Ursäkta att jag lyfter denna mossiga tråd men jag måste bara säga att Bosch blå GST 85 PE är sticksågarnas sticksåg!
Och för dom som använder cirkelsåg till "allt" så vill jag bara säga att det beror nog på att ni inte har någon Bosch blå GST 85 PE.
Inget annat elverktyg är ett så säkert köp!

Lägger man ex vis golv, så är det enkelt att bara greppa sin kära GST 85 PE och kapa brädan med sågen upp och ner så att klingan helt spånfritt följer din ritade linje.

Sticksågar med "väskhandtag" är löjliga och vingliga.

Bosch GST 85 PE - Försök hitta en bättre sticksåg om du kan! ;)
 
Bosch GST 85 (blå) är nog sticksågarnas sticksåg. Har dock själv storebror dvs Bosch GST 100 men den är jag inte nöjd med. Har varit tvungen att lämna in den för reparation, pendlingen slutade att fungera.

Farsan har en gammal 85:a och den går fortfarande som tåget.
 
micke_011 skrev:
ja, i min värld, fram till i dag, har cirkelsågen varit sågarnas såg, mina trötta b&d-stickisar har använts när fogsvansen varit slö eller cirkeln varit defekt. men där ser man, en rejäl stickis är tydligen modellen! bäst att åka och kolla då, eftersom det har blivit dax att skaffa en ny cirkelsåg.. u live and u learn!
Det ena utesluter inte det andra. En cirkelsåg är kung i sina sammanhang.


 
Efter att ha slitit ut att antal blad med 85:an (både trä och metall) sedan jul kan jag nu konstatera att det är en mycket bra såg.

Kan ni köpa den för 1500:- så är det bara att slå till.

Ni kommer inte att ångra er! köp, köp, köp...
 
Grattis!! ;D

Den "riktiga" förvaringsboxen är ganska basic, men helt ok. Den flörtar inte med konsumenten, vilket bara ökar mitt förtroende för produkten.  :)
 
Fungerar Boschen bra för att såga långa raka snitt i MDF?

/Johan
 
dvraptor skrev:
Fungerar Boschen bra för att såga långa raka snitt i MDF?

/Johan
Det går ju hyfsat om man använder någon sorts rätskiva att styra efter.

Ännu bättre är det förstås att använda en cirkelsåg med anhåll eller rätskiva alternativt ett sågbord.
 
Var inne på en Järniabutik nyss men dom sålde ingen Bosch till det priset, istället hade dom en liknande modell från AEG - step 800x, nedsatt från 2100:- till 1495:- Är den lika bra eller?

Har erbjudandet med Bosch gått ut?


/Johan
 
dvraptor skrev:
Var inne på en Järniabutik nyss men dom sålde ingen Bosch till det priset, istället hade dom en liknande modell från AEG - step 800x, nedsatt från 2100:- till 1495:- Är den lika bra eller?

Har erbjudandet med Bosch gått ut?


/Johan
Åk då till K-rauta - dom har!
 
dvraptor skrev:
Fungerar Boschen bra för att såga långa raka snitt i MDF?
Man får ha bra sågblad också! En kalassåg med pellejönsblad blir ingen bra kombination.
Finns massvis med blad att välja på för olika ändamål. Jag har själv blad för olika fina snitt, olika hårdheter, metall, kakel osv osv...

Har man dåliga eller fel blad så blir det inga raka snitt, det vet jag av egen erfarenhet. :(


 
Fick ett erbjudande från min lokala Järnia handlare i brevlådan idag där 85:an kostade 1.495 kr. Erbjudandet gäller till 15 maj.
I morgon blir det en ny sticksåg!!!
 
Min sticksåg använder jag sällan.
Däremot går tigersågen på högtryck. Den kommer åt eftersom den inte har samma stora bredd (om man räknar i bladets längdriktning) som en sticksåg samt har längre blad. Sticksågen däremot har högre precision.
En sak till.
Det ska vara batteridrivet, jag kör DeWalt.
 
BAS skrev:
En sak till.
Det ska vara batteridrivet, jag kör DeWalt.
Äsch! DeWalt är ett modemärke. Gula Black n Decker, bah... ;)

De bästa tigersågarna kommer från Milwaukee såklart.

(Jag är lite svag för Milwaukee och AEG eftersom jag tycker att det är coolt att ett svenskt företag, Atlas-Copco, går och köper största handelverktygsföretaget i USA. Att vertygen dessutom är makalöst bra gör ju inget. Heja Sverige! ;D )
 
Framerate skrev:
Äsch! DeWalt är ett modemärke. Gula Black n Decker, bah...  ;)
är det inte så att DeWalt är upp-poppade ELU, B&D köpte ELU och DeWalt, satte färgen och loggan från DeWalt på ELU-maskinerna??
 
Jag trodde inte att B&D köpt DeWalt utan att dom skapat märket själv, men jag vet inte.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.