Jag har snart ett möte med min bankman. Har idag en belåningsgrad på 65%. Vill belåna kåken för kommande renoveringar. Min sambo kan tänka sig att bli helkund hos min bank där huslånet ligger. Tänkte låna ca 200 000 kr. Är inte sugen på att köpa massa av bankens försäkringar mm. Vill helst inte erbjuda dom något mer än sambon som helkund dvs att hon byter bank. Vad ska jag använda för argument annat än snittränta mm. Tänkte avsluta mötet när min bank gett sitt sista bud med att jag vill ha deras förslag utskrivet så att jag kan ta ned och jämföra med andra banker. Om dom inte vill sänka ytterligare då så går jag till annan bank och kollar. Vad har ni för tips?
 
På 200.000-lånet om det är den ränta som du vill förhandla är det knappast värt så mycket arbete utifrån dagens räntenivåer att få någon tiondel extra för att driva en sådan förhandling allt för länge . Lite slarvigt med 3-mån ränta så ger en 0,1% ca 140:-/år netto efter ränteavdrag. Knappast värt att lägga tid på genom att besöka flera banker.
Men är det hela huslånet och på miljonnivåer finns det ju mera att vinna.
 
Självklart är det hela lånet. Jag var otydlig med det.
 
Gick tillslut till en annan bank. Fick 71 punkter på deras listränta, så jag är relativt nöjd.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.