http://www.harvia.com/files/pdf_installation_info/36601/BC_FISV.pdf

Någon som blir klok på hur man tänkt sig koppla in aggregatet till dosan i väggen? 3 eller 5 trådar? Och arean?

Klarar man 6 kW med 1,5mm2? Elektrikern pratade om 2,5mm2 och det har jag köpt.

:x
Erber

Ps. Och innan nu någon frågar. Nej..jag kopplar inte själv utan det gör behörig elektriker. Grannen! Men jag förbereder så han kan fixa det snabbt utan att bli less på mig.
 
Du skall ansluta aggregatet med fem ledare i Sverige. D.V.S 3 faser + nolla + skyddsjord.
2.5 mm2 ledare fungerar utmärkt. Enligt manualen kunde man även använda 1,5 mm2. 1,5 mm2 är OK eftersom rekommenderade säkringar är 10 a. förläggningssätt och kabellängd kan göra att man bör/ skall använda 2,5 mm2.

1 fas alternativet används i vissa länder med enfas matade bostäder. I dom fallen är huvudsäkringar på 63 a eller mer ingen ovanlighet
 
Redigerat:
Jag tror knappast att elektrikern blir less på dig om han får göra hela jobbet, däremot blir man lite less när man kommer och kunden "stolt" visar vad h*n gjort.
 
  • Gilla
Patrik_Hed
  • Laddar…
Dimensionen skulle som sagt säkert räckt med 1,5 kvmm. Men vad för kabeltyp har du köpt? Det är ju inte bara strömmen den skall tåla.
 
Nja....isåfall blir elektrikern less på sin svärfar.
Och jag är själv elkunnig, men inte jobbat med det på 25 år, så jag håller tassarna borta när det blir "komplicerat".
 
Jag har dragit 2,5 fram till dosan som kommer från centralen. Där får elektrikern ta vid. Problemet är att jag är lite osäker om vp-röret från 68 ingjutet i källarväggen klarar 5 tråd 2,5 från centralen. Idag har det används till ett borttaget el-element. Där står idag bastun. Två blå och en röd av gammal standard gick där.

Där kan det bli att jag måste röra nytt och borra genom betongvägg och då blir det ett jävla problem.

:wow:
 
Till 6 kW drar man lämpligen 5G1.5 mm2, det får man igenom "alla" rör om dom inte är skadade.
 
  • Gilla
Müssli och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.