Hej

Jag håller på att bygga ett hus som är rätt stilrent och kalt. Inga krusiduller.
I största möjliga mån undviker jag taklist, hittills har jag inget i de rum jag gjort (vardagsrum och badrum), men nu kommer jag till tvättstuga och uterum, där tak och väggar inte möts jättesnyggt.

Jag kommer köpa lister på byggmax imorgon och i stora drag tror jag att det kan bli rätt snyggt med golvsockel (rimligtvis uppochnedvänd) emot taket.

Gör folk så ibland eller är det jättekonstigt?

Alternativet är ju att köpa en traditionell taklist, som "ser lite sådär 45-gradig ut", men de är både jobbigare och gera och i min värld inte lika passande i detta fall. :)

Jag behöver täcka ungefär 10mm ut från väggen och typ 40mm ned på väggen för att försäkra mig om att täcka det som målaren har lämnat. Så jag tänkte köpa typ 12x43mm-sockel.

Tack för tankar!
 
Mikael_L
Det är risk att åtminstone jag skulle fundera över "vad i h*ete du gjort". :)

Men jag känner mig för det mesta ganska ensam i att se sådana saker. ;)
 
Frågan har ställts förut på forumet, och svaret var då (om jag minns rätt) gör som du vill, det är ditt hus. Jag känner en arkitekt som pratade om rundstav som taklist. "För de spännande skuggorna man kunde uppnå"
 
  • Gilla
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
Jag har (efter krav från kund, inte på eget bevåg!) monterat upponervänd sockel på några få ställen. Ser imo helt sjukt ut.

Men jag tror att 99,9% av jordens befolkning inte hade reagerat.
 
Redigerat:
Det kan fungera beroende på list. Mina svärföräldrar har i sin stora villa satt tror det är bröstlist eller någon form av golvlist för att få en kant högst upp för stt kunna sätta sådana metallbläck som man fäster lina/Wire till för att kunna hänga upp tavlor utan att skruva i väggarna.
Var skeptisk när jag hörde det med det fungerade bra
 
Varför vara så ängslig över vad andra tycker? Fäst upp en sockelbit och ta dig en funderare. Tycker du att det är snyggt så är det väl bara att gasa på! :)
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Men gör som du tycker är snyggast, ser det helfel ut så går det att bryta bort och sätta traditionella lister.

Jag gjorde tvärt om i verkstan, tog den krusidulligaste golvsockel och satte ihop med den krusidulligaste taklisten jag hittade. Det tog en evighet att snickra ihop hörnen men det är gjort nu.

Protte
 
Det går hur bra som helst.
Kör på.
Blir du inte nöjd när allt är målat och klart så är det "bara" att plocka ner och byta ju. :p
 
"Kan jag ha golvsockel som taklist, eller är jag skum?"
På A svarar jag: Varför inte, finns det något hinder?
På B svarar jag: Kanske, är det ett problem?

Jättebra att det blev som du önskade!
P.S. Jag tror världen mår bra av en viss mängd lite skumma människor...
 
  • Gilla
Storstadsbo och 1 till
  • Laddar…
tobbew skrev:
Jag tyckte att det blev skitsnyggt med 43mm golvsockel i taket. Precis som jag hade tänkt mig. Minimalt och anonymt, så som jag vill ha det.

[länk]
Såg bra ut i mina ögon iaf :)

/K
 
"Jag tyckte att det blev skitsnyggt med 43mm golvsockel i taket. Precis som jag hade tänkt mig. Minimalt och anonymt, så som jag vill ha det."
Perfekt! Vad mer kan du begära?
Jag tycker att det ser helt ok ut enl bild.
För min del uppskattar jag människor som tänker själva, och vid behov ignorerar den enkla, trygga och säkra men ack så trista "mainstream-fållan".
 
  • Gilla
tobbew och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.