Hej forumet,

Jag har fått höra att vår frånluftsfläkt och fläktkanal för utsuget (vi har mekanisk frånluft) på kallvinden borde vara bättre isolerad. Anledningen skulle vara att man annars kan få problem med svamp/mögel.

Jag undrar varför?

Luften som sugs ut ur huset m.h.a. denna fläkt är ju typiskt varmare än luften på vinden? Vintertid är ju frånluften dramatiskt mycket varmare än luften på vinden. Isåfall är det väl inget problem - det blir ju inte kondens på en yta som är varmare än andra ytor i samma utrymme?

Eller är problemet att det skulle kunna bli kondens på frånluftskanalen på sommaren? Detta känns för mig osannolikt - frånluften kommer ju i praktiken aldrig ha en temperatur under daggpunkten. Nu har vi visserligen luftkonditionering i huset, men inte ens med denna borde det bli något problem. Frånluften kommer realistiskt alltid att vara >22 grader varm, och det är ytterst sällan som daggpunkten i sverige är större än 22 grader.

Jag förstår ju att det är extremt viktigt att frånluften i sig inte släpps ut på vinden. Denna luft är ju varm och fuktig, och om den släpptes ut på en kall vind så skulle det verkligen kunna bli kondens. Men förutsatt att frånluftskanalen inte läcker luft, så borde den väl inte behöva vara isolerad alls?

Missar jag något?
 
MultiMan
Problemet är väl inte fukt på vinden utan i själva kanalen? När den varma fuktiga inneluften möter kall uteluft tappar den förmåga att bära lika mycket fukt som istället riskerar fällas ut som kondens inne i rören och rinna tillbaka in i systemet.

Ett oisolerat rör på en kall vind fungerar ju som en kylfläns och tvingar ned temperaturen och därmed sänker daggpunkten.

Edit: Av olika anledningar har jag inte isolerat plaströret till min kanalfläkt från toaletten. Det löper ca 2m på kallvinden och det räcker för att det ska kondenseras och rinna tillbaka vatten om man duschar när det är -15C ute. Högre fläkthastighet minskar problemet men det försvinner inte helt och då pratar vi inte någon liten paxfläkt utan en 100mm rejäl kanalfläkt.
 
Redigerat:
  • Gilla
andersjm
  • Laddar…
Problemet är precis det som MMO säger. Du får kondens på insidan av fläktröret och du har ingen aning om vart det vattnet tar vägen. Har du tur så rinner det tillbaka in i badrummet där du irriteras av det och löser problemet men om du har otur så läcker det ur någon skarv på fläktrören där du inte ser det. I ett sådant fall kan det sakta sippra ut lite fukt varje dag som får trävirket på vinden att mögla, om du dessutom har isolerat vinden med spån (som nästan alla äldre hus har) så blir mögelproblemet ännu värre.
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson och 1 till
  • Laddar…
Stort tack för alla svar! Såklart är det som ni skriver!

Jag var så inställd på att det skulle vara nån sorts kondensrisk på utsidan av röret.

Så tanken är att isoleringen gör att röret håller såpass hög temperatur att det inte fälls ut nån kondens? Det låter mycket rimligt, ska se till att åtgärda detta.

Tack återigen!
 
Der kan bli kondens in i fläkten oxå. Då går motorn sönder
 
Eller så vattenfylls den och då blir det en pump = fläkten överbelastas och stannar. I bästa fall.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.