Jag har en isolerad byggbod - ca 20kvm som jag skulle vilja ha 1 element vintertid som håller boden fuktfri och gärna 5-10grader.

Sommartid skulle jag vilja kunna driva en liten dränkbarpump.

Gärna en lampa också som jag kan använda året runt.

Jag behöver inte mer än det men skulle den kunna driva mer så är det okej. Vill inte heller betala mycket för den utan är ute efter en billigare variant.

Jag har funderat på en solpanel på taket - men jag förstår inte hur jag vet vilken kraft jag ska välja. Liter inte helt på försäljarna då jag inte själv har några kunskaper om detta.


Kan ni ge tips på vilken typ som jag kan klara mig med?

Och gärna förklaring på vad det är jag ska titta efter då jag jämför de olika sorterna.

Tack
 
Det enklaste är nog olika delar för värmning och el.

En enklare solpanelsanläggning med bilbatterier för lampor mm.

För värmen en luftsolvärmare som monteras på väggen i söderläge. Det finns färdiga självförsörjande sådana att köpa. Ett par kvm ger ett par kW i maxeffekt. Håller själv på att bygga en sådan till garaget som kompletteras med element för frostvakt.

Att värma med direktverkande el från solceller off grid finns nog risk att det blir ett överdimensionerat och dyrt system vars effekt inte nyttjas så bra större delen av året.
 
Redigerat:
Problemet med solel är ju att den finns när den inte behövs (värme & ljus), men inte när den behövs, dvs på vintern när det är mörkt och kallt.

Utifrån TS behovsbeskrivning så blir det en väldigt dyr energi för att driva en liten dränkbar pump. Mkt billigare att köpa den elen av elbolaget.

Då TS tycks befinna sig i Halland så vore kanske en liten vindsnurra ett bättre val? Tror dock att även i detta fall blir det betydligt billigare med vanlig "köpe-el".

Är övertygad om att ett vanligt el-element och ett par friskluftsventiler är det absolut enklaste och billigaste sättet att möta TS behov. (Det går inte åt så många kWh för att hålla 20 m2 uppvärmda till 5 - 10 C. Inte ens en luft/luft-vp lönar sig.)
 
  • Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
Jag kan inte ha "vanlig" el från el-bolag då jag inte kan dra elen dit. Så jag måste hitta något annat sätt att få in lite värme framförallt på vintern.
Lampan och pumpen är bara bonus och inte nödvändigt.
 
Finns det ingen el och det inte heller går att ordna så återstår väl i stort ved/pellets/olja/gasol-kamin för värme.

Lyse ordnas nog bäst med antingen batteridriven LED-lampa (bilbatteri för lång drifttid/mkt ljus), eller stormlykta.

Alternativt en bensin/diesel-driven generator.
 
Varför har jag inte tänkt på det?
Finns det så små som till bara 20kvm?
 
Kan jag köra en kupevärmare på ett bilbatteri?
 
Endast en mycket kort stund.....
Ett 90Ah-batteri skulle kanske ge kraft till en 2000w värmare i ca 5minuter,......
 
*suck*

HUR löser jag det då??

Isolerad byggbod utan möjlighet till el. Vill ha bort fukten. inte kosta skjortan. Säkert så att den inte brinner ner.
 
Fukten minskar rätt rejält bara med väggventiler. Om du sätter två på olika vägar kommer tryckskillnaden när det blåser ventilera huset. Det blir kallt men torrt på vintern.

5-10 grader varmt över 20m2 när det är -20 ute kräver rejät med energi. Det blir dyrt att fixa det. Varför måste du ha det varmt? Är det något som kan frysa?

Hur långt har du till fast el? Det kan nog löna sig att dra ut el rätt långt istället för att trassla med batterier
 
Jag har minst 1km till fast el.
I boden har jag en del trä möbler bla.
Jag använder den till att bygga i, förvara i osv. Så det behöver inte vara varmt, bara fukt fritt.
 
Luftsolvärmare som tar luften utifrån är ju perfekt i sådant fall om det är fukten som ska hållas nere. Om du snickrar med trä så bygg en själv. Då behövs ingen torrboll som måste tömmas och fyllas på med salt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.