det funka med en grov PEM-slang.

Bygg med ordentliga takutsprång. Det håller nere fasadunderhållet. Skärgård = mycket blåst. Välj ett bra tak med lång livslängd. Jag skulle tro att falsad plåt är ett bra val.

Det billigaste badrummet bygger man med vinylmatta på golvet och målat system.
Tack för tipsen! Mycket bra! Det där med 5G1-slang och skurupsborr måste jag kolla upp - helt nytt!

Vi bor redan på platsen och har gjort det i flera år, så pendling, lokala entreprenörer och bygg/avloppsregler för den här kommunen osv har vi koll på. Nån sjönära tomt skulle jag aldrig välja för permanentboende - säkert härligt som sommarboende, men det blåser rätt friskt som det är i skärgårn ;-) Annars är en hel del av dina tips inräknade - plintgrund utan större ingrepp i naturen (sprängning osv), + ett murat/isolerat teknikrum under huset för Aquatron (toalösning) + ev. acktank och vatten in/ut. Kök/toa/bad/tvätt samlat i huset. Vi skulle aldrig anlägga några gräsmattor! Huva. Tomten är en väldigt vacker naturtomt, med lite röjning blir den fin och ljus också.

Har man en extra-toa kan man tvätta och bajsa i olika rum ;-) Jag tror att själva idén med att bygga kompakt är att man måste lämna vissa "så här gör man och så här gör man inte". Annars KAN det inte bli speciellt mkt mindre. Men nåväl, jag lyckades iaf rita in en liten tvättstuga på samma totala yta i mina skisser just in case... Allt är såklart ritat efter minimimått och aktuella tillgänglighetsregler. Nåt annat är ju inte aktuellt!

Angående försäljningspris så tror jag ändå att det är lättare att sälja ett lite mindre hus på den här ön! (Om man nu ska tänka på det). Dessutom har vi i nuläget inte råd med de där extra 30-40 kvm, även om just de har ett lägre kvadratmeterpris än de första 60 kvm. Därav har jag startat den här tråden...
 
  • Gilla
Sylvestris och 1 till
  • Laddar…
En idé om hur ni skulle kunna hålla nere kostnaden är att satsa på 1½-plan, och rita huset för en framtida inredning av övervåningen. Om ni bygger ett badrum nu men förbereder med en V/A-stam upp till en plats där ni kan ha ert andra badrum senare så håller ni nere kostnaden samtidigt som ni möjliggör två badrum när behovet finns (om/när man bor en hel familj i huset). Ni behöver inte heller bygga en trappa till våning två utan det räcker om ni förbereder ett utrymme för en trappa. Där kan ni placera ett förråd eller en klädkammare idag.

Jag hade också sett till att bygga en stor altan. Gjut plintarna till den med en gång och bygg tak till åtminstånde en del av den. Gärna integrerat i befintligt tak om det är lämpligt. Altan är billigt att bygga och gör huset mycket större i realiteten. Tak-över-altan är också billigare att bygga än vanligt tak. Eller förbered åtminstånde för sånt tak så att ni enkelt kan skarva på det på befintligt tak. Det påverkar lutning på hängrännor mm.

Är aquatronen verkligen ekonomiskt motiverbar? Dvs att kostnaden för aquatron + tvåkammarbrunn + infiltration är lägre än kostnaden för en trekammarbrunn alt minireningsverk + infiltration?

Om ni kan slippa aquatronen så kan ni nog skippa teknikrummet under huset också. Det blir nog isåfall kostnadseffektivare att bygga huset 3 kvm större och ställa acktanken där (sätt en rejäl plint eller två rakt under). Ett sånt rum borde ni kunna integrera tvättstugan i också.

Jag tycker att ni ska tänka "billigt", inte "litet". Visst finns det en koppling mellan pris och yta, men det är väl lågt pris ni är ute efter?
 
Tack för tipsen! Ja vi hoppas att förbeskedet kommer säga att vi får bygga 1,5-plan för då är tanken att göra såsom du beskriver.

Nja, vi tänker nog inte bara "billigt" - då hade vi nog valt ett Älvsbyhus el annat billigt nyckelfärdigt. Vi tänker yteffektivt, smart och miljöriktigt. Ingen av oss gillar stora hus med mycket städning och massa skräp som man samlar på sig (tyvärr funkar vi så). Så en liten släng av compact living vill vi ha, dock inte tiny tiny som husvagnsboende t ex.

Aquatron är inte en speciellt dyr lösning! Vi vill gärna slippa slamtömning och tänker kretslopp. Så då är det en bra lösning. Men visst, vi är öppna för lite olika idéer här. Jag älskar att läsa på om och kolla lösningar för enskilda avlopp! En ACT hade varit det bästa men går bort pga kostnad...

Tror du har rätt angående teknikrum, åtminstone acktank bör stå i samma plan. Ej källare.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.