Jag har tidigare av tryckimpregnerat virke byggt ett altandäck som ligger direkt mot gamla stenplattor. Nu tänkte jag glas in denna altan och har därför 2 frågor:
1. Hur behöver jag förstärka detta för att befintligt däck ska "orka med" inglasade väggar och tak (kanalplast)?
2. Tänkte använda det vår-sommar-höst. Hur kan jag enklast isolera befintligt trädäck?

IMG_1516.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Då får du ju bygga om hela golvet. Varför isolera om det bara är ett höst/vår rum? Men vid närmare studie av ditt trädäck, så tror jag att du måste göra om iaf. Detta är inget du kan ställa ett uterum på. Det bör nog gjutas plint eller liknande. //P
 
Jag ställde mitt uterum på en tidigare byggd altan som bara ligger på trädgårdsplattor. Har man bra bärlager blir flytande altan minst lika bra som de överdimensionerade
150-plintar-senare-altanerna

Allt beror på hur bra bärlager under plattorna är. Känner man att det inte räcker skulle jag gräva hål för plintar i framkant. Gräva ett i taget. Sen sätta stolp i plintarna där man även skruvar fast altanen i stolpen. På så sätt kan du låta altanen vara. Troligtvis ryker den plattan som är närmast hålet när du gräver men allt borde gå att rikta upp sen när den pelaren är på plats.

Taket sätter du i en bärlina som du sätter i husväggen så den änden är lugn.

Själva glaspartierna blir inte särskilt stora laster. Det är taket som går ner med riktiga punktbelastningar som är problemet.

Jag hade inte isolerat om du inte tänkt vinteranvända det. Om du vill isolera ser det trångt ut med altandörren så då är det bara att riva allt och schakta.
 
Vart i landet ligger detta? Snölasten är inte att leka med den låga taklutningen. Plint på frostfritt djup i framkant ett måste. Men visst, det kan gå att bara ställa alltihop på altanen. Tycker bara att har man satsat x 10.000 på glaspartier, ska man då inte bygga ihop ett riktigt stöd i marken?
 
Ett snörasskydd på huset är ett måste. Annars måste man dimensionera uterummet rejält.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.