Var köper ni filter till era ftx-aggregat? Jag har ett systemair vtc 300 och originalfiltren känns ju ruskigt dyra. Dom billiga webbshopparna känns lite suspekta på något vis så jag vet inte om jag vågar beställa utan referenser.
 
Hej, jag beställde billigt (ej original) filter från Soliduct. Det jag fick tyckte jag var av så dålig kvalitet att jag skickade tillbaka det och tog ett original istället. Filtret hade glipor vid ramen där partiklar skulle tagit sig igenom. Jag vill inte riskera att sätta igen vvx! Kan vara så att jag hade otur vore intressant att höra fler erfarenheter. Min FTX är en REC 400S-EC.
 
Förr fanns ett talesätt likt: jag går ut och tar en nypa frisk luft. Iofs har luftkvaliten utomhus försämrats sedan dess men denna hysteri att filtrera uteluft till nära nog oigenkännlighet verkar gått överstyr och tjänar i första hand filtermånglarna.Att behöva ha f7-filter för att skydda växlaren och som helt naturligt måste bytas dubbelt så ofta som uteluftsfiltret är såklart ett lönsamt koncept för då byts oftast även uteluftsfiltret, som är betydligt mindre belastat om man inte bor vid sveavägen el likn, samtidigt. Och detta till en orimlig hög kostnad som i sin tur får räknas in i totala energi o kostnadsbalansen. Att montera ett grovfilter, G85 el likn, och som kostar 100:-/kvm och som regel räcker till 5 års förbrukning, i luftintagsgallret spar såklart aggregatets uteluftsfilter men att sedan vissa aggregattillverkare monterat pappkasettfilter även på frånluften finns små möjligheter att göra nåt åt frånluftssidan, om man inte kostar på ett externt filterhus. I all den stund våra hus har öppningsbara dörrar o fönster finns ingen anledning att godta denna filterhysteri. Vad skulle ni tex haft för filtreringsintervaller om ni haft f-ventilation?
 
Stenper skrev:
Hej, jag beställde billigt (ej original) filter från Soliduct. Det jag fick tyckte jag var av så dålig kvalitet att jag skickade tillbaka det och tog ett original istället. Filtret hade glipor vid ramen där partiklar skulle tagit sig igenom. Jag vill inte riskera att sätta igen vvx! Kan vara så att jag hade otur vore intressant att höra fler erfarenheter. Min FTX är en REC 400S-EC.
jag köpte oxå billiga filter från ett liknande ställe. Skyhöga tryckfall över de nya filtret. returnerade och fick pengarna tillbaka. Min anläggning är injusterad med F7 på tilluft och G5 på frånluften. Kör numera originalfilter och anläggningen går mycket bättre.

Se till att det blir riktigt tätt vid filterbyte! En F7a med minsta glipa blir i praktiken en G5 med tanke på partikelgenomsläppet.
 
exerg skrev:
Förr fanns ett talesätt likt: jag går ut och tar en nypa frisk luft. Iofs har luftkvaliten utomhus försämrats sedan dess men denna hysteri att filtrera uteluft till nära nog oigenkännlighet verkar gått överstyr och tjänar i första hand filtermånglarna.Att behöva ha f7-filter för att skydda växlaren och som helt naturligt måste bytas dubbelt så ofta som uteluftsfiltret är såklart ett lönsamt koncept för då byts oftast även uteluftsfiltret, som är betydligt mindre belastat om man inte bor vid sveavägen el likn, samtidigt. Och detta till en orimlig hög kostnad som i sin tur får räknas in i totala energi o kostnadsbalansen. Att montera ett grovfilter, G85 el likn, och som kostar 100:-/kvm och som regel räcker till 5 års förbrukning, i luftintagsgallret spar såklart aggregatets uteluftsfilter men att sedan vissa aggregattillverkare monterat pappkasettfilter även på frånluften finns små möjligheter att göra nåt åt frånluftssidan, om man inte kostar på ett externt filterhus. I all den stund våra hus har öppningsbara dörrar o fönster finns ingen anledning att godta denna filterhysteri. Vad skulle ni tex haft för filtreringsintervaller om ni haft f-ventilation?
Ja visst går det att diskutera filtreringen, och naturligtvis vill filterbranschen att vi filtrerar som tokar. Själv har jag dock märkt en markant skillnad på t.ex pollen inne på möbler efter att jag satt i FTX med F7filtrering på tilluften till skillnad på min gamla frånluftventilation!

Jag har även märkt att med ett korrekt luftombyte så samlas mindre damm (textil, damm från djur och människor, smuts, pollen, mm) på ytor i hemmet. Inget gult pollenlager på våren. En sak jag oxå lade märke till är på min server som står och går dygnet runt. Efter FTXkonverteringen så är det knappt något damm i den! Ett väldigt tunnt fint dammlager på kretskort & komponenter efter ett års drifttid. Före FTXkonverteringen så var det "vilda-västern buskar" som rullade runt i datorn och processorkylningen var smetfull med smuts efter ett halvår! Städrutinerna har ej ändrats, det är bara ventilationen som är ändrad.

Så nog tror jag att minimera partiklarna på stället där man spenderar mest tid med sina nära & kära är viktigt! visst kan man "gå ut och ta frisk luft", men man spenderar extremt mycket tid inomhus med tanke på sömn och vila, och att vilja ha så ren luft som möjligt inomhus är en självklarhet för mig och min familj!
 
Jag har G4 på både till- och frånluft men det spelar ju ingen roll när originalfiltren fortfarande är svindyra. Nu byter jag bara en gång om året men jag tycker ändå att över 1000 spänn för två pappkasetter känns lite surt.
 
Kan man i efterhand, utan att det påverkar flödena för mycket, montera ett grovfilter framför F7 filter på Heru 130 på något mer eller mindre primitivt sätt? Har det effekt? Var/hur gör jag det i så fall och på både ute- och frånluftssidorna? Hade hoppats på ett filterbyte per år.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.