Har nu bott i vårt Eksjöhus ett år och har bara positiva erfarenheter! Naturligtvis beror det mycket på en mycket intresserad säljare och framför allt entreprenör inkl snickare etc. Inget krångel, och vill man ändra på något fixade de utan problem. Även snabba och enkla besked från Eksjöhus centralt.
Över huvudtaget är det dock bra att vara påläst och veta vad man vill ha och vad som ingår i de olika offerterna. Vi har upplevt att mycket som vi fått som grundstandard i vårt hus räknas som tillägg i andra husfirmors offerter.
 
Vi har tyvärr också haft med Eksjöhus att göra och kan bara instämma, det är ett djupt oseriöst företag, uppifrån och ner. Har flera bekanta som är i olika tvister med dem.

Jag tror dock att en del av problemet ligger hos kunden, vi tenderar nog att tro på vad de säger, istället för att läsa deras kontrakt och utgå från det värsta.

Denna typ av företag säljer bara byggsatser, de struntar fullständigt i om det blir ett hus av delarna. Detta får man som kund ta hela ansvaret för.

Tyvärr prissätter de inte efter verkligheten och detta är kanske en komponent som får oss att tro mer om dem än vad de i verkligheten är.
 
Mastermind skrev:
Maria_W: Vi har inte klankat på folk som tror sig ha hittat sitt drömhus, det måste bygga på en missuppfattning. Tvärtom tycker vi att folk måste ha ögonen öppna när de ger sig in i en stor affär och på så sätt hitta sitt drömhus!

Jag undrar också hur du kan uttala dig om att Eksjöhus INTE har ansvar för allt som gick fel i vårt bygge. Bara för att det råkar finnas ett ordspråk som säger att det inte är ens fel om två träter så behöver det inte betyda att det kan tillämpas på alla tvister. Tvärtom kan Sveriges domstolar dag ut och dag in faktiskt peka ut i tvist efter tvist att det är ens fel.

Lustigt att du nämner just Trosa där den som var vår referens bor. De sa att de var mycket nöjda. När vi sedan ringde dem långt senare - efter att vi fått allt vårt strul - så visade det sig att de haft en mängd problem som de helt enkelt inte nämnt eller missat. Därför tycker jag att rådet ovan är utmärkt - lita inte bara på de referenser som husfirmorna tar fram, leta upp egna!

Vid det här laget har vi även kontakt med fler just i Trosa som är missnöjda eksjöhuskunder.
Hej Mastermind.

:'(Ledsen att jag gjorde dig upprörd och förbannad >:(. Det var inte alls min mening. Jag har ju byggt själv och vet att det är en stressad situation och att allt måste klaffa. Besviken och missnöjd är ju det minsta man vill bli. Sen rör det sig ju om sitt livs kanske största penninginvestering.

Jag påstår inte att Eksjöhus INTE är ansvariga för problemen i erat fall. Men jag tror att man har ett visst ansvar själv att ha koll under byggets gång och ifrågasätta saker som man inte tycker verka stämma. Visst är man säkert lite godtrogen och tror väl om människor som man tror vet vad de talar om. Nu vet ju jag inte vilken resa ni gått igenom och vilka problem det gäller riktigt, men reagerade inte eran kvalitetsansvarig någonting??
Synd att ni känner er vilseförda av Eksjöbyggande Trosabor, förstår att det måste kännas förjävligt att ha lyssnat på goda vitsord som sen inte visar sig stämma.

Jag ber återigen om ursäkt för att du känner dig orättvist påhoppad av mig. Hoppas att allt löser sig på bästa sätt för er och att ni till slut kan trivas i ert hus.

MVH Maria
 
Maria: Jag tycker ditt påstående är intressant: "Jag tycker att ni som funderar på att välja Eksjöhus inte ska läsa allt som finns skrivet på detta forum utan lyssna till ert förnuft och leta rätt på folk som faktiskt är nöjda med sina Eksjöhus."

För att köpa en produkt trots att man läst det som står här får man ju vara ganska desperat, det är ju inte monopol på marknaden, man kan ju välja någon annan leverantör med mindre andel missnöjda kunder. Trots allt är det ju så att sådana här projekt alltid innehåller element av risk, men det gäller naturligtvis att minimera den, om man inte kan få betalt för att ta risker.

Tyvärr är det nog tvärtom vad du påstår, i det området jag bor så kan man nog säga att de som är mest nöjda har fått sämst hus. De har inte varit speciellt kunniga och inte följt bygget i detalj och därför inte sett felen. När huset är spacklat och målat så är ju allt fint, efter några år visar sig brister, det börjar komma på många hus nu. Exempel på typiska Eksjöhusfel i detta område: ingen fuktspärr badrum, för glest mellan vägg och golvreglar, dålig fuktspärr.

Att sedan byggaren här nere inte gärna vill ha kunden "springande" under bygget gör ju inte att kunderna känner sig tryggare.

Nej, se till att ha järnkoll, antingen själv eller med byggkontrollant. En stolt hantverkare visar gärna upp sitt arbete för att ta emot beröm, det gillar alla duktiga människor.
 
Hej Skane67,

jag förstår nog inte riktigt vad du menar.
Du vill alltså ha sagt att om man, trots det som står om Eksjöhus på forumet,  väljer att bygga med dem så är man helt enkelt korkad? Är det så det ska uppfattas?? Jag tror att alla husföretag har mer eller mindre missnöjda kunder ,men att de som har haft den oturen inte smutskastar husföretagen offentligt. Det verkar vara lättare att risa än att rosa i detta forum. Jag tycker att det är helt OK att dissa husföretag men det ska ske på ett sätt som inte svartmålar allt de gör.  Vissa har det gått illa för men många har det faktiskt funkat för.  

Du skriver att det har varit tvärtemot än vad jag menar på ditt område- mest nöjda kunder har fått sämst  hus. Vad menar jag i dina ögon?? :-/ Själv har jag ingen aning om vad du syftar på att jag har påstått.  Jag säger att man måste ha koll på vad som händer i ens hus (eget ansvar) under byggnationen och då kanske man slipper problem, som tydligen har uppstått nu i ditt område, efter några år. Det verkar konstigt om man inte har  rätt i att gå och kontollera i sitt blivande hem. Vi tog många kort under våran byggnation när de vi anlitat byggde stommen. Varje nytt moment fotograferades för att sedan kunna användas i fall att det skulle uppstå problem senare.

Dessa fel som du nämner är nog inte bara typiska Eksjöfel som du skriver, det händer nog andra företag också tyvärr. Men visst är det svårt att gardera sig mot byggfel, man är ju inte direkt proffs på hur det ska gå till när man inte är i byggbranchen själv. Man ber till de högre makterna att allt ska klaffa och bli bra.

Som jag skrev tidigare så är ett husbygge den största pengainvestering många gör.  Att då få det spolierat av en massa strul och kanske rättsliga åtgärder som ruinerar många är ingenting som jag ens önskar min värsta fiende.

MVH Maria

 
Om  man är väldigt kunnig kan man köpa av vem som helst, men även okunniga har rätt till en felfri vara. Jag tror inte att detta är ett unikt problem för Eksjöhus.
 
Så, om man summerar: De problem de flesta husföretag tycks ha handlar nästan alltid om dåliga entrepenörer och husföretagens vilja/förmåga att backa upp kunden om det börjar strula med en entrepenör som inte gör sitt jobb.

Att påstå att fel i fuktspärr (eller fuktspärr som rent av saknas) är ett Eksjöhus problem är ju fel eftersom dessa delar är tydligt specade i entrepenadkontrakten - det handlar helt kart om en entrepenör som fuskar.

Därför är det i mitt tycke viktigare att välja en säljare/projektledare som man litar på och som har långvariga relationer med stabila och pålitliga entrepenörer. Kring Jönköping uppfyller Eksjöhus och deras representant detta krav väl, men det är naturligtvis personbundet och kan vara på ett annat sätt i en annan region. RuntJönköping finns det andra husföretag som har problem med att behålla entrepenörer och som har representanter med mycket begränsat kunnande.

Bilden av husföretagen måste vara så här nyanserad, att besvikna kunder bedriver vad som närmast kan liknas vid en kampanj mot ett företag ger inte andra köpare en objektiv bild.
 
Hallå byggis, jag tycker du slår huvet på spiken, Att du sen citerar lite tokigt är snabbt gjort :) , jag skriver ju just att detta är typiska fel på Eksjöhus i mitt område och naturligtvis hänger detta ihopa med deras val av entrepenör, som i detta fallet genar i hörnorna.

Men sammantaget kan man väl säga att upplägget är lite "risky", när husföretaget väljer entrepenör, samtidigt som de avtalar bort allt ansvar? Jag kan inte tro att det hade fått gå till så i andra branscher.

Jag skulle nog vilja se ett lite rakare budskap till kunden, antingen säljer man en byggsats och så är det bra med det, eller så säljer man ett "koncept" och då tar man ansvar för just detta.

En idé kan ju vara att man vänder på steken och låter entrepenören sälja huset och då finns det ju inget som hindrar att de kan återförsälja flera leverantörers hustyper. Detta kunde kanske föra med sig att man fick in lite större företag på marknaden, med de möjlliga fördelar detta har.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.