Snailman
martinradbo skrev:
Tack. Kollade på Ahlsell och den verkar finnas i två varianter. Dels den du visar som jag tror heter + och dels denna något enklare:

[bild]
Jag har en sån rätt gammal, tjugo år kanske eller mer, men den har beckat ihop, nån som vet vad man kan göra åt det?
 
Jag har ALDRIG genom alla år sett en elektriker använda den typen av skaltång på nått "bygge" :confused:
Ps
Köpte en själv för många år sedan som jag efter någon vecka "ratade" och gav bort till en hempulare.
 
  • Gilla
nissenhj och 1 till
  • Laddar…
elmont skrev:
Jag har ALDRIG genom alla år sett en elektriker använda den typen av skaltång på nått "bygge" :confused:
Ps
Köpte en själv för många år sedan som jag efter någon vecka "ratade" och gav bort till en hempulare.
Det betyder ju inte med automatik att det är en dålig produkt.

Ibland gör jag som min far. Han rådfrågade sin bankman om vilka värdepapper som man skulle placera i, och tog sen rekommendationen från honom och gjorde precis tvärtom :)
 
Jag kommer för övrigt införskaffa både en CC22 och en Stripax så blir alla i tråden nöjda.
 
  • Gilla
nissenhj och 2 till
  • Laddar…
martinradbo skrev:
Jag kommer för övrigt införskaffa både en CC22 och en Stripax så blir alla i tråden nöjda.
Det är du som ska bli nöjd och nu har du alla förutsättningar oavsett smak.

Det som ligger typen Stripax lite till last är att de slits ut ganska fort om de används generellt på många typer ledare där EK tar mer på dem. Blir givetvis lite veka och plastiga om de ska vara lätta, klippdelen är inte heller så lämplig för EK och blir lätt skadad och slö.

De som jobbar med klenare RK för tex skåpsbygge i verkstad verkar uppskatta den typen så där har de sin plats. Finns även bättre mer gedigna av den typen från tex Jokari.
 
  • Gilla
pr95
  • Laddar…
martinradbo, jag påstår på intet vis att den typen av skaltång är dålig, men den fungerar lite sämre för vanliga elektriker än för dom som sitter och tex bygger automatikskåp. Så ett verktyg som är toppen på ett ställe är mindre bra på ett annat ställe av olika orsaker.
 
maah skrev:
Nu va det ju skaltång och inte kabelsax du va ute efter, men jag vill ändå rekommendera en helt vanlig kabelsax. Mycket billigare och enkel att använda både till att klippa och skala kabel med.
[länk]

Använder elektriker skaltång över huvud taget, alla jag har stött på kör med kabelsax?
Om jag ska koppla flera kopplingsdosor/takdosor så brukar jag dra upp Stripaxen från verktygsväskan, annars så kör jag på CC22:an.
En stark fördel för Stripaxen är att det går att ställa in att plastsnuttarna blir kvar på ändarna. Då kan man sedan efteråt plocka bort dom och direkt lägga på stegen, i fickan eller dyl.
Man slipper få hela golvet fullt av plastsnuttar som det brukar bli med CC22.
FK-avskal i klinkerfogar innan det är fogat är ju ett klassiskt irritationsmoment på ett bygge.

//Patrik
 
Redigerat:
  • Gilla
Neo111 och 2 till
  • Laddar…
Frugan blir bli nästintill vansinnig när det ligger plastsnuttar av kabel utspridda över hela golvet, så där finns det ju en klar fördel med Stripax :D
 
Patrik_Hed skrev:
Om jag ska koppla flera kopplingsdosor/takdosor så brukar jag dra upp Stripaxen från verktygsväskan, annars så kör jag på CC22:an.
En stark fördel för Stripaxen är att det går att ställa in att plastsnuttarna blir kvar på ändarna. Då kan man sedan efteråt plocka bort dom och direkt lägga på stegen, i fickan eller dyl.
Man slipper få hela golvet fullt av plastsnuttar som det brukar bli med CC22.
FK-avskal i klinkerfogar innan det är fogat är ju ett klassiskt irritationsmoment på ett bygge.

//Patrik
Ska jag klippa ett mindre gäng kablar är det ibland skönt att slippa städa efter sig, det vill säga lägga allt skräp direkt i fickan. Men håller man på med större arbeten är det befriande skönt att bara släppa ner allt på golvet, för att i slutet av arbetet ta några minuter och städa efter sig istället.

Oavsett om det är på ett bygge eller hemma :)
 
Patrik_Hed skrev:
En stark fördel för Stripaxen är att det går att ställa in att plastsnuttarna blir kvar på ändarna. Då kan man sedan efteråt plocka bort dom och direkt lägga på stegen, i fickan eller dyl.
Man slipper få hela golvet fullt av plastsnuttar som det brukar bli med CC22.
FK-avskal i klinkerfogar innan det är fogat är ju ett klassiskt irritationsmoment på ett bygge.

//Patrik
Det har jag inte tänkt på, man kanske skulle köpa en sån igen. Tidigare hade jag den till EKKX men har inte använt en sån på flera år. Bra tips!
 
  • Gilla
Patrik_Hed
  • Laddar…
Jag hade med satsat på en bra kabelsax.
Köp den bara inte på Biltema. Jag köpte en där för något år sedan, och jag är inte nöjd. Den skalar förvisso, men när man klipper kabeln är det en eller två kardeler som inte klipps av. Grymt irriterande. Bytte till en ny när jag var förbi Biltema, men samma sak med den tyvärr.
biltematang.jpg
Lägg en hundring till så får du en bättre.
Angående kabelsnuttarna. Jag brukar skala så att plaständen är kvar och håller ihop kardelerna när jag klipper av så slipper man få små koppartrådar överallt.
 
Bara jag som gillar den här typen?
2000022940.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

(Ja, det är Biltema nr 12194, men jag tycker det är riktigt bra precision.)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.