Hej hej!

Takhöjden på vårt enplanshus på landet är inte att skryta med, ca 220cm :/.
På altanen har vi ett altantak där den främre kanten blir ca 200cm vilket stör frihetskänslan av utsikten en aning när man tittar ut :)

Därför drömmer jag om att vänta på takvinkeln och bygga ett inåtlutande / bakåtlutande altantak i stället. Detta borde skapa en bättre känsla av utrymme och rymd under taket på verandan.

Jag förstår att detta borde kunna klassas som en riskkonstruktion då avrinningen från altantaket blir mot huset?
Men tror ni detta är möjligt ändå med ett bra stuprör och ev. extra skydd av takpapp under taken ner i stuprännan. På vintern får vi köra med värmekabel så avrinningen sköter sig.

Skissade på detta nedan. Kommentarer, tips och idéer uppskattas :)

Översiktsbild:
Tanken är att såga ett utrymme i reglarna på altantakets konstruktion för att få plats med stuprännan.
tak veranda.PNG

Detaljbild av stuprännan:
Under takplåten och altanens plasttak tänkte jag på båda sidor sätta tjärpapp/takpapp som väter ner i överkanterna på stuprännan för att förhindra att vatten stänker in på huset eller ner på verandan.
tak veranda zoom.PNG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Stort tack på förhand.

/ John
 
Nej, absolut inte någon sådan konstruktion!
Det behövs inga ide´er eller kompletteringar, du får bara inte bygga på det viset om du vill ha hälsan i behåll, det kommer att bli vattenskador- mögel- röta- svampangrepp, bygg rätt och riktigt!
Höj fastigheten, bryt om taket, sänk altanen, vad som helst men inte på ditt vis.
 
Redigerat:
Hej Pagno.

Tack för snabbt svar. Om du har möjlighet/tid får du gärna utveckla en aning så jag lär mig något.

Tack på förhand.
/ J
 
Skissade på ett annat alternativ där jag höjer framkanten på altanen och ändå får ett framåtlutande tak.
Ingen skönhet direkt :( men, men..

altantak framåtlutande.PNG
 
Det du skissat på är inte ens en riskkonstruktion, en riskkonstruktion är när det kan gå att bygga men man inte bör göra det.
Vatten kommer att rinna/forsa i och utanför rännan, vatten kommer att bli stående, barr,blad och annat nerbrytningsbart samlas i högar och gör miljön på taket till en illaluktande kompost, Kan man tänka att du har varit lite för ivrig i ditt "tänk" om inte helt tänkt klart?:surprised: Färgen på fasaden, den röda till höger skall inte stå i fuktig miljö, alltså till höger om den tänkta rännan, likaså om vänster om rännan, det kommer att krypa in fukt, försvaga ytskiktet på fasaden, vare sig om det är plåt, sten eller trä. Sten ger sprängningar i kontakt med vatten som inte ges chans att torka ur, trä som är målat lakas ur i färgen och sedan går skadan på djupet i virket, har du plåtfasad så klarar det sig längre innan man hittar skador.
Jag förstår att du vill hitta en lösning men du har nog börjat i fel ände.
Har du altan så sänk den i första hand, har du inte det är nästa att bryta om yttertaket och i sista hand att höja huset om du inte har altan eller kan/vill sänka plintarna.
Mvh P-A
 
Vad jag menar är att du bör kanske se över möjligheten att bryta om nocken på befintligt tak eller bygga om taket helt, den andra skissen var inte heller så bra.
 
Vet inte vilken typ av tak du ska ha men tar man bort rännan och bygger nedsänkt ränna och svetsad ytpapp så skulle det troligen gå special sak som skulle kräva mycket kunskap.
 
Bättre att bygga om stugan från sadeltak till pulpettak, så får du gott om plats.
 
  • Gilla
Pagno
  • Laddar…
Hej igen.

Tack för er feedback.

Här kommer ytterligare ett alternativ där jag "vilar"/fäster den översta delen av taket direkt uppepå plåttaket.
Har ingen koll på hur mycket taket klarar av i form av vikt mm men måste bolla iden med er iaf.
Tänker mig spontant och av bristande kunskap och erfarenhet att man kan lägga en bräda längst med hela taket. Denna skruvas ner i taket genom plåttaket (silikon mm eller liknande bör vara bra att använda mellan plankan och taket precis där man skruvar?).

Sedan fäster man korta (ca 30 cm) stolpar i plankan som takreglarna vilar på?

Bild för att försöka illustrera min dåliga beskrivning:

altantak fästa i taket.PNG


Tankar?
 
Varför inte låta det nya taket gå ända upp till det befintliga takets nock? En mycket bättre lösning då den inte tillåter "vattenskvätt" in på din nya altan samt inte ger "konstiga" lastkombinationer på ditt befintliga tak.
 
  • Gilla
Johnsvi och 2 till
  • Laddar…
Namnlös.jpg

Dra ut taket till nock och lägg plåten uppepå altantaketsreglar. förstärk med stolpar i framkant och gör en lucka så att du kan inspektera det gamla taket.
 
  • Gilla
JohnLonn
  • Laddar…
toolman77
Tack för engagemang och ritning.
Vet ni om jag behöver bygglov för att dra upp taket till nocken?
 
Lär nog behövas bygglov för den lösningen. Endast skärmtak på max 12m² är bygglovsfritt (eller är det 15m² som gäller?).
 
Redigerat:
Hej alla.

Tack för engagemanget.

Jag tar till mig vad ni säger, lägger ner tanken på bakåtlutande tak, och kommer med fler förslag :)
En för stor ombyggnad av huset är inte aktuell för tillfället. Däremot kommer jag byta takplåten vilket skapar ett litet utrymme att förstärka taket på en eller flera punkter som jag kan tänka mig stödja altantaket med.

Vad tror ni då om denna lösning:
Husets tak använder sig av sitt vanliga stuprör och altantaket får sitt egna stuprör framtill.
Brädorna som fästs på taket skruvas med farmaskruv i förborrade och silikonerade borrhål.
altantak stötta på taket.PNG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tycker ni den lösningen suger kanske en en bräda får fästa i taket då bärigheten på den enskilda inte blir lika stor om jag använder två stopar i vardera hörn innerst huset. Detta blir dock inte lika snyggt eller "fritt" som om alla tre reglar går upp på taket.
altantak. en stötta på taket.PNG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


För att göra det snyggare målar jag sedan den del av reglarna som går upp på taket svart så försvinner de bättre i konstruktionen.

Vad tycks?

Tack på förhand
John
 
Ingen bra lösning att fästa altantaket mittpå det riktiga taket.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.