Jag har förståelse för att man har standardlängder på lager virke. Men nu är det så att jag skall byta vindskivor på kåken. Det är ett helt standard Gullringshus byggt 89/90. Vindskivorna har en mini längd av 5600mm 22x195. Har spenderat nästan hela morgonen för att få tag i oskarvade bitar. Det verkar som att man inte är speciellt intresserade av att ens försöka hålla en liten mängd 6000-7000mm längder.
Jag vill inte skarva då detta förkortar livslängden avsevärt. Det sitter ju oskarvade vindskivor på huset sen tidigare och bör därför vara möjligt att få fram. Jag tycker detta är mycket dåligt av bygghandeln, att inte ens tillhandahålla detta som beställningsvara. Bästa erbjudandet är att specialbeställa passande längd till ett mycket högre pris och en lång väntetid, flera veckor. Finns det någon som kan ge tips om något litet sågverk som ev. säljer längre bitar.
 
Allt virke kommer från skogen. Så långa längder på virke körs aldrig där. Därmed finns inte heller stockar, att såga så länga längder ifrån. Efterfrågan är dessutom väldigt liten. Någonstans måste man ju även dra en gräns. Det finns ju kåkar som är 20 meter långa...det är helt enkelt inte möjligt att göra alla nöjda.
 
Varför inte beställa utifrån det erbjudande du fått, det är ju inga mängder du behöver.
Vad skulle du få betala för pris för de längder du önskade?
Och att du även väljer 28mm, bättre kvalité än vanligt 21/22mm råplan för panel.
 
Att virket kommer från skogen var väl kanske ingen direkt nyhet. Visst körs det långa längder i skogen. Var har dom annars fått de som sitter där nu. De är ej fingerskarvade.Dessutom körs det långstock till timmerhus.Dessutom år det nog väldigt ovanligt med tjugo meter breda hus.Jag har nog aldrig sett att man sätter vindskivorna på långsidan?Tanken med min förfrågan här var väl att det skulle bli väldigt lång väntetid. Min sommar slutar i augusti. Att priset skulle bli högt det förstod jag när jag bestämde mig för att jag inte vill ha några skarvar.
Och visst tänker jag gå upp några mm på tjockleken.
Om nu efterfrågan är så liten så kunde man väl tänka sig att man sågade upp lite långvirke och hade på lager där det gick att beställa från. Även små behov skall tillfredställas enligt god affärssed. Priset får väl bli därefter. men leveranstiden kan väl kanske bli tolererbar.
 
Bjernared, har det!
Ända upp till 7.20 längder av ett brett sortiment!
 
Redigerat:
jorå, både 5.90 (eller vare 5,80) och 6.10 hade vi i prislistan när ja jobba i skogen...
 
Leta bonnsågar i närområdet, så löser det sig säkert.
Här i krokarna finns det gott om dem. Gör det inte det i västra Götaland?
 
  • Gilla
Pagno
  • Laddar…
Bob_the_builder
Håller med, bonnsågar är nog bästa tipset. Standardsortimentet slutar vid 5,40. Samtidigt kan jag inte låta bli att tycka att du överdriver risken med skarvad vindskiva. Grundoljat och ordentligt målat ändträ håller mycket länge, i synnerhet som skarven oftast skyddas uppifrån av en vindskiveplåt.
 
Redigerat:
Bob_the_builder skrev:
Samtidigt kan jag inte låta bli att tycka att du överdriver risken med skarvad vindskiva.
Av hållbarhetsskäl skulle jag inte bry mig om en skarvad vindskiva. Men det är ju inte speciellt snyggt heller, så jag förstår TS.
 
Det är nog den lokala sågen som finns i varenda mindre by som gäller om du ska tag på små mängder av den längden. Återförsäljarna beställer ifrån de stora sågarna och därifrån får man endast fulla paket. Det är fullt förståeligt att de inte vill beställa hem en massa virke i otymplig längd som blir liggandes i tio år i lagret bara för att du ska ha några bräder.
 
Likrot skrev:
Om nu efterfrågan är så liten så kunde man väl tänka sig att man sågade upp lite långvirke och hade på lager där det gick att beställa från. Även små behov skall tillfredställas enligt god affärssed. Priset får väl bli därefter. men leveranstiden kan väl kanske bli tolererbar.
Men är det inte det du får, det går att beställa men med några veckors leveranstid.
Jag köper en del virke på en lokal såg men de har inte alla dimensioner tillgängliga eller så har de buntats för transport vilket innebär att man kan få vänta tills nästa körning.
Tycker nog du hetsar upp dig i onödan då du trots allt kan få det du önskar, dock inte över disk.;)
 
Vad är problemet med ett par veckors leveranstid?
 
Tack för ert svar:pagno, Camaro69,Meec, Bob_the_builder,Finnjävel. Ni förstod vad jag var ute efter
Ni andra som inte ens svarade på vad jag frågade efter. Varför startar ni inte en klubb för inbördes beundran där ni kan ge råd som ingen har bett om.Ni är totalt off topic. Finns det en moderator på den här sajten?
 
Varför så aggressiv?
 
  • Gilla
Janus82 och 1 till
  • Laddar…
Hej.
Jaså det blev uppfattat som aggresivt. Då får jag be om ursäkt.
Det är lite tröttsamt när man inte får svar på det man frågar efter. Om du läser i tråden så är min fråga om någon vet var man kan få tag i längre längder än "standard". trodde då i min enfald att någon i närområdet skulle komma med tips.

Jag talade om varför jag behövde denna information.
Inte om hur jag skall ställa mig till skarvlöst eller inte.
Inte heller behövde jag få information om att träden växer i skogen.
Inte har jag anledning att utveckla varför jag inte vill vänta på ett obestämt datum.

Jag använder datan som ett komplement. Jag har ett riktigt socialt liv också där jag får utlopp för mina tankegångar. Jag vill inte verka otrevlig, nu har jag lärt mig något nytt, nämligen att ska man få ett svar på en enkel fråga så ska man inte använda internet. Härmed avslutar jag det här inlägget och jag återkommer garanterat inte.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.