Nyligt fått en pelletskamin (Lilla frö med drag) installerad och innan vi satte igång och eldade ringde vi sotare som kom över för att göra besiktningen, den besiktningen fick vi nu en räkning på 1900kr för vilket gjorde oss lite överraskade.

Helt nya och dumma i ämnet och säkert vårat fel och normalt fast pris men jag gick efter vad jag verbalt fick info om över telefonen innan jag bokade vilket var "runt 800kr".

Utöver det känns det som att någonstans rimligtvis kanske det finns någon grund att vädja på då besiktningen inte omfattade klättra på taket, provtrycka, etc etc, utan han spendera hela 4min med all lysa med ficklampan in i kaminen och ute vid drag enheten sen 10 min småsnack medans papperen skrevs på ovanpå det.

Är förberedd på att betala då jag borde kollat mer i förväg men skriver här mest för tankar kring om det finns någon man kan göra eller ska jag bara svälja kostnaden och se som en läxa?

Tillägg : Sotaren har ca 20-25min (tur och retur) resa till oss från kontoret.
 
Redigerat:
Det kallas läropeng! ^^
Det går att bestrida en faktura från sotaren men det är svårt att få igenom, jag vet av erfarenhet, jag betalade till slut!
Skalan efter ett bra leverne går till så här:
:rolleyes:
1 Glad "tant"
2 Glad sotare

Obs! om sotaren och tanten blir glada tillsammans blir inte jag glad!
 
  • Gilla
  • Haha
Workingclasshero och 1 till
  • Laddar…
sotaren ifråga måste väl kunna redogöra för skillnaden mellan 800kr och 1900kr iallafall? Att besiktiga en nyinstallerad kamin måste det väl ändå vara ett fast pris på och sen kanske det tillkommer nåt men då ska man väl upplysas om det.
 
Det kan vara fråga om två besiktningar vid installation av en kamin mot en befintlig skorsten! Dels före installation för att kontrollera skorstenens rökkanal och en efter installationen för att kontrollera installationen. Då blir det mer rimligt med 1900 Kr, men ring sotaren och fråga hur de räknar.
 
1 timmes restid ca 1000:- + bilkostnad 100:- + besiktningstid o protokolltjosan..800:-. det kan nog va en gissning. L:a frö med drag har ingen skorsten thomas 33 utan bara en väggenomföring o en fläkt.
 
Claes Sörmland
Det råder fri marknad för installationsbesiktningar så man får passa sig vem man anlitar. Annat är det för avgifter vid sotning och brandskyddsinspektioner - där har ett sotarföretag monopol i området så det är prisreglerat i avtal med kommunen.

Jag betalade nog strax under 2000 kr för installationsbesiktningen. Men då var det teaterrök och kravlande på vind och tak.
 
Ringde upp sotaren efter att jag fått lite extra kött på benen av svaren här och det visade sig att den jag bokade med helt enkelt glömt att lägga in vilken typ av besiktning det var (drag är tydligen inte jättevanligt här uppe iaf) som skulle faktureras så blev inte tvungen att betala 1900kr utan landade på strax över 900kr vilket överensstämmer med vad han sa i förväg så alla nöjda och glada.

Tack för alla svar.
 
  • Gilla
Workingclasshero och 2 till
  • Laddar…
Hur har din kamin lilla frö+kmp drag fungerat under dessa år ? Det är svårt att hitta någon objektiv bedömning på något forum.
 
M McFlys skrev:
Hur har din kamin lilla frö+kmp drag fungerat under dessa år ? Det är svårt att hitta någon objektiv bedömning på något forum.
Vi är nöjda såhär 6+ år senare, kmp drag delen är extremt simpel konstruktion (less is more) och har tuffat på utan problem och enda problemet på innedelen var efter något år då matningen till skruven överhettades p.g.a att isoleringen inte suttit rätt men det fixades på garantin och har gått bra sen dess.

Dem två sakerna vi kan anmärka på är att utblåset för att skicka ut värmen i rummet är klent så vi måste lämna framluckan luckan öppen om vi inte bara vill ha varmt just runt kaminen, samt att justeringar av matning och fläktar är pilligt i alla menyer men nödvändigt för att förhindra att den börjar sota då -10 och -25 givetvis kräver olika inställningar.

Det finns en nyare modell av lilla frö sen vi köpte våran som löser meny pillandet av vad jag förstått då den har fler sensorer så den kan autojustera matning och fläktar. och den ser ut att ha bättre hål på framsidan av luckan för bättre utblås av värmen jämfört med våran som bara har tre hål med galler över på dörren där värmen kommer ut.

Vi bor i Norrbotten och kör ganska hårt med den i -20 / -25 dem kallare vintermånaderna och den hjälper våran llvp så vi i övrigt knappt måste använda våra el-element på väggarna.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.